TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Ford Mondeo V liftback
Dziecko w Fordzie Mondeo V liftback - foteliki i wózki
23-02-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Testowany Ford Mondeo został wyposażony w poduszki powietrzne schowane w pasach bezpieczeństwa, które WYKLUCZAJĄ kilka sposobów mocowania fotelików dziecięcych. Konstrukcja klapy bagażnika i jego pojemność dają dużą swobodę przy jednoczesnym przewożeniu dwóch wózków.
Foteliki dziecięce użyte w teście Forda Mondeo:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po odłączeniu czołowej poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy. Taki montaż w nowym Fordzie Mondeo możliwy jest wyłącznie za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej - jego długość jest wystarczająca, a sama czynność nie sprawiła żadnych trudności.
UWAGA - nowy Ford Mondeo może być opcjonalnie wyposażony w dodatkowe poduszki schowane w pasach bezpieczeństwa dla pasażerów skrajnych miejsc na kanapie. W tej sytuacji NIE WOLNO na tych miejscach mocować fotelików z grupy 0/0+ z jego wykorzystaniem!
Jedynym rozwiązaniem jest montaż tych fotelików na bazie Isofix (tak jak na zdjęciu).
Wykorzystując tę samą bazę Maxi-Cosi 2WayFix zamocowaliśmy fotelik 2WayPearl także tyłem do kierunku jazdy.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego przesunięcia fotela pasażera do kokpitu.
Ten sam fotelik można przekręcić przodem do kierunku jazdy. Zalecamy jednak możliwie najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej.
Szeroko otwierane drzwi samochodu ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych w wkładaniem i wyjmowaniem dziecka z fotelika.
Zarówno kanapa piątej generacji Forda Mondeo, jak i baza oraz foteliki Maxi-Cosi zostały opracowane według standardu i-Size.
Ford Mondeo jest długim samochodem, sam rozstaw osi wynosi 2850 mm. Pomimo to pokazane na zdjęciu rozmieszczenie fotelików nie będzie bezpieczne. Jeżeli stawiamy go z przodu musimy maksymalnie odsunąć fotel od kokpitu. Jeżeli z tyłu, fotel pasażera musi być maksymalnie dosunięty do kokpitu.
Przy pojedynczym foteliku zamontowanym w jednej z pokazanych konfiguracji osoba dorosła siedząca przed lub za nim nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) fotelika, np. Britax-Romer TriFix, znajduje się w plecach kanapy.
Ponieważ bagażnik Forda Mondeo liftback jest bardzo długi wygodniej zaczepić pas fotelika od strony kabiny pasażerskiej. Czynność tę ułatwia możliwość odchylenia jednej części oparcia kanapy (w każdej wersji wyposażenia dzielonej w proporcjach 60:40).
Przy próbie z użyciem fotelika Britax-Romer TriFix nie mieliśmy żadnych problemów z montażem na Isofix na skrajnych miejscach kanapy.
UWAGA - w Fordzie Mondeo z opcjonalnymi poduszkami powietrznymi w pasach bezpieczeństwa na skrajnych miejscach kanapy NIE WOLNO za ich pomocą mocować fotelików z grupy 1!
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix (grupa 2-3) nie zasłaniała zamka do wpinania samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego tu korzysta także dziecko. Niemniej znajduje się on zbyt blisko konstrukcji fotelika, co przy siedzącym dziecku utrudnia zapinanie. W dodatku klamra pasa z poduszką powietrzną jest o wiele grubsza.
Kolejna UWAGA - Ford zapewnia, że pas z poduszką powietrzną jest bezpieczny dla dzieci siedzących w fotelikach z grupy 2-3, ale też ZABRANIA montowania na nich dodatkowych elementów jak podstawka czy stolik.
Po zamontowaniu na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików Isofix nie ma już miejsca dla 5 pasażera. Nie zmieści się również dziecko (w wieku co najmniej 3 lat), które zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami mogłoby w tej sytuacji podróżować bez fotelika.
Składany podłokietnik (z otworem do przewożenia długich przedmiotów) obecny jest w każdej wersji wyposażenia poza bazową Ambiente.
Wózki dziecięce użyte w teście Forda Mondeo:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Zaletą nadwozia samochodu typu liftback jest bardzo duży otwór bagażnika. Dzięki temu bez problemu włożyliśmy do niego kompletne podwozie wózka X-lander i mamy pełną swobodę przy pakowaniu bagaży.
Zdjęcie kółek z podwozia wózka X-lander pozwoliło położyć na nim gondolę przez co pozostało sporo miejsca (mniej więcej połowa) na dodatkowy bagaż.
Podstawowa pojemność bagażnika mierzy 541 litrów (wersja z kołem dojazdowym). W naszym przypadku (pakiet Titanium X) bagażnik można otworzyć bezdotykowo, wystarczy przesunąć stopę pod tylnym zderzakiem.
Dodatkowo klapa otwiera się i zamyka elektrycznie.
Mniej więcej tyle samo wolnego miejsca uzyskamy przy ułożeniu elementów wózka wzdłuż bagażnika.
Bagażnik Forda Mondeo ma nieregularne kształty, które idealnie dopasowały się do... używanego przez nas wózka Quinny Zapp Xtra 2.
Obicie wnętrza bagażnika wykładziną zapobiega porysowaniu bocznych ścianek przez przewożone przedmioty.
Zmieszczenie do tak dużego bagażnika wózka Quinny Zapp Xtra 2 nie stanowi żadnego wyzwania.
Szerokość kompletnej spacerówki Zapp Xtra 2 po złożeniu wynosi 33 cm, a podwozia z kołami wózka X-lander 62 cm. Na tej podstawie można stwierdzić, że bagażnik Forda Mondeo w nadwoziu liftback ma nieco ponad metr długości.
Elementy obu wózków dziecięcych posłużyły do jeszcze innego zobrazowania przestrzeni bagażnika w testowanym Mondeo. Dla uzupełnienia podwozie X-landera ma 88 cm długości i 62 cm szerokości, zaś kompletna spacerówka Quinny Zapp Xtra 2 - odpowiednio - 71 i 33 cm.
Z kolei ustawiona na boku gondola X-Pram zajmuje 78 cm długości, 31 cm szerokości i 21 cm wysokości.
Do bagażnika nowego Forda Mondeo liftback bez problemu zmieściły się oba wózki w kompletnych zestawieniach.