TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Peugeot 308 II hatchback facelifting
Dziecko w Peugeot 308 - wyposażenie samochodu
17-01-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Na osłonach uchwytów Isofix w zmodernizowanym Peugeot 308 nie znaleźliśmy informacji o standardzie i-Size. Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych, tzw. top-tether, umieszczono w podłodze bagażnika.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia Peugeot 308 II-generacji. Umieszczono go w boku kokpitu, dostęp do niego możliwy jest dopiero przy pełnym otwarciu drzwi pasażera.
Do zmiany statusu poduszki, zgodnie z widniejącym schematem, potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W naszym przypadku - topowa wersja wyposażenia Allure - schowano go w module bezkluczykowego dostępu do samochodu ADML. Jest to opcja, za którą trzeba dopłacić 1600 złotych.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w obudowie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej - na 60 sekund od chwili uruchomienia silnika - podświetla się dioda z napisem Passenger Airbag ON.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - na cały okres pracy silnika - dioda z napisem Passenger Airbag OFF.
Ostrzeżenia przed ustawieniem na prawym miejscu z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy znajdują się po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
Ostrzeżenia te mają formę uniwersalnych piktogramów.
Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików typu Isofix - tzw. top-tether - umieszczono w podłodze bagażnika za skrajnymi miejscami kanapy.
Skrajne miejsca kanapy wyposażono w pary mocowań fotelików dziecięcych typu Isofix. Miejsca te są obudowane plastikowymi nakładkami i zabezpieczone ruchomą klapką. Na piktogramach brakuje informacji o standardzie i-Size.
Tylko w bazowej wersji wyposażenia Access trzeba dopłacić (600 złotych) za elektrycznie regulowane szyby w drugiej parze drzwi. W każdej następnej jest to standard. Wszystkie szyby wyposażono w automatyczną funkcję opuszczania i podnoszenia, stąd dodatkowa blokada przed przypadkowym przycięciem palców.
Kierowca może zablokować działanie wszystkich szyb za pomocą przycisku umieszczonego na panelu swoich drzwi.
Blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka jest manualna. Do zmiany jej statusu - zgodnie z widniejącym schematem - potrzebny jest płaski przedmiot pasujący do szczeliny. W naszym przypadku można wykorzystać kluczyk schowany w module ADML.
Wnętrza wszystkich wersji Peugeot 308 drugiej generacji pokrywa tekstylna tapicerka. Wykonano z niej także plecy obu foteli (kieszenie niedostępne są w Access), pomimo to bez trudu usunęliśmy z niej zabrudzenia pozostawione przez buty dzieci siedzących z tyłu.
Przyciemniane z tyłu szyby to opcja (500 złotych) przeznaczona jedynie dla dwóch najwyższych wersji wyposażenia - Active i Allure. Podobnie jak jednoczęściowy, szklany dach Cielo (2000 złotych) ze sterowaną elektrycznie roletą.
Składany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy otrzymamy tylko w wersji wyposażenia Allure. Znajdują się w nim dwa miejsca na kubki z napojami i ruchoma przegroda umożliwiająca przewożenia dłuższych przedmiotów.
Testowany przez nas egzemplarz Peugeot 308 wyposażono w system audio z ekranem dotykowym 9,7 cala. W jego zestawie znajduje się między innymi port USB, do którego można podłączyć urządzenie multimedialne umilające podróż dzieciom. Dzięki opcji bezkluczykowego dostępu do samochodu ADML zyskujemy też drugi port USB na końcu centralnego tunelu.
Alternatywą dla nich jest połączenie przez bluetooth. Gniazdo zasilające 12V znajduje się w dolnej części kokpitu i, co ciekawe, także za zagłówkiem lewego miejsca kanapy.
W podłodze bagażnika znajdują się cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.