TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów | Systemy asystujące kierowcy
Euro NCAP ocenia systemy autonomicznej jazdy drugiego poziomu
02-10-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Organizacja Euro NCAP opublikowała drugą serię ocen systemów wspierających kierowcę podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. W gamie dziesięciu modeli prym wiodą te z segmentu premium.
W 2018 roku specjaliści z Euro NCAP przeprowadzili badania systemów wspierających kierowcę podczas jazdy na autostradzie (do 130 km/h). Zalicza się do nich adaptacyjny tempomat i układ utrzymania auta na wybranym pasie ruchu. Pod uwagę brane są dwa aspekty, które pokrótce określić jako autonomiczność działania systemów i wzbudzenie uwagi kierowcy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Eksperci starają się uchwycić w tym równowagę pomiędzy automatyką i zachowaniem człowieka z uwzględnieniem obowiązujących dziś przepisów w zakresie autonomiczności (poziom 2).
Kolejnym obszarem jest praktyczny sprawdzian w kilku sytuacjach drogowych. To zachowanie układu kierowniczego podczas nagłego manewru omijania przeszkody na drodze, działanie tempomatu na zjeździe, rondzie oraz skrzyżowaniu i pokonywaniu zakrętu w kształcie litery S, jak też wytracania prędkości przez adaptacyjny tempomat i aktywację autonomicznego hamowania awaryjnego przed innym pojazdem. W sumie jest 17 takich scenariuszy.
Dwa lata temu części tych prób poddano: Audi A6, BMW serii 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz klasa C, Nissan LEAF, Tesla S, Toyota Corolla i Volvo V60. Ich oceny, przeprowadzone w węższym zakresie, można uznać za eksperyment. Teraz opracowano szczegółowe zakresy testów, przyznając im odpowiednie noty.
W kategorii elementów wyposażenia samochodu i interakcji kierowcy można zdobyć 200 punktów. Za działanie systemów w określonych sytuacjach kolejnych 100 punktów. W każdej z nich przydzielana jest pięciostopniowa ocena, na identycznej zasadzie, jak w testach zderzeniowych.
Końcową punktację się sumuje, zaś nota składa się z czterech (trzymając się konwencji symboli gwiazdek) kwadratów. I tak do do 50 proc. przysługuje ocena "bazowa", do 60 proc. "umiarkowana", do 70 proc. "dobra", zaś od 80 proc. i wyżej "bardzo dobra".
W drugiej serii Euro NCAP sprawdziło kolejnych 10 modeli: Audi Q8, BMW serii 3, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla 3, Volkswagen Passat i (ponownie) Volvo V60.
Audi Q8 (Adaptive Cruise Assist)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 78 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 84 proc.
System dostępny także w Audi A6, A7, A8, Q7 i e-tron
BMW serii 3 (Driving Assistant Professional)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 82 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 90 proc.
System dostępny także w BMW serii 5, 6, 7 i 8 oraz X5, X6 i X7
Ford Kuga (Co-Pilot 360)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 66 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 86 proc.
System dostępny także w Fordach Edge, Explorer, Focus, Kuga i Puma
Mercedes GLE (Active Distance Assist Distronic with Active Steering Assist)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 85 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 89 proc.
System dostępny także w Mercedesach Klasy A, B, C, E, S oraz CLA, CLS, GLA, GLB, GLC, GLS i EQC
Nissan Juke (ProPilot)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 52 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 72 proc.
System dostępny także w Nissanach LEAF i Qashqai
Peugeot 2008 (Drive Assist Plus)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 61 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 40 proc.
System dostępny także w Peugeot 208
Renault Clio (Highway and Traffic Jam Companion)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 62 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 43 proc.
System dostępny także w Renault Captur, Espace, Megane, Talisman, Arkana
Tesla 3 (Autopilot)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 36 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 95 proc.
System dostępny także w Tesli S i X
Volkswagen Passat (Travel Assist)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 76 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 61 proc.
System dostępny także w -
Volvo V60 (Pilot Assist)
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 71 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 50 proc.
System dostępny także w Volvo S60, V60, S90 i V90 oraz XC40, XC60 i XC90