TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Nissan Juke II

Dziecko w Nissanie Juke - foteliki i wózki

13-08-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Testowany egzemplarz Nissana Juke II został wyposażony w trzy pary mocowań Isofix. Jednak z uwagi na zintegrowany fotel z zagłówkiem zrezygnowaliśmy z montażu na nim fotelika dziecięcego z grupy 2-3.

Testy - Nissan Juke - próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Nissana Juke:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi + baza Isofix, tyłem do kierunku jazdy, przód - fotel pasażera

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W II-generacji Nissana Juke wykorzystujemy do tego mocowania Isofix (i-Size). To element wyposażenia tylko dwóch najwyższych wersji N-Design i Tekna.

Uchwyty Isofix schowano pomiędzy siedzisko i oparcie. Zaczepienie szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie sprawiło problemów. Przed ustawieniem jej nogi stabilizującej wyjęliśmy dywanik podłogowy.

Bez uwag podczas wkładania do samochodu i montażu na bazie fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus.

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi + baza Isofix, tyłem do kierunku jazdy, przód - fotel pasażera

Na tej samej bazie można ustawić także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Do jego montażu także nie mieliśmy uwag. Szeroko otwierane drzwi (i wysokie nadwozie) ułatwiają posadzenie dziecka do środka i zapięcie szelkami fotelika.

Funkcja podgrzewania foteli z przodu to standard w N-Design i Tekna.

Testy - Nissan Juke - miejsce na nogi, kanapa

Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. Dla osoby dorosłej siedzącej na kanapie pozostaje około 10 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.

Fotel pasażera należy także maksymalnie obniżyć. Manualna regulacja wysokości dostępna jest tylko w N-Design i Tekna. Z kolei oparcie musi być maksymalnie ustawione w pionie.

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi + baza Isofix, przodem do kierunku jazdy, przód - fotel pasażera

Na bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie najdłuższe korzystanie z pozycji odwrotnej).

Fotele w testowanym egzemplarzu Nissana Juke mają sportowy profil z wysokim podparciem bocznym. Pomimo to bez problemu zmieścił się pomiędzy nimi nasz fotelik. Bez przeszkód mogliśmy też w zmieniać kąt pochylenia fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i przedni fotel oraz kanapa Nissana Juke II-generacji opracowano według standardu i-Size.

Testy - Nissan Juke - próba z zapięciem top-tether fotelika dziecięcego, fotel pasażera

Na dole pleców oparcia fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia niektórych modeli fotelików Isofix. Zapięcie klamry pasa top-teter nie stanowi problemu.

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Britax-Romer, przodem do kierunku jazdy, fotel pasażera

Grubsze szyny Isofix fotelika Britax-Romer TriFix bez problemu zmieściły się pomiędzy siedziskiem i oparciem fotela pasażera. Cała konstrukcja dobrze pasowała do wyprofilowań sportowych foteli samochodu. Bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Według naszych pomiarów siedzisko fotela pasażera ma 53 cm długości, z kolei szerokość całości to 48 cm, a pomiędzy wyprofilowaniami bocznymi 33 cm. Oparcie ma - odpowiednio - 52 i 30 cm szerokości.

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi + baza Isofix, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Standardowo dwie pary mocowań Isofix (i-Size) znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Ich zaślepki umieszczono na ruchomych klapkach, które wystarczy unieść do pionu (dzięki temu nie trzeba szukać miejsca do ich schowania).

Uchwyty Isofix mają plastikowe prowadnice, które ułatwiają szybkie i prawidłowe wsunięcie szyn. Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie odnotowaliśmy uwag. Podobnie przy rozstawianiu nogi stabilizującej i montażu/demontażu fotelika Pebble Plus.

Wcześniej wyjęliśmy tekstylny dywanik podłogowy.

Testy - Nissan Juke - miejsce na nogi, przód

Podobnie jak z przodu na tej samej bazie ustawiliśmy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Wysokie nadwozie crossovera Juke ułatwia wykonanie wszystkich czynności podczas wkładania i zapinania dziecka w foteliku.

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi + baza Isofix, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnego miejsca na wysokości kolan.

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi + baza Isofix, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Także bez naszych uwag po odwróceniu przodem do kierunku jazdy fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie Isofix. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji. Tu także szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie Nissana Juke ułatwiają wykonanie wszelkich czynności przy dziecku.

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Britax-Romer, przodem do kierunku jazdy, top-tether kanapa

W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowe punkty kotwiczenia niektórych fotelików dziecięcych typu Isofix. Klamrę pasa top-tether najłatwiej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja składania oparć kanapy (60:40).

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Britax-Romer, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Bez problemów wsunęliśmy w prowadnice Isofix grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja dobrze przylegała do oparcia kanapy. Bez przeszkód ustawialiśmy pochylenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Według naszych pomiarów siedzisko kanapy 48 cm długość. Kąt pochylenia oparcia to 105 stopni.

Testy - Nissan Juke - próba z fotelikiem dziecięcym Recaro, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix wyjęliśmy zagłówek kanapy. Zapewnia to optymalne przyleganie całej konstrukcji.

Brak takiej właśnie możliwości był powodem rezygnacji z jego montażu z przodu. Próba maksymalnego wysunięcia zagłówka fotelika nie powiodła się. Zmierzona przez nas wysokość od kanapy do podsufitki to 92 cm.

Podstawa fotelika naszego fotelika nie zasłaniała klamry do wpięcia pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.

Testy - Nissan Juke - dziecko bez fotelika na środku kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 30 cm przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka.

Przy innych modelach fotelików problemem będzie brak możliwości prawidłowego przebiegu pasa bezpieczeństwa (mocowany oparciu kanapy).

Szerokość kanapy Nissana Juke II to 122 cm.

Testy - Nissan Juke - próby z wózkami dziecięcymi X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Nissana Juke:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Nissan Juke - próba z wózkiem dziecięcym X-lander, bagażnik

Nowy Juke wyposażony jest w podwójną podłogę bagażnika od wersji Acenta. Według naszych pomiarów w dolnym położeniu mamy do dyspozycji przestrzeń o wymiarach 102 cm szerokości (między nadkolami), 83 cm długości (na osi) i 59 cm wysokości (do ruchomej półki) w tym 22 cm głębokości (przy progu ładunkowym). Bez problemu zmieścił się w niej dwuczęściowy wózek X-lander z gondolą X-pram.

Testy - Nissan Juke - próba z wózkiem dziecięcym Quinny, bagażnik

W górnym położeniu zmienia się długość podłogi do 72 cm, wysokość do 39 cm, a głębokość do 2 cm. Bez problemu zmieścił się tutaj kompletny wózek Quinny Zapp Xtra 2.

W bagażniku nowego Nissana Juke zabrakło uchwytów do mocowania linek zabezpieczających transportowane wózki.

Cała przestrzeń pokryta jest wykładziną, co zabezpiecza elementy samochodu przed porysowaniem.

Testy - Nissan Juke - próby z zapakowaniem dwóch wózków do bagażnika

Po obniżeniu podłogi bagażnika udało się zmieścić jednocześnie dwa wózki dziecięce.

Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka mierzy 72 cm, a do progu ładunkowego 78 cm. Klapa otwiera się na wysokość 196 cm, rączkę do jej zamykania umieszczono na 184 cm.

TESTY | Nissan Juke

Testy - Nissan Juke - wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

Wyposażenie samochodu
Dziecko w Nissanie Juke

TESTY | Plusy i minusy - Bez zaskoczeń, ale… | Nissan Juke II

Plusy i minusy
Bez zaskoczeń, ale…