TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Fiat Talento kombi 9-osobowy
Dziecko w Fiacie Talento - foteliki i wózki
10-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wysoko ustawiona kabina pasażerska i szeroko otwierane (przesuwane) boczne drzwi Fiata Talento zdecydowanie ułatwiają wszystkie czynności związane z wsadzaniem i wyjmowaniem dzieci z fotelików. Duży bagażnik z łatwością pomieścił oba wózki, ale konstruktorzy auta nie do końca przemyśleli rozmieszczenie uchwytów do linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Foteliki dziecięce użyte w teście Fiacie Talento kombi 9-osobowym:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Fiacie Talento można go zamocować jedynie za pomocą pasa bezpieczeństwa (ma on regulowaną wysokość). Podczas naszych prób przy wykorzystaniu fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie stwierdziliśmy żadnych problemów.
Przedni, podwójny rząd siedzeń montowany jest na stałe, dlatego nie przeprowadziliśmy ocen z dostępnością miejsca dla osoby dorosłej siedzącej z tyłu.
W testowanym Fiacie Talento kombi dla dziewięciu osób mocowania Isofix znajdują się tylko na skrajnych miejscach środkowego rzędu. Ukryto je pomiędzy siedziskiem i oparciem, w miejscach zaczepów brakuje plastikowych prowadnic. Pomimo to z łatwością wsunęliśmy szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix, a na niej ustawiliśmy fotelik Pebble Plus.
Wysokie nadwozie oraz szeroko otwierane (bo przesuwane w całości) drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika z samochodu.
W tej konfiguracji także nie przeprowadziliśmy ocen z dostępnością miejsca dla osoby dorosłej siedzącej z przodu.
Na tej samej bazie Isofix ustawiliśmy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy (zalecamy jej stosowanie maksymalnie najdłużej). Podczas pochylania skorupy fotelika pozostało niewiele wolnego miejsca pomiędzy nim a plecami fotela pasażera z przodu.
Ten sam fotelik można przełożyć na bazie także do pozycji przodem do kierunku jazdy. W tym przypadku bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia jego skorupy.
Używana przez nas baza Isofix ma nogę stabilizującą, które niemal na styl dosięgała do wyprofilowania podłogi samochodu. W tej sytuacji zdecydowanie lepiej odsunąć cały środkowy rząd do tyłu (w testowanym egzemplarzu Talento było to możliwe).
Wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi zostały opracowane według standardu i-Size. Jego symbolu nie znaleźliśmy na oznaczeniach miejsc Isofix w Fiacie Talento. Pomimo to nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń do ich dopasowania do siedzeń tego modelu samochodu.
Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików Isofix (top-tether) jest częścią stelaża środkowej kanapy. Miejsca te są oznaczone i bardzo łatwo dostępne.
Podczas wsuwania grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix także nie mieliśmy problemów z dostępem do mocowań Isofix. Jego konstrukcja dobrze przylegała do wyprofilowań siedzeń. Bez przeszkód mogliśmy również regulować kątem pochylenia skorupy fotelika.
Według naszych pomiarów długość siedziska środkowej kanapy liczy 47 cm, a wysokość od siedziska do maksymalnie wysuniętego zagłówka 80 cm.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpinania samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Wcześniej usunęliśmy z kanapy zagłówek, dzięki temu plecy fotelika optymalnie przylegają do oparcia. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska do podsufitki wynosi 99 cm.
W 9-osobowej wersji Talento bez problemu zmieścimy w II i III rzędzie nawet po trzy foteliki. Z tego powodu przepis (który wielokrotnie krytykowaliśmy) zezwalający na przewożenie trzeciego dziecka poza fotelikiem nie ma zastosowania.
Wózki dziecięce użyte w teście Fiacie Talento kombi 9-osobowym:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Testowany przez nas Fiat Talento to wersja z przedłużoną osią, co nawet w konfiguracji 9-osobowej oferuje bardzo dużą przestrzeń bagażową. Według naszych pomiarów podłoga ma 114 cm długości (można jednak regulować odległość zamocowania III rzędu siedzeń) oraz 127 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Na takiej powierzchni bez problemów zmieściliśmy oba elementy naszego wózka X-lander. Jedynym problemem jest rozmieszczenie uchwytów do mocowania linek - najlepiej dostępne są tylko dwa, tuż przy progu bagażnika.
W tak dużym bagażniku bez trudu zmieściliśmy wózek - spacerówkę Quinny. Ale znów do wykorzystania mamy tylko dwa zaczepy do siatki i linek.
Inną wadą tego modelu jest brak stałej przesłony pomiędzy bagażnikiem, a kabiną pasażerską.
Bagażnik ma regularny kształt, jego boki wyłożono plastikowymi panelami, które są podatne na porysowania elementami wózka.
Również bez problemu zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce. Składa półka znajduje się na wysokości 60 cm.
Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 204 cm. Próg załadunkowy znajduje się na wysokości 47 cm.
TESTY | Fiat Talento kombi 9-osobowy
Pierwsze wrażenia
Renault ze znaczkiem Fiata dla dziewięciu osób
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Fiacie Talento kombi 9-osobowym
Plusy i minusy
Zaskakujący podczas jazdy, mniej praktyczny w użytkowaniu