TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Audi e-tron | Maj 2019

Audi e-tron

29-05-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Pierwszy seryjnie produkowany model Audi z napędem elektrycznym otrzymał komplet gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Na uwagę zasługuje maksymalna ocena w próbach z autonomicznym systemem hamowania przy dużych prędkościach.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Audi e-tron | Maj 2019

Jesienią na salonie samochodowym w Paryżu, Audi zaprezentowało swój pierwszy seryjnie produkowany model z napędem elektrycznym. Od wiosny e-tron dostępny jest w salonach sprzedaży w Europie Jego napęd, stale przenoszony na obie osie w proporcji 50:50, stanowią dwa silniki dysponujące mocą blisko 410 koni mechanicznych (300 kW) Firma deklaruje zasięg na jednym ładowaniu wynoszący ponad 400 kilometrów (test wg. WLTP). Wyróżnikiem tego auta jest jednak możliwość ładowania baterii prądem stałym o mocy 150 kW. Wówczas napełnienie baterii zajmie 30 minut. Póki co słabym punktem, w Europie, jest małe zagęszczenie sieci stacji szybkiego ładowania.

Audi e-tron dostępne jest w dwóch wersjach - podstawowej i Advanced. W bazowej znajdziemy na pokładzie między innymi sześć poduszek poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 34,9 pkt. (91 proc.)

Podczas uderzenia przodem elektrycznego Audi e-tron w przeszkodę odkształcalną doszło u kierowcy do niewielkich obrażeń na wysokości klatki piersiowej i lewej nogi. Z kolei u pasażera siedzącego obok tylko do klatki piersiowej (przyznano 7,4 z 8 punktów).

W próbach uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano niewielkie obrażenia klatki piersiowej (7,6/8 pkt.).

Testy uderzenia w bok Audi e-tron potwierdziły ochronę na optymalnym poziomie. Podczas uderzenia w słup stwierdzono bardzo wysokie przeciążenia na wysokości klatki piersiowej kierowcy (14,5/16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,6/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tym zakresie nowy SUV Audi otrzymał 3,8 z 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Audi e-tron | Maj 2019

Bezpieczeństwo dzieci 41,7 pkt. (85 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego wybrano firmowy fotelik Audi Kindersitz Youngster Plus (producent Takata), a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. Podczas prób z uderzeniem w przeszkodę odkształcalną u starszego odnotowano niewielkie przeciążenia kręgów szyjnych (15,3/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Testowane Audi e-tron zostało wyposażone w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy (na miejscu pasażera to opcja) oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tym zakresie przyznano 11,3 z 12 punktów.

Z przyczyn technicznych (konstrukcja kanapy) zrezygnowano z montażu bazy Maxi-Cosi EasyBase2 i fotelika CabrioFix na środku kanapy.

W wynikach testów zaznaczono też "krytyczny problem" przy fotelikach Isofix, które można zamontować na przednim miejscu pasażera. Były to Maxi-Cosi CabrioFix na bazie FamilyFix, BeSafe iZi Kid X4 Isofix oraz Britax-Romer Duo Plus i TriFix. Mocowanie Isofix w tym miejscu jest opcją, której nie wybrano do testowanego egzemplarza Audi e-tron.

Ochrona pieszych 34,4 pkt. (71 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną notą 6 punktów. Na przednim pasie (miednica) największe zagrożenie stanowiły wewnętrzne krawędzie reflektorów (3,5/6 punktów). Maska samochodu (głowa pieszego) zapewnia optymalną lub dobrą ochronę niemal na całej swojej powierzchni (15,2/24 pkt).

Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu. Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono na 9,7 z 12 punktów.

Uwagi dotyczyły działania systemu w zakresie ruchu poprzecznego do maski Audi e-tron. W dzień przejazdu rowerzysty, w nocy przejście pieszego.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (76 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, elektryczny SUV Audi został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,8/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach AEB (3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody). Specjaliści z Euro NCAP nie mieli zastrzeżeń do reakcji systemu w żadnym z tych scenariuszy, stąd maksymalna ocena 3 punktów.