TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów | Systemy asystujące kierowcy

Euro NCAP ocenia systemy autonomicznej jazdy drugiego poziomu

02-10-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Organizacja Euro NCAP opublikowała drugą serię ocen systemów wspierających kierowcę podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. W gamie dziesięciu modeli prym wiodą te z segmentu premium.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Systemy asystujące kierowcy | Euro NCAP ocenia systemy autonomicznej jazdy drugiego poziomu

W 2018 roku specjaliści z Euro NCAP przeprowadzili badania systemów wspierających kierowcę podczas jazdy na autostradzie (do 130 km/h). Zalicza się do nich adaptacyjny tempomat i układ utrzymania auta na wybranym pasie ruchu. Pod uwagę brane są dwa aspekty, które pokrótce określić jako autonomiczność działania systemów i wzbudzenie uwagi kierowcy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Eksperci starają się uchwycić w tym równowagę pomiędzy automatyką i zachowaniem człowieka z uwzględnieniem obowiązujących dziś przepisów w zakresie autonomiczności (poziom 2).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Systemy asystujące kierowcy | Utrzymanie odległości od poprzedzającego pojazdu

Kolejnym obszarem jest praktyczny sprawdzian w kilku sytuacjach drogowych. To zachowanie układu kierowniczego podczas nagłego manewru omijania przeszkody na drodze, działanie tempomatu na zjeździe, rondzie oraz skrzyżowaniu i pokonywaniu zakrętu w kształcie litery S, jak też wytracania prędkości przez adaptacyjny tempomat i aktywację autonomicznego hamowania awaryjnego przed innym pojazdem. W sumie jest 17 takich scenariuszy.

Dwa lata temu części tych prób poddano: Audi A6, BMW serii 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz klasa C, Nissan LEAF, Tesla S, Toyota Corolla i Volvo V60. Ich oceny, przeprowadzone w węższym zakresie, można uznać za eksperyment. Teraz opracowano szczegółowe zakresy testów, przyznając im odpowiednie noty.

W kategorii elementów wyposażenia samochodu i interakcji kierowcy można zdobyć 200 punktów. Za działanie systemów w określonych sytuacjach kolejnych 100 punktów. W każdej z nich przydzielana jest pięciostopniowa ocena, na identycznej zasadzie, jak w testach zderzeniowych.

Końcową punktację się sumuje, zaś nota składa się z czterech (trzymając się konwencji symboli gwiazdek) kwadratów. I tak do do 50 proc. przysługuje ocena "bazowa", do 60 proc. "umiarkowana", do 70 proc. "dobra", zaś od 80 proc. i wyżej "bardzo dobra".

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Systemy asystujące kierowcy | Aktywny asystent wyprzedzania

W drugiej serii Euro NCAP sprawdziło kolejnych 10 modeli: Audi Q8, BMW serii 3, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla 3, Volkswagen Passat i (ponownie) Volvo V60.

Audi Q8 (Adaptive Cruise Assist)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 78 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 84 proc.

System dostępny także w Audi A6, A7, A8, Q7 i e-tron


BMW serii 3 (Driving Assistant Professional)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 82 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 90 proc.

System dostępny także w BMW serii 5, 6, 7 i 8 oraz X5, X6 i X7


Ford Kuga (Co-Pilot 360)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 66 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 86 proc.

System dostępny także w Fordach Edge, Explorer, Focus, Kuga i Puma


Mercedes GLE (Active Distance Assist Distronic with Active Steering Assist)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 85 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 89 proc.

System dostępny także w Mercedesach Klasy A, B, C, E, S oraz CLA, CLS, GLA, GLB, GLC, GLS i EQC


Nissan Juke (ProPilot)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 52 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 72 proc.

System dostępny także w Nissanach LEAF i Qashqai


Peugeot 2008 (Drive Assist Plus)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 61 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 40 proc.

System dostępny także w Peugeot 208


Renault Clio (Highway and Traffic Jam Companion)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 62 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 43 proc.

System dostępny także w Renault Captur, Espace, Megane, Talisman, Arkana


Tesla 3 (Autopilot)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 36 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 95 proc.

System dostępny także w Tesli S i X


Volkswagen Passat (Travel Assist)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 76 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 61 proc.

System dostępny także w -


Volvo V60 (Pilot Assist)

- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 71 proc.

- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 50 proc.

System dostępny także w Volvo S60, V60, S90 i V90 oraz XC40, XC60 i XC90