TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Renault Megane IV Grandtour fl plug-in
Dziecko w Renault Megane IV kombi - foteliki i wózki
13-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wersja wyposażenia R.S. Line wyróżnia się sportowymi, mocno profilowanymi siedzeniami, co jednak nie wpłynęło na jakość montażu naszych fotelików dziecięcych. Renault Megane hybryda ma najmniejszy z dostępnych jednostek napędowych bagażnik, ale w próbach z naszymi wózkami okazał się wystarczająco pojemny.
Foteliki dziecięce użyte w teście Renault Megane IV Grandtour fl plug-in:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W zmodernizowanej czwartej generacji Renault Megane zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Podczas naszej próby z Maxi-Cosi Pebble Plus, w wersji R.S. Line wyposażonej w kubełkowe fotele, nie zauważyliśmy żadnych problemów. Jego podstawa dobrze pasowała do głębokich wyprofilowań siedziska.
Według naszych pomiarów siedzisko sportowego fotela ma 50 cm długości, 51 cm szerokości (32 cm pomiędzy wyprofilowaniami).
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. Należy też ustawić oparcie fotela w pionie i obniżyć go (w testowanej wersji R.S. Line, jak i Intense regulacja wysokości jest standardem).
W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu pozostaje około 15 cm wolnego miejsca.
Na skrajnych miejscach kanapy rozmieszczono pary mocowań Isofix. Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn fotelika. Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Skrajne miejsca kanapy w wersji R.S. Line również mają wyprofilowania. Według naszych pomiarów siedziska mają 46 cm długości.
Na bazie tej można ustawić fotelik dziecięcy Pebble Plus tyłem do kierunku jazdy. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają jego włożenie i wyjęcie z samochodu. Jednak niskie nadwozie kombi wymaga mocniejszego pochylenia się podczas tych czynności.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl dla nieco większego dziecka. Ten, w porównaniu do nosidełka, pozostaje na stałe w samochodzie.
W tym przypadku również szeroko otwierane drzwi pomagają w wykonaniu czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem dziecka. Podobnie też niskie nadwozie wymaga mocniejszego pochylenia się podczas tych czynności.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia miejsca pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Na bazie Isofix 2WayFix można obrócić fotelik 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej przewożenia dziecka w pozycji odwrotnej).
Przy tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Renault Megane Grandtour spełniają standard i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy zamontowano dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych.
Ze względu na długość bagażnika w nadwoziu kombi najłatwiej zapiąć klamrę z pasem od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to dzielone (w proporcji 1/3-2/3) oparcie kanapy.
Nakładki na mocowania Isofix ułatwiają wsunięcie szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pochylenia oparcia kanapy ma 100 stopni.
Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Pozwala to na pełniejsze przyleganie jego pleców do oparcia.
Podstawa naszego fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała gniazda zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego tu także korzysta dziecko.
Bez przeszkód wyciągnęliśmy do góry zagłówek fotelika. Według naszych pomiarów wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 93 cm.
Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte samochodowym pasem bezpieczeństwa).
Po zamontowaniu naszych dwóch największych fotelików Isofix pomiędzy nimi (poziom siedziska kanapy) pozostało jedynie 28 cm. Szerokość kanapy IV generacji Renault Megane Grandtour wynosi 121 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Renault Megane IV Grandtour fl plug-in:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Renault Megane kombi hybrid plug-in ma 389 litrów pojemności, czyli o 60 litrów mniej od wersji z silnikiem diesla i aż 132 litry mniej od benzyny. Przestrzeń podzielona jest na dwie części, jednak dół zajmują baterie i kabel do ładowania oraz zestaw i narzędzia do naprawy koła.
Do dyspozycji pozostaje więc góra, która ma 100 cm długości i 102 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Na tej powierzchni bez przeszkód zmieściło się kompletne podwozie naszego wózka dziecięcego X-lander i gondola X-pram.
Bagażnik Megane ma regularny kształt, tył kanapy oraz boki wyłożono wykładziną, co chroni je przed przypadkowym porysowaniem (narażony na to jest plastikowy panel klapy).
Znajdujące się cztery uchwyty umożliwiają zaczepienie linek zabezpieczających transportowane przedmioty. Nasz testowy wózek Quinny Zapp Xtra 2 mogliśmy ułożyć zarówno wzdłuż, jak i wszerz bagażnika.
W mniejszym bagażniku hybrydowego Megane kombi zmieściły się jednocześnie oba wózki dziecięce. Pomiędzy podłogą, a zasuniętą roletą jest 43 cm.
Wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka to 53 cm, do progu załadunku 60 cm, a do otwartej klapy 201 cm (rączka do jej zamykania jest na 181 cm).