TESTY

Pierwsze wrażenia | Citroen C3 Picasso

Mieszczuch z genami minivana

21-04-2012 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Niemalejąca popularność minivanów zachęca ich producentów do rozwijania tego segmentu. Stąd też pomysł na małe, ale funkcjonalne auto rodzinne stworzone głównie do jazdy po mieście.

TESTY | Citroen C3 Picasso - przód samochodu

Jednym z nich jest Citroen C3 Picasso. Auto nie jest już nowe, zadebiutowało na polskim rynku niemal równo 3 lata temu. Przez ten czas zdążyło się dobrze zadomowić i stanowi obecnie jeden z filarów sprzedaży francuskiej marki.

TESTY | Citroen C3 Picasso - bok samochodu

C3 Picasso jest pochodną zwykłej c-trójki. Oczywiście jako minivan przewyższa ją wszystkimi wymiarami. O ile z podaniem jego długości (4078 mm), rozstawu osi (2540 mm) i szerokości (1766 mm) nie ma problemu, to przy wysokości trzeba się zastanowić. Model na 15 calowych kołach ma 1621 mm, na 16 calowych 1624 mm, zaś testowany z fabrycznymi relingami dachowymi 1672 mm. I właśnie wysokość kabiny pasażerskiej jest jednym z atutów tego auta.

Przekłada się to na kilka praktycznych zalet. Po pierwsze kierowca siedzi wysoko, a więc ma lepszą widoczność na to co się dzieje na drodze. Dodatkowo zapewnia ją duża, panoramiczna szyba przednia. Po drugie do wyższego auta zdecydowanie wygodniej wkłada się dzieci i przypina je w fotelikach. Po trzecie osoby dorosłe siedzące z tyłu nie będą narzekać na brak miejsca, szczególnie nad głowami.

TESTY | Citroen C3 Picasso - kanapa

Kanapa ma też szereg zalet. W każdej wersji jest dzielona (60:40), poszczególne części można złożyć, a przede wszystkim przesuwać je wzdłuż (15 cm) i ustawiać kąt nachylenie oparć. Daje to z kolei większe możliwości wykorzystania przestrzeni bagażowej.

Sama przestrzeń bagażowa to kolejny atut auta. Standardowo jej objętość wynosi 385 litrów. Przesuwając kanapę maksymalnie do przodu zwiększymy ją do 500 litrów, a po złożeniu jej oprać do 1506 litrów. Bagażnik kryje też podwójną podłogę bagażnika.

TESTY | Citroen C3 Picasso - kokpit

Wracając jeszcze do miejsca kierowcy. Wszystkie zegary zza kierownicy przeniesiono na środek kokpitu. Mają one postać elektroniczną, największym jest wskazanie prędkości, a poziom ich jasności, w zależności od nasłonecznienia, można regulować. Wbrew pozorom do takiego umiejscowienia można się bardzo szybko przyzwyczaić.

TESTY | Citroen C3 Picasso - lusterko do obserwacji dzieci

W testowanym modelu, w topowej wersji wyposażenia Exclusive, uwagę zwracają składane stoliki dla osób siedzących z tyłu. Mogą one skorzystać również z żaluzji przeciwsłonecznych, choć fabrycznie montowane są przyciemniane szyby. Tylne drzwi wyposażono również w elektrycznie regulowane szyby i blokadę ich otwarcia z miejsca kierowcy. Same drzwi zabezpieczono też przed możliwością ich otwarcia od środka. Dodatkowe lusterko wewnętrzne pomaga w obserwacji siedzących z tyłu dzieci.

Z opcji zamontowano między innymi szklany dach (2900 zł) oraz nawigację z kolorowym wyświetlaczem, która umożliwia podłączenie telefonu GSM poprzez bluetooth (3500 zł). Auto pomalowano na ciekawy, metaliczny kolor Blue Belle-Ile (1800 zł). Nazwa ta pochodzi od francuskiej wyspy leżącej na wodach Oceanu Atlantyckiego, co już samo z siebie pobudza wyobraźnię. No i jeszcze specjalność ostatnich modeli Citroena - rozpylacz zapachów umieszczony centralnie na kokpicie.

Na kołach pojawiają się fabryczne obręcze o średnicy 16 cali. Zdecydowanie poprawia to wygląd auta, a przede wszystkim komfort podróży. W dwóch pozostałych wersjach montowane są "piętnastki".

TESTY | Citroen C3 Picasso - silnik wysokoprężny 110 KM

Najmocniejszy silnik wysokoprężny ma moc 110 koni mechanicznych. Taki właśnie, w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną, napędza nasze auto. To chyba optymalne rozwiązanie do tego typu pojazdu - pozwala rozsądnie się rozpędzić, a jednocześnie gwarantuje przyzwoite zużycie paliwa. Według danych producenta średnie spalanie wynosi 4,8 l/100 km, a w mieście 6,1 l/100 km. W rzeczywistości będzie większe, bo to przecież auto stworzone do jazdy z całą rodziną.

TESTY | Citroen C3 Picasso - tył samochodu

Testowana wersja:

Citroen C3 Picasso 110 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 184 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 11,2 sekundy, średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km, wyposażenie Exclusive, cena podstawowa 82 200 złotych.