TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Audi A4 (B9) Limousine
Dziecko w Audi A4 Limousine - foteliki i wózki
20-05-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Audi w modelu A4 daje możliwość zamontowania aż 3 fotelików dziecięcych typu Isofix. Kolejnym plusem, jak to w sedanie, jest przestronny bagażnik - jednak producent unika podawania jego pojemności.
Foteliki dziecięce użyte w teście Audi A4 Limousine:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Nowe Audi A4 zostało wyposażone w 3 pary mocowań Isofix, w tym jedną na prawym fotelu pasażera (brak jednak ich oznaczeń oznaczone). Z tego względu zamontowaliśmy na nim wszystkie nasze foteliki (w innym przypadku poprzestalibyśmy na modelu z grupy 0/0+ z pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa).
Do fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus użyliśmy firmowej bazy 2WayFix z nogą stabilizującą. Do montażu całości (po wcześniejszej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera) nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń.
Ta sama baza posłużyła do zamontowania fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl. W pierwszej kolejności także wybraliśmy opcję z pozycją tyłem do kierunku jazdy.
W tej konfiguracji poduszka powietrzna pasażera musi zostać dezaktywowana, a krawędź fotelika maksymalnie odsunięta od kokpitu. Pomimo to osoba dorosła siedząca z tyłu na kanapie nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają dostęp do dziecka siedzącego w foteliku.
W przypadku starszego dziecka ten sam model fotelika można obrócić przodem do kierunku jazdy (w tej konfiguracji aktywujemy działanie poduszki powietrznej pasażera).
Fotelik, nie tylko na ze względu na rozłożoną nogę stabilizującą, powinien być maksymalnie odsunięty od kokpitu. Dla zapewnienia optymalnej stabilności należy maksymalnie opuścić całość, a oparcie fotela pasażera ustawić do pionu.
Żadnych problemów także nie mieliśmy z montażem na Isofix fotelika TriFix marki Britax-Romer. Tutaj również maksymalnie do pionu trzeba ustawić oparcie fotela pasażera.
Niestety nie wykorzystamy przy tym top-tethera, bo producent samochodu nie przewidział dla niego zaczepu.
Dużym plusem nowego Audi A4 są długie siedziska foteli, na których w całości opiera się fotelik dziecięcy.
Bez problemu zamontowaliśmy także fotelik Recaro Monza Nova 2 Seatfix, w którym dziecko zapinane jest pasem bezpieczeństwa osoby dorosłej. Zamek do jego mocowania jest wystarczająco wysoko umieszczony przez co nie trzeba wkładać ręki w wąską szczelinę pomiędzy fotelikiem a środkowym tunelem.
Pas bezpieczeństwa ma regulowaną wysokość, którą dostosujemy do prowadnic umieszczonych przy zagłówku fotelika.
Nasze Recaro ma grubszą obudowę szyn Isofix, co nie przeszkadza przy ich wsuwaniu pomiędzy siedzisko a oparcie fotela pasażera.
Atutem Audi A4 są regularne kształty tylnych drzwi i możliwość ich otwarcia pod szerokim kątem. Dzięki temu łatwo wstawimy do środka fotelik/nosidełko z najmłodszym dzieckiem.
Punkty mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy zostały odpowiednio obudowane co ułatwia prawidłowy montaż szyn fotelika. Znajduje się na nich informacja o spełnieniu standardu i-Size, do którego dostosowana jest nasza baza Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą.
W tej konfiguracji należy maksymalnie przysunąć do kokpitu fotel pasażera. Pomimo to siedząca na nim osoba nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Z reguły fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl pozostaje zamontowany na stałe w samochodzie. Przy konfiguracji ustawienia tyłem do kierunku jazdy w Audi A4 mamy wystarczająco dużo miejsca do włożenia czy wyjęcia z niego dziecka.
Po odwróceniu fotelika przodem do kierunku jazdy jego plecy idealnie przylegały do oparcia kanapy. Wcześniej wysunęliśmy z niej do góry zagłówek.
W sedanie dodatkowy punkt kotwiczenia fotelika Isofix, tzw. top-tether, znajduje się w kabinie pasażerskiej. Z reguły na tylnej półce za zagłówkami kanapy.
W nowym Audi A4 nie mieliśmy żadnych problemów z zapięciem klamry pasa fotelika dziecięcego.
Problemów nie było także przy montażu fotelika Britax-Romer TriFix, który miał idealne oparcie na profilu kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy.
Pomimo obudowania mocowań Isofix bez problemu zmieściły się w nich grubsze szyny fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Siedzisko fotelika nie zasłaniało zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, a duża przestrzeń w kabinie pasażerskiej znacznie ułatwiała tą czynność.
Dla optymalnego oparcia fotelika na kanapie należy wyjąć z niej zagłówek. W przypadku Audi A4 trzeba najpierw pochylić oparcie, a następnie cienkim i płaskim przedmiotem odblokować ogranicznik wysokości w szynie zagłówka.
Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (w tej sytuacji dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa).
Próba w nowym Audi A4 Limousine po raz kolejny to potwierdziła.
Wózki dziecięce użyte w teście Audi A4 Limousine:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Przy zdjętych kołach z podwozia wózka X-lander, zajmuje on około 1/2 powierzchni bagażnika Audi A4 w wersji sedan. Próg załadunkowy znajduje się na wysokości 68,4 cm.
Gondola wózka X-lander w najszerszym miejscu mierzy 42 cm, w tej pozycji bez problemu zmieściła się pod półką.
Według danych producenta szerokość bagażnika pomiędzy nadkolami wynosi 100 cm. Zabrakło dosłownie centymetrów do schowania w tej konfiguracji obu elementów wózka X-lander (gondola mierzy 42 cm szerokości, podwozie z kołami 62 cm).
Długość kompletnego podwozia wózka X-lander wypełniła niemal całą szerokość podłogi. W tej konfiguracji wolna przestrzeń wynosi około 1/3 pojemności bagażnika.
Złożony wózek Quinny Zapp Xtra 2 ma 71 cm długości, 33 cm szerokości i 26 cm wysokości. W tak obszernym bagażniku, jak w sedanie Audi A4, można go położyć w dowolnym miejscu.
Wzdłuż bagażnika nowego Audi A4 (108,1 cm) bez problemu zmieściły się jednocześnie (i to bez konieczności zdejmowania kółek) oba wózki dziecięce.
Dzięki zabudowanym zawiasom klapy nie musimy się martwić, że w jej zamknięciu przeszkodzą spakowane bagaże.