TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Jeep Compass II
Dziecko w Jeepie Compass - wyposażenie samochodu
14-09-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Na pokładzie drugiej generacji Jeepa Compass znajdziemy cyfrowy wyłącznik poduszki powietrznej pasażera dostępny z poziomu komputera pokładowego. Używany przez producenta system do mocowania fotelików dziecięcych Latch jest tożsamy z europejskim Isofix.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej z wersji wyposażenia.
Koncern FCA, wzorem np. Fiata Tipo, zastosował rozwiązanie cyfrowe z poziomu komputera pokładowego. Po wybraniu odpowiedniej pozycji należy przytrzymać przycisk OK do wyświetlenia komunikatu potwierdzającego wykonanie tej czynności.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono na centralnej części kokpitu - nad pokrętłami sterowania klimatyzacji.
Przy aktywnej, na 60 sekund od uruchomienia silnika, podświetla się napis Passenger Airbag ON ze stosownym piktogramem.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej, podświetla się na cały czas pracy silnika, napis Passenger Airbag OFF ze stosownym piktogramem.
Ostrzeżenia przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
Za oparciami skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix.
Odpowiadają im pary mocowań Isofix (i-Size). Umieszczone je głęboko pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy. Wokół zabrakło plastikowych nakładek ułatwiających wsunięcie szyn fotelika.
Ciekawostka - w cenniku Jeep używa określenia Latch, czyli amerykańskiego odpowiednika systemu Isofix.
Szyby w pierwszej i drugiej parze drzwi mają elektryczną regulację. Jednak tylko te z przodu opuszczają (do końca) i podnoszą się automatycznie (stąd też funkcja zapobiegająca przypadkowemu przycięciu palców).
Z tyłu podczas zamykania trzeba trzymać palec na przycisku sterującym.
Kierowca może zablokować działanie wszystkich szyb za pomocą przycisku umieszczonego w panelu drzwi.
W ramie drugiej pary drzwi umieszczono blokadę możliwości ich otwarcia od środka. Jest manualna, do jej załączenia lub zwolnienia (zgodnie z wytłoczonym schematem) potrzebny jest kluczyk ukryty w module systemu Keyless Enter-n-Go. Albo płaski przedmiot pasujący do wąskiej szczeliny.
Według cennika dla rocznika 2020 "ciemne szyby w części tylnej" są elementem Pakietu Styl. A ten jest standardem w każdej wersji wyposażenia Jeepa Compass.
Wnętrze testowanej wersji (Limited) pokryto skórzaną tapicerką. Wykończono nią także plecy foteli, co ułatwia usunięcie wszelkich zabrudzeń pozostawionych przez buty dzieci podróżujących w fotelikach na kanapie.
Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna jest standardowym elementem każdej wersji wyposażenia. Osoby podróżujące na kanapie mogą skorzystać z kratek nawiewów umieszczonych na końcu centralnego tunelu.
Pod nimi znajduje się port USB oraz gniazdo 230V, do których można podłączyć zasilanie urządzeń multimedialnych umilających podróż dzieciom.
Poprzez ten port USB sparujemy z pokładowym systemem audio, na zasadzie odtwarzacza, bibliotekę muzyczną smartfona. Główny port znajduje się pod środkową częścią kokpitu (obok pokrętła wyboru trybów jazdy). Ten umożliwia sparowania zawartości urządzenia poprzez Android Auto lub Apple CarPlay.
Obok jest wejście aux oraz gniazdo 12V. Kolejne umieszczono po lewej stronie w bagażniku. Wszystkie te elementy są standardem wyposażenia każdej wersji Jeepa Compass.
Kanapa dzielona jest w proporcji 40:20:40. Środkowa część może służyć jako rozkładany podłokietnik. Znalazły się w nim miejsca na dwa napoje o średnicy standardowej puszki.
Bagażnik Jeepa Compass dzielony jest ruchomą podłogą. Nad górnym poziomem znajdują się cztery, składane, uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. To standard w każdej wersji wyposażenia.
Według naszych pomiarów przekątna pomiędzy uchwytami ma 103 cm.
TESTY | Jeep Compass II
Foteliki i wózki
Dziecko w Jeepie Compass
Plusy i minusy
Dwie skrajności w bezpieczeństwie dzieci