TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Peugeot 308 II hatchback facelifting
Dziecko w Peugeot 308 - foteliki i wózki
18-01-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wszystkie próby z montażem naszych fotelików w zmodernizowanym Peugeot 308 przebiegły bez problemów. Bagażnik tego hatchbacka pomieścił jednocześnie oba wózki dziecięce.
Wózki dziecięce użyte w teście Peugeot 308 II hatchback facelifting:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji czołowej poduszki powietrznej pasażera można ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy.
W Peugeot 308 drugiej generacji można go zamontować tylko za pomocą pasa bezpieczeństwa (nie ma on regulowanej wysokości). Testowana przez nas wersja wyposażenia Allure otrzymała w standardzie przednie fotele o sportowym profilu.
Podczas prób z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie zauważyliśmy żadnych nieprawidłowości.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Jednocześnie prawy fotel musi być maksymalnie obniżony (regulacja wysokości dostępna jest w każdej wersji wyposażenia), a oparcie ustawione w pionie.
W takiej konfiguracji osoba dorosła siedząca z tyłu może mieć problem ze zmieszczeniem swoich kolan.
Na skrajnych miejscach kanapy znalazły się dwie pary mocowań Isofix. Dzięki obudowaniu ich plastikowymi nakładkami wsuwanie szyn jest bardzo proste i szybkie.
Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą nie mieliśmy żadnych problemów. Wkładanie i montaż na niej fotelika Pebble Plus ułatwiają szeroko otwierane drzwi z tyłu.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego przysunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca z przodu osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na tej samej bazie Isofix można również ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl.
W pozycji tyłem do kierunku jazdy mogliśmy regulować pochylenie jego skorupy w pełnym zakresie. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z wkładaniem i zapinaniem dziecka w foteliku oraz jego wyjmowaniem.
Gdy dziecko podrośnie fotelik 2WayPearl na tej samej bazie 2WayFix można też zamontować przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalne wykorzystanie pozycji odwrotnej).
W tym ustawieniu trzeba już zdemontować zagłówek z kanapy, dzięki temu bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi zostały opracowane według standardu i-Size. Informacji o zgodności z nim nie znaleźliśmy na oznaczeniu miejsc Isofix w drugiej generacji Peugeot 308. Jednak nie wykluczało to poprawnego montażu naszej bazy i fotelików dziecięcych.
Dodatkowe punkty mocowania fotelików Isofix, tzw. top-tether, znalazły się za skrajnymi miejscami kanapy, a dokładniej w podłodze bagażnika.
Dostęp do nich możliwy jest albo od strony progu albo po złożeniu oparcia kanapy (dzielona w każdej wersji wyposażenia Peugeota 308 w proporcji 60:40).
Montaż szerokich szyn fotelika Britax-Romer TriFix w obudowanych uchwytach Isofix przebiegł bez problemów. W tym przypadku wystarczyło wysunąć maksymalnie do góry zagłówek kanapy (górna krawędź znalazła się na wysokości 78 cm).
Według naszych pomiarów na skrajnych miejscach kanapy długość siedziska ma 44 cm, a wysokość oparcia 65 cm.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 nie zakrywała zamka do wpięcia pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Przez montażem wyjęliśmy zagłówek z kanapy, co zapewnia pełniejsze oparcie pleców fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wyniosła 89 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki.
Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
W drugiej generacji Peugeot 308 w nadwoziu hatchback, tak jak w większości testowanych przez nas modeli, stanowczo odradzamy ten sposób przewożenia dziecka.
Według naszych pomiarów szerokość siedziska kanapy ma 125 cm, po zamontowaniu dwóch naszych fotelików po środku pozostało zaledwie 20 cm wolnego miejsca. Wciśnięcie tu dziecka jest karkołomnym pomysłem, jednak podstawowe zagrożenie stanowi wysokość umieszczonego pasa bezpieczeństwa. Po zapięciu nie zapewni on sylwetce dziecka prawidłowego ułożenia na odcinku barkowym.
Wózki dziecięce użyte w teście Peugeot 308 II facelifting hatchback:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Peugeota 308 w nadwoziu hatchback wynosi 398 litrów. Według naszych pomiarów podłoga ma wymiar 80 cm długości (na osi) i 106 cm szerokości (pomiędzy nadkolami), zaś wysokość do ruchomej półki to 52 cm. Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy kompletne nadwozie i gondolę wózka X-lander.
W standardzie wyposażenia Peugeot 308 otrzymujemy między innymi cztery uchwyty do siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Nasza testowa spacerówka dziecięca Quinny zmieściła się zarówno wzdłuż jak i wszerz bagażnika.
Bagażnik testowanego auta pomieścił jednocześnie oba wózki dziecięce X-lander i Quinny (nie było potrzebny zdejmowania z nich kół).
Próg bagażnika umieszczono na wysokości 71 cm, odległość od podłoża do otwartej klapy wynosi 197 cm.