TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Audi A3 | 2020
Audi A3
10-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Nowa generacja Audi A3 ponownie otrzymuje notę pięciu gwiazdek Euro NCAP. Na tle testowanych w tym roku modeli wszystkich marek wyróżnia się wysoką oceną za ochronę dorosłych.
Czwarta generacja Audi A3 miała zadebiutować wiosną na salonie samochodowym w Genewie. Ten, z uwagi na szerzącą się pandemię koronawirusa został odwołany. Jeszcze w marcu rozpoczęto produkcję tego modelu - najpierw w nadwoziu 5-drzwiowego hatchbacka (Sportback), później sedana (Limousine).
W gamie nowego A3 pojawi się pod koniec roku także 245-konna hybryda TFSI e. Jednak jej według dokumentacji Euro NCAP nie obejmują wyniki poniższego testu zderzeniowego.
Model ten brał w nich udział już po raz czwarty. W 1998 i 2003 osiągnął cztery gwiazdki, w 2012 pięć. W zestawieniu pojawia się jeszcze jedna pozycja - w 2014 roku był jeszcze Sportback e-tron. Także i on zdobył maksymalną liczbę 5 gwiazdek.
Na liście wyposażenia czwartej generacji Audi A3 figurują między innymi: przednie, boczne, kurtynowe i centralne (pomiędzy przednimi fotelami, które w czasie wypadku zapobiegają zderzeniu się głowami kierowcy i pasażera, standard od produkcji egzemplarza WAUZZZGYMA058053) poduszki powietrzne, wyłącznik działania przedniej poduszki powietrznej pasażera, mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu, system powiadamiania służb ratunkowych eCall, aktywny tempomat oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzystów wraz z asystentem skrętu.
Ocena (2020):
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,1 pkt. (89 proc.)
Podczas zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną u kierowcy doszło do (różnego stopnia) obrażeń klatki piersiowej i nóg. Natomiast u pasażera siedzącego obok także do urazów nóg.
W tej próbie konstrukcja przodu auta (zderzenie następuje na 1/2 szerokości) zapewnia dostateczną ochronę.
Z kolei przy uderzeniu przodem nowego Audi A3 w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano niewielkie przeciążenia klatki piersiowej.
W tej części testów Euro NCAP przyznano 12,5 z 16 do zdobycia punktów.
Podczas zderzenia bocznego (z platformą mobilną) oraz w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
W nowych próbach Euro NCAP ochrona kierowcy przy uderzeniu w bok (przeciwna strona) była na dostatecznych poziomie. Poziom ochrony centralnej poduszki (kierowca+pasażer) oceniono pozytywnie.
W tej części testów A3 otrzymało maksymalną liczbę 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył Audi profile wszystkich zagłówków i oparć foteli zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy podróżujących osób (3,5 z 4 pkt.).
Czwarta generacja A3 została wyposażona w kartę ratunkową pojazdu, system eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się pojazdu po zderzeniu). Stąd maksymalna ocena 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 39,7 pkt. (81 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano foteliki Britax-Romer (odpowiednio) KidFix2 R i podkładki podwyższającej wyjętej z KidFix.
Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną) na manekinie młodszego dziecka odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych i głowy. Natomiast na starszym większe przeciążenia szyi i klatki piersiowej (12,7 z 16 pkt.).
Przy uderzeniu w bok Audi A3 (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).
Testowane auto zostało wyposażone w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środkowym miejscu kanapy z wykorzystaniem bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Do prób z pozostałymi modelami fotelików nie było żadnych zastrzeżeń (12 punktów).
Ochrona pieszych i rowerzystów: 36,8 pkt. (68 proc.)
Konstrukcja nowego Audi A3 za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) potrąconej osoby otrzymała 6 punktów. Natomiast miednicy (przedni pas) 5,1 z 6 pkt. Dla tułowia i głowy największe zagrożenia stanowiły słupki A (13,7 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów nowe Audi A3 otrzymało 12 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego 5,6 na 9 pkt., a z rowerzystą 6,4 z 9 pkt.
W próbach z pieszym zabrakło scenariusza ze skrętem w prawo, zaś z rowerzystą uzyskano niższe noty podczas bezpośredniego przejazdu przed maską i wyjazdu z drogi poprzecznej.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,8 pkt. (73 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP czwarta generacja Audi A3 została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,1 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części. W pierwszym sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Do działania w jednej sytuacji - skrętu w lewo tuż przed nadjeżdżającym z naprzeciwka pojazdem - były zastrzeżenia.
Testowany model:
Audi A3 35 1.5 TFSI, hatchback
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wersji A3 IV generacji z wyjątkiem hybrydy TFSI e.