TECHNIKA

Systemy wspomagające bezpieczeństwo na drodze

Zintegrowany system ESP

30-11-2008 | oprac. redakcja | foto: Bosch

Opracowany przez firmę Bosch system ESP został wprowadzony do seryjnej produkcji w 1985 roku. Od tego czasu przeszedł on wiele modyfikacji dostosowując się do ogólnego rozwoju konstrukcji samochodów.

TECHNIKA | Zintegrowany system ESP

W 2008 roku Bosch rozpoczął seryjną produkcję ESP nowej generacji, w którym po raz pierwszy zintegrowano w jeden moduł czujniki pomiaru prędkości kątowej i przyspieszenia poprzecznego. Dotychczas stosowano rozwiązanie, w którym sterownik ESP umieszczony był w komorze silnika obok agregatu hydraulicznego systemu regulacyjnego. Wiązało się to z poprowadzeniem dodatkowej wiązki kabli łączącej go z czujnikami schowanymi w klatce pasażerskiej.

Podczas opracowania nowej konstrukcji musiano poradzić sobie z licznymi wyzwaniami, jak przystosowanie czujników do wyższych temperatur spowodowanych pracą silnika, wytłumienie drgań wywołanych przez agregat hydrauliczny, czy ustawienie czujnika przyspieszenia poprzecznego idealnie prostopadle do kierunku jazdy. W tym ostatnim przypadku znaleziono rozwiązanie poprzez połączenie dwóch czujników, które mierzą parametry prostopadle względem siebie. Z kolei zastosowanie nowego mocowania agregatu zwiększyło efektywność pracy ESP na gorszej nawierzchni drogi.

Nowe rozwiązania pozwalają również na zmierzenie z dużą dokładnością przyspieszenia wzdłużnego, którego wartości mogą być wykorzystywane między innymi przez system ułatwiający podjazd na wzniesieniach. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów możemy w ten sposób zaoszczędzić zużycie paliwa.

TECHNIKA | Obecnie prawie co trzeci samochód na świecie jest wyposażony w ESP

Według szacunków specjalistów od bezpieczeństwa na drodze, dzięki wprowadzeniu w Europie obowiązkowego systemu ESP będzie można rocznie uratować życie 4 tys. osób. Obecnie prawie co trzeci samochód na świecie jest wyposażony w ESP.