TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Ford EcoSport II facelifting
Dziecko w Fordzie EcoSport - foteliki i wózki
25-05-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W Fordzie EcoSport zabrakło nakładek na uchwytach Isofix, jednak łatwo poradziliśmy sobie z zamontowaniem szyn fotelików dziecięcych. Przy parkowaniu trzeba pamiętać o specyficznym sposobie otwierania klapy bagażnika.
Foteliki dziecięce użyte w teście Forda EcoSport:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala umieścić na jego miejscu fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy. W Fordzie EcoSport zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa (ma regulowaną wysokość).
Podczas naszej próby z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Przednie fotele mogą mieć funkcję podgrzewania - to opcja, w aktualnym cenniku dostępna w Pakiecie Winter (1450 zł). Nasz testowy egzemplarza auta pochodzi z 2018 roku i jest to nowa wersja wyposażenia ST-Line.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. Ponadto należy obniżyć siedzisko (w Fordzie EcoSport nie ma tej regulacji), a oparcie ustawić w pionie.
W tej konfiguracji zabraknie miejsca na nogi dla osoby dorosłej, która będzie chciała usiąść z tyłu, na kanapie.
Na skrajnych miejscach kanapy umieszczono pary mocowań Isofix. Schowano je pomiędzy siedziskiem (długość 50 cm) i oparciem, co utrudnia wsunięcie szyn fotelika dziecięcego.
Pomimo to sprawnie udało się zamontować bazę Maxi-Cosi 2WayFix i ustawić wysokość nogi stabilizującej. Wysokie nadwozie auta ułatwia wkładanie i wyjmowanie fotelika z siedzącym dzieckiem w środku.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia do kokpitu fotela pasażera. Pomimo to podróżująca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na tej samej bazie Maxi-Cosi 2WayFix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Podczas tej próby nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Także w tym przypadku wysokie nadwozie ułatwia wykonanie wszystkich czynności związanych z wkładaniem, zapinaniem i wyjmowanie dziecka z samochodu.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na tej samej bazie Isofix można także ustawić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie najdłuższe używanie pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Miejsca mocowania fotelików dziecięcych w Fordzie EcoSport, jak też wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają normę i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików Isofix (tzw. top-tether).
Klamrę pasa najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to funkcja składania oparć dzielonych fabrycznie w proporcji 60:40.
Fotelik Britax-Romer TriFix charakteryzuje się grubszymi szynami Isofix. Do sprawniejszego ich wsunięcia użyliśmy dołączanych przez producenta plastikowych nakładek.
Podstawa fotelika optymalnie przylegała do siedziska kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix usunęliśmy zagłówek z kanapy. Jego podstawa nie zasłania zamka do wpinania klamry pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Zagłówek fotelika mogliśmy ustawić na maksymalną wysokość. Od siedziska kanapy do podsufitki jest 97 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 30 cm wolnego miejsca (cała kanapa ma 122 cm szerokości). Teoretycznie to dużo, odradzamy jednak korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy dziecku odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na przez bark.
Wózki dziecięce użyte w teście Forda EcoSport:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Klapa bagażnika Forda EcoSport otwiera się na lewą stronę. Trzeba więc zostawić około metra wolnego miejsca z tyłu. Bagażnik na podwójną podłogę, którą do naszych testów musieliśmy wyjąć. Wszystko przez fakt, zamontowania na dolnym poziomie zaczepów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
W tej konfiguracji oceniamy pojemność bagażnika za pomocą wózków dziecięcych. Według danych Forda mamy do dyspozycji 356 litrów.
Zmierzona przez nas wysokość do ruchomej półki wynosi 61 cm. Na tej przestrzeni, ale przy zdjętych kółkach z podwozia zmieściliśmy wszystkie części wózka X-lander z gondolą X-pram.
Dolny poziom ma 98 cm szerokości, 64 cm długości (tuż przy kanapie mamy poprzeczną belkę) i 20 cm głębokości. Na tej przestrzeni zmieściliśmy kompletną spacerówkę Quinny Zapp Xtra 2.
Przy obniżonej podłodze zmieściły się także oba wózki dziecięce.
Według naszych pomiarów wysokość do górnej krawędzi zderzaka wynosi 55 cm, a do progu ładunkowego 65 cm.
TESTY | Ford EcoSport II facelifting
Pierwsze wrażenia
Zamiast miejskiego minivana
Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu