TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Ford EcoSport II facelifting
Dziecko w Fordzie EcoSport - wyposażenie samochodu
19-05-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Okno dachowe zaliczamy do elementów podnoszących komfort podróży dzieci. Było one dostępne w testowanym modelu w 2018, obecnie brak go w ofercie. Pozostałe pozycje nie uległy zmianom.
Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera jest standardem wyposażenia każdej wersji Forda EcoSport. Umieszczono go w prawym boku kokpitu. Dostęp do niego możliwy jest przy pełnym otwarciu drzwi.
Do zmiany statusu poduszki, zgodnie z widniejącym schematem, potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W naszym przypadku schowano go w module bezkluczykowego systemu dostępu do samochodu.
W czasie testu, w 2018 roku, KeyFree oferowany był jako opcja w dwóch topowych wersjach wyposażenia. Dopłata wynosiła 900 złotych, alternatywą był droższy pakiet Comfort za 2200 zł.
Obecnie, cennik od marca 2020, KeyFree dostępny jest tylko w pakiecie X za 3500 złotych (w komplecie między innymi nawigacja). Bez zmian - to oferta tylko dla dwóch najwyższych poziomów wyposażenia.
Panel z aktualnym statusem poduszki powietrznej pasażera znajduje się w podsufitce, nad obudową lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się na 60 sekund od chwili uruchomienia silnika napis ON z odpowiednim piktogramem.
Po dezaktywacji działania poduszki powietrznej pasażera podświetla się, przez cały czas pracy silnika, dioda OFF z piktogramem.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce czołowej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono top-tether, czyli dodatkowy punkt kotwiczenia dla fotelików dziecięcych typu Isofix.
Na skrajnych miejscach kanapy znajdują się pary mocowań Isofix (i-Size). Schowano je głęboko pomiędzy siedziskiem i oparciem, wokół nie ma plastikowych prowadnic.
Elektrycznie regulowane szyby z przedniej i tylnej parze drzwi montowane są w każdej wersji wyposażenia II-generacji Forda EcoSport.
Wszystkie otwierają się i zamykają automatycznie, stąd wyposażone je w funkcję zapobiegania przypadkowemu przycięciu palców.
W drzwiach kierowcy znajduje się panel z przyciskiem do blokady sterowania szybami przez pozostałych pasażerów. Po jej aktywacji kierowca zachowuje dla siebie ich pełną funkcjonalność.
Blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka samochodu jest manualna. Do jej załączenia, zgodnie z wytłoczonym schematem, potrzebny jest kluczyk od wspomnianego modułu KeyFree. Albo dowolny płaski przedmiot pasujący do wąskiej szczeliny.
Przyciemniane szyby z tyły to opcja. W 2018 roku w dwóch topowych wersjach Titanium i testowanej ST-Line wymagały dopłaty 500 złotych. Alternatywą dla bazowego poziomu Trend był tylko pakiet Design 1 (2660 zł), a dla ST-Line Design 2 (2860 zł).
Obecnie przyciemnianych szyb nie zamówimy do podstawowej wersji Connected, dla Titanium to opcja za niezmienne 500 złotych, a dla ST-Line to już standard.
W testowym egzemplarzu Forda EcoSport wybrano opcjonalny szklany dach (wspomniany już pakiet Comfort, do którego zalicza się system KeyFree za 2200 zł). Okno obejmuje tylko przednie fotele, a żaluzja zaciągana jest ręcznie. Można je otworzyć jak klasyczny szyberdach.
Jeszcze w styczniowym cenniku (2020 roku) element ten dostępny był w wersjach Titanium i ST-Line (dopłata 2200 zł). W marcowym już go nie ma.
Standardem wyposażenia wersji ST-Line jest automatyczna klimatyzacja. Osoby podróżujące na kanapie nie skorzystają z żadnych nawiewów powietrza.
Standardem wersji ST-Line była częściowo skórzana tapicerka Miko Dinamica (w 2020 roku nic się nie zmieniło). Pokryto nią także plecy obu foteli, co ułatwia usuwanie z nich zabrudzeń np. pozostawionych przez buty dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.
Zasilanie urządzeń elektrycznych, którymi można umilić podróż dzieciom, podłączy między innymi do dwóch gniazd 12V. Jedno umieszczono na konsoli centralnego tunelu. Drugie w nietypowym miejscu - tuż obok siedziska prawego miejsca kanapy.
Są też dwa porty USB. Znajdują się na dole kokpitu - za ich pośrednictwem uzyskamy dostęp do wybranych aplikacji naszego smartfona, np. muzyki (Apple CarPlay czy Android Auto). Jest też system bluetooth.
Wszystkie te elementy są standardem w każdej wersji wyposażenia Forda EcoSport. Nie inaczej jest dzisiaj.
Bagażnik ma podwójną podłogę. Na dolnym poziomie znajdują się cztery uchwyty do siatki lub linek, którymi można zabezpieczyć przewożone przedmioty.
TESTY | Ford EcoSport II facelifting
Pierwsze wrażenia
Zamiast miejskiego minivana
Bezpieczeństwo dziecka
Foteliki i wózki