strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Sport
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Rajdy samochodowe

Sainz zwycięzcą Rajdu Dakar 2010
17-01-2010, tekst i foto: Volkswagen

Volkswagen po raz drugi z kolei i w sumie po raz trzeci (wliczając rok 1980) wygrał legendarny Dakar. Na mecie tego najtrudniejszego rajdu świata, zespół Volkswagena świętował spektakularne, potrójne zwycięstwo.



Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E) po zaciętej walce na ostatnim odcinku, w klasyfikacji generalnej uzyskali tylko 2 minuty i 12 sekund przewagi nad swoimi kolegami z zespołu Nasserem Al-Attiyah/Timo Gottschalkiem (Q/D). Miejsce trzecie zajęli Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA). Zeszłoroczni zwycięzcy Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) ukończyli rajd na siódmej pozycji.

Rozstrzygnięcie sportowej rywalizacji trzymało widzów i kibiców w niepewności aż do ostatniego metra. Carlos Sainz/Lucas Cruz, Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk oraz Mark Miller/Ralph Pitchford prowadzili w klasyfikacji generalnej nieprzerwanie od piątego etapu rajdu w tej właśnie kolejności. Jednak na ostatnich odcinkach Al-Attiyah/Gottschalk odbierali w twardym pojedynku kolejne sekundy swoim kolegom z zespołu Sainzowi/Cruzowi. Katarsko-niemiecki duet zarabiał cenny czas głównie na odcinkach wydmowych, które znów były jednym z zasadniczych elementów Dakaru, podczas gdy na szybkich i krętych szutrowych fragmentach tempo nadawała para Sainz/Cruz.

Na starcie do ostatniego etapu Al-Attiyah tracił niespełna trzy minuty do prowadzącego
w klasyfikacji generalnej Sainza. Po przejechaniu mniej więcej jednej trzeciej dystansu dzisiejszego odcinka, na 66. kilometrze liderem klasyfikacji etapowej był Nasser Al-Attiyah, niemniej Carlos Sainz pokonał ten fragment trasy w czasie dłuższym o zaledwie 4 sekundy.

Walka całej stawki była bardzo zacięta, nikt nie odpuszczał nawet na moment. Różnica pomiędzy pierwszym a dziesiątym samochodem wynosiła w tym punkcie zaledwie
56 sekund. Drugi pomiar dokonany był na 121. kilometrze. Katarczyk odrobił kolejne
14 sekund do Hiszpana, niemniej w klasyfikacji generalnej tracił do niego wciąż dwie i pół minuty. Załoga Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk wygrała ostatni etap, jednak nie zdołała odrobić straty do rozważnie jadącego hiszpańskiego duetu. Carlos Sainz/Lucas Cruz dotarli dziś na metę z drugim czasem i zwyciężyli w Rajdzie Dakar 2010.

Członek Zarządu Volkswagen AG, dr Francisco Javier Garcia Sanz:
"Jestem niesamowicie dumny z naszych ludzi. To, co kierowcy, piloci i cały zespół dokonywali każdego dnia Rajdu Dakar, jest niezwykłe. Potrójnym zwycięstwem Volkswagen Motorsport przekroczył stawiane przed nim ambitne cele."

Dyrektor Volkswagen Motorsport, Kris Nissen:
"Przed trzema tygodniami wysoko zmotywowany zespół Volkswagena przybył tu z zamiarem obrony zeszłorocznego tytuł zwycięzcy Dakaru. Zajmując wszystkie miejsca na podium udało się Volkswagenowi dokonać czegoś historycznego. Nie tylko jesteśmy niepokonani w Ameryce Południowej, ale jesteśmy nadal jedynym producentem, który wygrał najtrudniejszy rajd świata samochodem z silnikiem wysokoprężnym. Do samej mety kierowcy Volkswagena rywalizowali między sobą o zwycięstwo w Dakarze. Była to twarda, ale uczciwa walka. Właśnie takich emocji spodziewamy się po sporcie motorowym. Gratuluję zatem wszystkim duetom Volkswagena, każdy z nich w pełni zasłużył na zwycięstwo."

Marka z Wolfsburga pozostaje jedynym producentem, który dotychczas wygrał w klasyfikacji samochodów Rajdu Dakar autem z napędem wysokoprężnym. Także w 2009 roku technologia TDI nadawała ton w Argentynie i Chile. Kluczem do sukcesu Volkswagena
w Dakarze 2010 była obok efektywności techniki bezpośredniego wtrysku w silnikach wysokoprężnych, także wytrzymałość Race Touaregów. Przy ekstremalnych obciążeniach samochód o mocy 300 KM okazał się nie tylko najbardziej wytrzymałym, ale także najszybszym. Race Touaregi zapisały na swoim koncie siedem z czternastu zwycięstw etapowych i przez jedenaście dni były na prowadzeniu.

Walka o pierwszą pozycję w klasyfikacji generalnej była trudna - dwa zwycięstwa dnia przypadły załodze Sainz/Cruz, cztery Al-Attiyah/Gottschalk, jedno Miller/Pitchford.
32. edycja Rajdu Dakar okazała się zarówno urozmaicona jak i trudna.

Obok odcinków specjalnych w miękkim, przypominającym miejscami puder piasku oraz po wysokich wydmach na północy Chile, organizatorzy przygotowali także odcinki szutrowe i fragmenty prowadzące przez ogromne pola kamieni. Tę próbę wytrzymałości ze zmieniającym się wielokrotnie terenem, dwoma przejazdami przez Andy, pokonywaniem najbardziej suchego miejsca świata – pustyni Atacama oraz odcinkami w legendarnej Pampie Volkswageny pokonały wyśmienicie. Zawsze Race Touareg był na jednej z trzech pierwszych pozycji klasyfikacji etapowej. 27 z 42 możliwych miejsc w pierwszej trójce w 14 etapach również zaliczonych zostało na konto samochodów z Wolfsburga.

Równie imponująco wygląda statystyka Volkswagena w pozostałych rajdach długodystansowych. W 2009 roku Sainz/Cruz rozstrzygnęli na swoją korzyść w lipcu Rallye dos Sertoes oraz we wrześniu Silk-Way-Rallye.

Drugie zwycięstwo w Dakarze po 2009 roku jest jednoznacznym dowodem zalet technologii TDI. Po zwycięstwach Audi na torze Le Mans w latach 2006 - 2008 oraz zdobyciu mistrzostwa świata samochodów turystycznych przez SEATa w latach 2008 i 2009, Volkswagen dzięki TDI odniósł także sukcesy w Dakarze 2009 i 2010.

Carlos Sainz, 1. miejsce w klasyfikacji generalnej:
"Zwycięstwo w Dakarze jest spełnieniem moich wieloletnich marzeń. Poczułem ogromną ulgę, bo walka o wygraną była ekstremalnie trudna i wyczerpująca zarówno fizycznie jak
i psychicznie. Jestem niezwykle zadowolony, że udało mi się w końcu osiągnąć cel, który wcześniej już kilkukrotnie miałem w zasięgu ręki. Dla mnie wszystko przebiegało doskonale: mój pilot Lucas Cruz wykonał znakomitą pracę, a pod względem technicznym Race Touareg działał jak szwajcarski zegarek. Cała załoga Volkswagena ciężko pracowała na to zwycięstwo. Dziękuję wszystkim."

Nasser Al-Attiyah, 2. miejsce w klasyfikacji generalnej:
"Być tak blisko zwycięstwa w Dakarze i nie wygrać, to naturalnie z jednej strony trochę boli. Z drugiej jednak strony dostałem szansę w Volkswagenie, aby zrealizować moje marzenie o Dakarze i jestem za to wdzięczny. Carlos Sainz jest prawdziwym mistrzem i w pełni zasłużył na zwycięstwo. Drugie miejsce, tuż za nim, jest doskonałym wynikiem. Już teraz cieszę się na to, że będę mógł z nim rywalizować w przyszłym roku".

Mark Miller, 3. miejsce w klasyfikacji generalnej:
"Wspaniały rajd dla nas i dla całego zespołu Volkswagena, który wykonał doskonałą pracę. Zasłużył na to, aby trzy samochody znalazły się na podium. O zwycięstwie i miejscu
w klasyfikacji decydowały drobiazgi. Chylę czoła przed Carlosem Sainzem, który jechał prawie perfekcyjnie i zrobił najmniej błędów. Właśnie takie drobiazgi robią różnicę. Moim celem jest, aby w przyszłości poprawić właśnie te najmniejsze szczegóły."

Giniel de Villiers, 7. miejsce w klasyfikacji generalnej:
"Marzenie o obronie tytułu dla mnie i mojego pilota skończyło się trzeciego dnia rajdu, gdy straciliśmy kilka godzin walcząc z usterką elektryczną. Od tego czasu naszym zadaniem była pomoc kolegom z zespołu, taka jaką otrzymaliśmy podczas ubiegłorocznego Rajdu Dakar. To było zupełnie naturalne. Pierwsze, drugie i trzecie miejsca - to znakomity wynik dla Volkswagena. Każdy w zespole zasłużył na takie zwycięstwo. Nie ulega wątpliwości,
że to najlepszy team na świcie."

www.jedz-bezpiecznie.pl


czytaj także:
· Klasyfikacja końcowa Rajdu Dakar 2010 17-01-2010
· Sainz zwycięzcą Rajdu Dakar 2010 17-01-2010
· Polacy w Rajdzie Dakar 2010 01-01-2010
· Trasa Rajdu Dakar 2010 01-01-2010
· Dakarowy team Volkswagena w liczbach 30-12-2009
· Volkswagen szykuje się na Dakar 24-11-2009
· Volkswagen potwierdza swój udział w Rajdzie Dakar 2010 11-03-2009
· Mitsubishi wycofuje się z Dakaru 04-02-2009
· Niepełnosprawny kierowca ukończył Rajd Dakar 19-01-2009
· Volkswagen triumfuje w Rajdzie Dakar 19-01-2009
· Polscy zawodnicy na etapach Rajdu Dakar 2009 17-01-2009
· Wystartował Rajd Dakar 2009 03-01-2009


zobacz także:
· Mapa Rajdu Dakar 2010 01-01-2010
· Mapa Rajdu Dakar 2009
02-01-2009


copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry