TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Renault Megane IV Grandtour
Dziecko w Renault Megane IV Grandtour - foteliki i wózki
25-09-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Renault Megane w wersji GT ze sportowymi siedzeniami zachowuje pełną funkcjonalność w zakresie ustawiania samochodowych fotelików dla dzieci. Pojemny bagażnik pomieścił oba wózki, które dodatkowo można zabezpieczyć ruchomą przegrodą.
Foteliki dziecięce użyte w teście Renault Megane IV Grandtour:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Wersja GT wyróżnia się sportowymi fotelami, w których zastosowano duże wyprofilowania boczne. Nie przeszkadzało to jednak w stabilnym ustawieniu fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus z grupy 0/0+.
Do samego montażu fotelika w tym miejscu (po uprzedniej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera) nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń. Fotelik mocowany jest wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. Osoba dorosła siedząca z tyłu może narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Mając do dyspozycji mocowania Isofix fotelik Pebble Plus można ustawić na opcjonalnej bazie Maxi-Cosi 2WayFix. Obudowane miejsce uchwytów ułatwiają prawidłowe wsuwanie szyn bazy.
Tylne drzwi Renault Megane kombi otwierają się wystarczająco szeroko, aby wygodnie włożyć lub wyjąć fotelik z siedzącym w środku dzieckiem.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego przysunięcia fotela pasażera do kokpitu. Siedząca na nim osoba dorosła, dzięki wyprofilowaniu schowka, nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Dla odmiany ten model fotelika pozostaje w samochodzie, po otwarciu drzwi Megane kombi mieliśmy wystarczająco dużo miejsca, aby wygodnie wsadzić do niego dziecko i zapiąć je szelkami.
Przy większym dziecku fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie najdłużej korzystać z pozycji odwrotnej).
Fotelik ma regulowany kąt nachylenia skorupy, nie było problemów z jego zmianą w pełnym zakresie.
Wszystkie wykorzystywane do testów foteliki i bazy Maxi-Cosi oraz profil kanapy Renault Megane IV generacji spełniają standard i-Size.
W Renault Grandtour to nadwozie kombi - z tego względu dodatkowy pas (top-tether) stabilizujący wybrane modele fotelików Isofix łatwiej przypiąć od strony kabiny pasażerskiej po odchyleniu oparcia kanapy (dzielone fabrycznie 1/3-2/3).
Skorupa fotelika Britax-Romer TriFix optymalnie pasowała do wyprofilowań kanapy Megane w sportowej wersji GT. Wcześniej zdemontowaliśmy z niej zagłówek.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała klamry do wpięcia pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Przed montażem fotelika wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Wysokość wnętrza - pomimo ostrego ścięcia od słupka B do C - nie przeszkadza w maksymalnym ustawieniu do góry zagłówka fotelika.
Od 2014 roku obowiązują w Polsce przepisy dopuszczające przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki.
Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa). Renault Megane IV Grandtour GT także dopisujemy do tej listy.
Wózki dziecięce użyte w teście Renault Megane IV Grandtour:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Testowany egzemplarz Renault Megane w nadwoziu kombi miał regulowaną wysokość podłogi bagażnika. Podczas testu z wózkami korzystaliśmy tylko z ustawienia 0 (górne).
Według naszych pomiarów długość podłogi bagażnika (od wewnętrznej krawędzi progu do pleców kanapy) wynosi 94 cm, zaś szerokość pomiędzy nadkolami 110 cm. Na takiej przestrzeni bez problemu zmieściły się obok siebie kompletne podwozie i gondola wózka X-lander.
Bagażnik w wersjach Intense, Bose i GT został wyposażony w składaną przegrodę, którą można podzielić przestrzeń.
W mniejszej części za progiem bagażnika zmieścił się bez problemu kompletny wózek dziecięcy Quinny Zapp Xtra 2.
Po przegrodzeniu przestrzeni, w drugiej części również zmieściło się kompletne podwozie wózka X-lander i gondola X-Pram.
Oba wózki dziecięce zmieściły się również w ustawieni na długość bagażnika.
Wysokość od podłogi na poziomie 0 do zwijanej rolety wynosi 42 cm (po przełożeniu do pozycji -1 zyskujemy dodatkowe 8 cm).
Klapa bagażnika Renault Megane kombi otwiera się na wysokość 200 cm.