TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Jeep Compass II

Dziecko w Jeepie Compass - foteliki i wózki

17-09-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Zamontowana na skrajnym miejscu kanapy baza Isofix nie miała optymalnego oparcia. Przestrzeń bagażnika Jeepa Compass można przedzielić dodatkową podłogą.

TESTY | Jeep Compass II | próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Jeepa Compass:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

TESTY | Jeep Compass II | próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy, przód - fotel pasażera

Dezaktywacja działania przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W II-generacji Jeepa Compass zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Podczas naszych prób, z wykorzystaniem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus, nie odnotowaliśmy żadnych trudności. Siedzisko fotela pasażera jest wyprofilowane i ma 50 cm długości oraz 51 cm szerokości.

TESTY | Jeep Compass II | miejsce na nogi, kanapa

Ustawienie fotelika na miejscu pasażera wymaga obniżenia siedziska (opcja w Pakiecie skórzanym, niewybranym w testowanym egzemplarzu), ustawienia oparcia w pionie i odsunięcia całości od kokpitu.

Pomimo to osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan. Zmierzona przez nas odległość od pleców fotela do siedziska kanapy to 15 cm.

TESTY | Jeep Compass II | próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

W części swoich materiałów Jeep używa nazwy Latch dla systemu mocowania fotelików dziecięcych. Jest to amerykański odpowiednik naszego standardu Isofix.

Uchwyty te znajdziemy na skrajnych miejscach kanapy. Schowano jest pomiędzy siedziskiem i oparciem, wokół brakuje plastikowych prowadnic. Pomimo to bez problemu wsunęliśmy szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Jej podstawa nie znalazła jednak optymalnego oparcia, pomiędzy nią a kanapą utworzył się pusty klin.

Podczas rozstawienia nogi stabilizującej bazę nie stwierdziliśmy żadnych przeszkód. Zmierzona wysokość od podłogi na krawędzi siedziska to 38 cm.

Podobnie jak podczas ustawiania na niej fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus. Jego wkładanie i wyjmowanie ułatwiają szeroko otwierane drzwi.

TESTY | Jeep Compass II | miejsce na nogi, przód

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kanapy. Pomimo to osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak przestrzeni na wysokości swoich kolan.

TESTY | Jeep Compass II | próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi 2WayPearl, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Tym razem pozostaje on na stałe w samochodzie.

W pozycji tyłem do kierunku jazdy - wykonanie wszelkich czynności związanych z podróżą dziecka w foteliku ułatwiają szeroko otwierane drzwi oraz wysokie nadwozie.

W tej konfiguracji należy zachować te same zasady co przy foteliku - nosidełku.

TESTY | Jeep Compass II | próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi 2WayPearl, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Fotelik ten, na tej samej bazie, można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe używanie pozycji tyłem). Przy takim ustawieniu bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Kanapa II-generacji Jeepa Compass, jak i wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi, zostały opracowane pod kątem standardu i-Size.

TESTY | Jeep Compass II | próba z zapięciem top-tether fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix, kanapa

Za oparciami skrajnych miejsc kanapy znajdziemy top-tether, czyli dodatkowy punkt mocowania wybranych fotelików dziecięcych Isofix, tu Britax-Romer TriFix. Z uwagi na długość bagażnika Jeepa, klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym możliwość złożenia części oparcia (40:20:40).

TESTY | Jeep Compass II | próba z fotelikiem dziecięcym Britax-Romer TriFix, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Fotelik Britax-Romer TriFix charakteryzuje się masywniejszymi szynami Isofix. Pomimo to bez trudu wsunęliśmy jest pomiędzy siedzisko i oparcie kanapy. Jego podstawa miała optymalne oparcie.

Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Zagłówek kanapy został ustawiony na maksymalną wysokość (skrajne mają dwa położenia 73 i 84 cm). Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem i oparciem wynosi 100 stopni.

TESTY | Jeep Compass II | próba z fotelikiem dziecięcym Recaro Monza Nova 2 Seatfix, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Podstawa fotelika dla najstarszego dziecka, w naszym przypadku Recaro Monza Nova 2 Seatfix, nie zakrywa zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Wcześniej wyjęliśmy z kanapy zagłówek. Zmierzona wysokość od siedziska do podsufitki auta wyniosła 94 cm.

TESTY | Jeep Compass II | dziecko bez fotelika na środku kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 30 cm przestrzeni. Nie ma więc wystarczająco dużo miejsca dla trzeciego dziecka.

Kanapa testowanego egzemplarza Jeepa Compass liczyła 126 cm szerokości.

TESTY | Jeep Compass II | próby z wózkami dziecięcymi X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Jeepa Compass:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

TESTY | Jeep Compass II | próba z wózkiem dziecięcym X-lander, bagażnik

Przestrzeń bagażowa Jeepa Compass została przedzielona wyjmowaną podłogą. W górnym położeniu (niemal na równi z progiem ładunkowym) mierzy 96 cm szerokości (pomiędzy nadkolami) i 77 cm długości (na osi). Wysokość do ruchomej półki wynosi 46 cm.

Na tej przestrzeni bez trudu zmieścił się wózek dziecięcy X-lander z gondolą X-pram.

TESTY | Jeep Compass II | próba z wózkiem dziecięcym Quinny, bagażnik

W tym samym położeniu podłogi bagażnika, na jej długość, zmieściliśmy złożony wózek Quinny. W zabezpieczeniu go na czas transportu przydatne są uchwyty do mocowania siatki lub linek. To standard w każdej wersji wyposażenia.

Pokryte tworzywem nadkola podatne są na zarysowania.

TESTY | Jeep Compass II | próby z zapakowaniem dwóch wózków dziecięcych do bagażnika

Po obniżeniu podłogi wysokość do ruchomej półki wzrosła do 59 cm. Głębokość bagażnika to 14 cm. W tej konfiguracji zmieściliśmy oba wózki dziecięce.

Zmierzona przez nas wysokość do górnej krawędzi zderzaka wynosi 73 cm, do progu ładunkowego 80 cm, a do umieszczonej w klapie rączki do zamykania 190 cm. Ona sama do pełnego otwarcia potrzebuje 204 cm liczonych od ziemi.

TESTY | Jeep Compass II

TESTY | Jeep Compass II | wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

Wyposażenie samochodu
Dziecko w Jeepie Compass