portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu
PRZEPISY | Rząd chce powiedzieć - stop bandytom drogowym!

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wrażenia | Volkswagen Golf Sportsvan

Jego wysokość Golf VII
04-11-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nowy Golf zdobył tytuł Samochodu Roku 2013. Czy jego splendor pomoże pokrewnemu minivanowi w zdobyciu popularności?



Jak ten czas szybko leci, mijają właśnie dwa lata od debiutu VII-generacji Golfa na salonie w Paryżu (czytaj także: PREZENTACJE | Volkswagen Golf po raz siódmy). Po hatchbacku do sprzedaży trafiło też kombi (czytaj także: TESTY | Pojemniejszy wariant) oraz wersje dla bardziej wymagających entuzjastów motoryzacji - GTI i GTD i najmocniejsza, sygnowana znaczkiem "R". Na swoją kolej czeka już elektryczny e-Golf i hybrydowy GTE.

Alternatywą dla aut rodzinnych w gamie Golfa był Plus, czyli nieco większy hatchback udający minivana. Udający, bo różnice były minimalne w wysokości i pojemności bagażnika. Rewolucja przyszła wraz z obecną generacją. Rok temu we Frankfurcie zaprezentowano Sportsvana (czytaj także: WYDARZENIA | Król o wielu twarzach). Co prawda został on zbudowany na tej samej co hatchback modułowej płycie podłogowej, ale reszta to zupełnie nowa konstrukcja.



Golf Sportsvan mierzy 4338 mm długości przy rozstawie osi 2685, 1807 mm szerokości i 1578 mm wysokości. Teraz różnice, w porównaniu do zwykłego Golfa (czytaj także: TESTY | Pozornie bez większych zmian), są znaczne. Ale już prześwit podniesiono nieznacznie, bo o 2 mm do 144 mm. Dzięki tym zmianom wzrosła przestrzeń bagażowa, której pojemność można regulować poprzez przesuwanie elementów (w zakresie 180 mm) kanapy. Przy złożonych oparciach maksymalnie otrzymamy 585 litrów, po ich złożeniu (60:40) mamy do dyspozycji 1512 litrów. Wartości te liczone są z uwzględnieniem podwójnej podłogi.



We wewnętrzu niestety nuda. Sportvans dziedziczy kokpit i wiele elementów wykończenia z pozostałych modeli Volkswagena. Wykonanie, spasowanie i funkcjonalność pozostają na wysokim poziomie, ale siadając za kierownicą coraz trudniej je rozróżnić. Auto oferowane jest w trzech poziomach wyposażenia - Trendline, Comfortline i Highline.

Minivan to przede wszystkim wyższa pozycja za kierownicą i lepsze widzenie drogi. W jej optymalnym zajęciu pomaga regulowany na wysokość fotel, w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy oraz pas bezpieczeństwa. W naszym przypadku ustawienie wysokości, z podparciem lędźwiowym, obejmuje też miejsce dla pasażera.

Z tyłu, poza wspomnianą możliwością przesuwania kanapy, wyróżniają się dwa składane stoliki zamontowane w oparciach foteli. Kiedyś był to wyróżnik minivanów, dziś coraz rzadziej można je spotkać. Ich obecność doceniają przede wszystkim rodzicie podróżujący z dziećmi. Stolików tych nie otrzymamy w bazowej wersji wyposażenia bądź przy wyborze sportowych foteli.



Testowany model dziedziczy też wiele rozwiązań z hatchbacka. Komfort jazdy podnosi elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, kolana kierowcy chroni dodatkowa poduszka powietrzna, a po zderzeniu hamulec multikolizyjny zabezpiecza auta przed bezwładnym przemieszczaniem. Na liście wyposażenia jest też nowość - to system Blind Spot Sensor (opcja za 1440 zł). Składa się on z dwóch elementów - monitorowania martwego pola w lusterkach (w końcu) oraz przestrzeni z tyłu samochodu, co przydaje się podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Tej ostatniej funkcji przyjrzymy się dokładnie podczas testów, ale już teraz zaliczamy ją do plusów Golfa Sportsvana.

Naturalnie jest możliwość zamówienia auta z rozwiniętym systemem automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego (jak i wyjechania z tego miejsca) oraz kolorową kamerą załączaną podczas cofania.

Pomimo, że bazowa wersja auta jest już bogato wyposażona to w cenniku znajdziemy wiele opcji. Dopłacić trzeba, niestety, do relingów dachowych. Czarne kosztują 970 złotych, nasze srebrne aż 1730 zł! Drogi jest też szklany, otwierany dach - to wydatek rzędu 6 tys. złotych. Jeśli ma to być nasz rodzinny minivan warto pomyśleć o poduszkach bocznych w 2 rzędzie siedzeń (1330 zł).



Volkswagen zastąpił już silniki benzynowe konstrukcjami TSI. Ofertę otwiera 1.2 o mocy zaledwie 85 koni mechanicznych. Co prawda ma 4 cylindry, ale nie wydaje się być najrozsądniejszym wyborem do rodzinnego minivana (masa własna 1320 kg). Może więc lepiej spojrzeć na mocniejszy, 110 KM.

Drugi silnik ma pojemność 1.4 i także dostępny jest w dwóch wersjach - 125 i 150 KM. Najmocniejszy znalazł się pod maską naszego Golfa Sportsvan. Dołączono do niego 6-biegową skrzynię manualną (w opcji może to być dwusprzęgłowa przekładnia DSG). Takie połączenie wydaje się za bardzo na wyrost, z opinią poczekamy jednak na dociążenie auta pasażerami i bagażem.

Wśród wysokoprężnych mamy klasykę, czyli TDI o pojemności 1.6 (90/110 KM) lub 2.0 (150 KM). Wszystkie jednostki Sportsvana wyposażono w technologię Bluemotion, stąd działają one w systemie start/stop.



Testowany model: Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 212 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 8,8 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km, wyposażenie Highline, cena podstawowa 87 890 złotych.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Zbyt poprawny
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry