WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 25/2020

20-06-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Ministerstwo Cyfryzacji, SEAT, Euro NCAP, GITD, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Nadchodzą ważne zmiany dla posiadaczy prawa jazdy

Wydanie na weekend - Nadchodzą ważne zmiany dla posiadaczy prawa jazdy

PRZEPISY | W maju 2019 roku Ministerstwo Cyfryzacji rozszerzyło zakres aplikacji mObywatel o dane z dowodu rejestracyjnego, polisy OC i karty pojazdu. Zapowiedziano wówczas, że trwają prace nad dodaniem do niej wirtualnego prawa jazdy. Właśnie rozpoczęły się testy z jej działania na smartfonach z system Android. Wersja na iOS ma być gotowa w najbliższych tygodniach.

Przeniesienie prawa jazdy do telefonu będzie dopełnieniem usług dla kierowców. Jednak korzystanie z aplikacji nie będzie wymagane, bowiem w przygotowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji pakiecie deregulacyjnym jest zapis o zwolnieniu z obowiązku jego posiadania (a także pozwolenia na kierowanie tramwajem) przy sobie i okazywania go na żądanie uprawnionego organu kontroli ruchu drogowego. Pierwsze czytanie projektu zmian przepisów w tej sprawie miało miejsce podczas 13. posiedzenia Sejmu w miniony piątek (19 czerwca). Teraz zajmie się nią Komisja Infrastruktury.

Po zmianie przepisów policjant sprawdzi nasze uprawnienia on-line w bazie CEPiK. Nie będzie więc podstawy do wystawienia mandatu (50 złotych), jeśli zapomnimy zabrać ze sobą prawa jazdy. Ale uwaga, dokument w wirtualnej postaci nie będzie honorowany poza granicami Polski. Niemniej trwają prace nad wspólnym rozwiązaniem w Unii Europejskiej.

Ministerstwo Cyfryzacji zachęca jednak do założenia Profilu zaufanego i korzystania z aplikacji mObywatel. Dane z mPojazd czy mPrawo Jazdy będą przydatne np. podczas kolizji. Pojawi się także funkcja Licznik punktów karnych. Na dodanie wirtualnego prawa jazdy trzeba jednak poczekać do końca ścieżki legislacyjnej, po Sejmie jest Senat i podpis Prezydenta.

To nie wszystkie zmiany. Być może już na początku 2021 roku posiadacze prawa jazdy kategorii B zyskają uprawnienia do prowadzenia samochodów o masie powyżej 3,5 ton. Chodzi o pojazdy wyłącznie z napędem hybrydowym lub elektrycznym, które z racji rozbudowanego układu napędowego są cięższe. Granicą będzie 4,25 tony, a dodatkowym wymogiem posiadanie prawa jazdy od co najmniej 2 lat.

SEAT odświeża swojego topowego SUV-a

PREMIERA TYGODNIA | W 2019 roku niemal co drugi klient SEAT-a kupował SUV-a. W trójce dostępnych obecnie modeli najdłuższy staż na rynku ma Ateca. I to właśnie ona, po czterech latach, przeszła facelifting. Zmiana zderzaków wydłużyła ją o 18 mm (4381 mm). Ponadto dodano reflektory Full LED i dynamiczne kierunkowskazy. W palecie lakierów pojawi się nowy lakier Dark Camouflage.

W poziomach wyposażenia pozostaje Reference, Style i FR, a za Xcellence zostaje wprowadzony Xperience. Jej wyróżnikiem będą czarne listwy ochronne wokół nadwozia i aluminiowa końcówka wydechu.

System pokładowy z wbudowaną kartą eSIM, z nowym wyświetlaczem o przekątnej 9,2 cala, umożliwi automatyczne połączenie z numerem alarmowym eCall. Pojawi się także możliwość wydawania komend głosowych i sparowania zawartości smartfona poprzez Android Auto lub Apple CarPlay.

Według informacji SEAT-a poprawiono osiągi jednostek napędowych, głównie w zakresie emisji spalin. Gama silników benzynowych pozostaje bez zmian: 1.0(110 KM) i 1.5 (150 KM) EcoTSI oraz 2.0 TSI (190 KM). Na liście wysokoprężnych brakuje topowej wersji o mocy 190 koni mechanicznych. Pozostał słabszy, 2.0 TDI 150 KM. W zależności od wersji montowana jest w nich 6-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowy automat DSG z siedmioma przełożeniami. Dostępny jest również napęd 4Drive z sześcioma trybami jazdy, w tym offroad i snow.

Zmodernizowana Ateca pojawi się w salonach SEAT-a w III kwartale tego roku.

Wirtualna Karta ratunkowa pojazdu

Wydanie na weekend - Wirtualna Karta ratunkowa pojazdu

EURO NCAP | Od tego roku zakres testów zderzeniowych Euro NCAP rozszerzono o systemy ratunkowe. Podstawowej ocenie poddane zostanie działanie eCall. Jego ważnym uzupełnieniem jest Karta ratunkowa pojazdu. Taki papierowy schemat udostępnia już część producentów pojazdów. Teraz ma to być obligatoryjne dla wszystkich testowanych modeli samochodów. Z tą różnicą, że karta przybierze postać wirtualną.

Aplikacja Euro Rescue jest już dostępna w Google Play i App Store. Jej pobranie jest bezpłatne i może to zrobić każdy zarejestrowany użytkownik urządzenia z systemem Android lub iOS. Znajduje się w niej już 447 modeli samochodów dostępnych od kilku lat w Europie. Na liście pojawiają się także marki Cadillac, Chevrolet, Daewoo, Daihatsu czy Polestar. Baza będzie systematycznie uaktualniana, zaś możliwość wgrania jej na telefon pozwala na dostęp zawartości także w miejscach bez zasięgu sieci.

Specjaliści z Euro NCAP opracowali Kartę ratunkową pojazdu we współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Straży Pożarnej i Ratownictwa (CTIF). Każda z nich zawiera usystematyzowany schemat rozmieszczenia poduszek powietrznych, ładunków pirotechnicznych, instalacji elektrycznej i akumulatora (w pojazdach elektrycznych również baterii), siłowników hydraulicznych, wzmocnień struktury karoserii oraz zbiorników paliwa. Szybkie zlokalizowanie tych elementów usprawni akcję ratunkową. Może być kluczowe także dla ochrony zdrowia i życia osób udzielających pomocy.

Karty w aplikacji Euro Rescue dostępne po angielsku, francusku, niemiecku i hiszpańsku. Do 2023 roku uzupełnione zostaną o wersje językowe wszystkich krajów Europy.

Powstanie nowy system e-myta

Wydanie na weekend - Powstanie nowy system e-myta

POLSKIE DROGI | Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Ustawy o drogach publicznych. Na jej podstawie kompetencje ITD w zakresie poboru opłat za przejazd drogami krajowymi i autostradami przejmie Krajowa Administracja Skarbowa. Jednocześnie powstanie System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Nowelizacja ustawy wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2020 roku.

Tworzony system KAS oparty będzie na urządzeniach mobilnych, zewnętrznych systemach lokalizacyjnych oraz urządzeniach pokładowych z funkcją pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych. Pobierane będą z nich dane o współrzędnych geograficznych pojazdu i jego prędkości, a także data i godzina ich pozyskania, azymut jazdy oraz błędy w ich przekazywaniu.

Właściciel pojazdu zobowiązany będzie do rejestracji pojazdu w systemie, za jego zaniechanie nakładana będzie kara od 500 do 1500 złotych. Będzie on także, lub kierującym pojazdem, odpowiadał za prawidłowego działanie urządzenia wykorzystywanego do naliczania opłat. Niezbędne oprogramowanie do niego udostępni bezpłatnie Krajowa Administracja Skarbowa.

Zapisy tej nowelizacji dotyczą pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 tony i systemu viaTOLL. W przypadku samochodów osobowych nie są pobierane opłaty za przejazdy drogami krajowymi. Należy jednak pamiętać, że podpięcie przyczepy może zmienić wartość dmc i wówczas taki obowiązek wystąpi.

Inaczej jest na autostradach. Część z nich pozostaje w gestii koncesjonariuszy, którzy oddzielnie pobierają opłaty za przejazd.

Nowy system KAS obowiązywać więc będzie tylko na dwóch dwóch odcinkach: A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica. Tutaj też kierowcy samochodów osobowych niezmiennie mogą korzystać z systemu płatności elektronicznej, który usprawnia przejazd przez bramki. Dziś e-myto pobierane jest na podstawia urządzenia pokładowego viaBox (ciężarówki) lub viaAuto (osobówki).

Więcej pieniędzy na drogi ekspresowe

Wydanie na weekend - Więcej pieniędzy na drogi ekspresowe

POLSKIE DROGI | GDDKiA otrzymała dodatkowe 21 mld złotych na Program Budowy Dróg Krajowych. Blisko 30 procent tej kwoty trafi do nich w 2022 roku, pozostała część w latach 2023-25. Już wiadomo, że 9 mld złotych zostanie przeznaczonych na dokończenie drogi ekspresowej nr 6 pomiędzy Koszalinem i planowaną obwodnicą Trójmiasta. Za blisko 3 mld złotych powstanie 50 km S10 łączącej Toruń z Bydgoszczą.

Pozostała kwota została rozdysponowana na dofinansowanie 12 inwestycji. To między innymi S3 Troszyn - Świnoujście (dodatkowe 300 mln), S5 Sobótka - Bolków (2 mld zł), S7 Płońsk - Czosnów (87 mln zł), S8 Wrocław Magnice - Kłodzko (2,8 mld zł), S19 Rzeszów - Barwinek (800 mln zł) oraz S52 Północna Obwodnica Krakowa (160 mln zł).

Tutaj znajdziesz mapę Polski z dodatkowym dofinansowaniem Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2022-25 w większej rozdzielczości

W mijającym tygodniu drogowcy rozstrzygnęli przetarg na projekt i budowę 12 kilometrów S1 na odcinku Kosztowy - Bielsko-Biała. Z dziewięciu oferentów najkorzystniejszą propozycję złożyło konsorcjum Mirbud i Kobylarnia (586,7 mln złotych). To o 150 mln zł mniej od budżetu GDDKiA, a dodatkowymi kryteriami oceny było skrócenie czasu realizacji (33 miesiące z wyłączeniem robót w okresie zimowym) i przedłużenie okresu gwarancji.

W ramach tej kwoty powstaną także dwa węzły (Stara Wieś i Suchy Potok), para Miejsc Obsługi Podróżnych (Dankowice Zachód i Wschód) oraz obwód utrzymania drogi. Przy braku odwołań umowa i zakończeniu formalności prawnych umowa ze zwycięzcą przetargu zostanie podpisana w lipcu.

Do dwóch pasów ruchu w obu kierunkach zostanie przebudowana droga krajowa nr 28 pomiędzy Przemyślem a granicą państwa w Medyce. Tuż przed nią rozszerzona zostanie do czterech, a następnie pięciu pasów. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona do nośności 115 kN/oś, powstanie też odseparowana infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz zatoki autobusowe.

Umowę na tę inwestycję, o długości 7 km, podpisano z firmą Eurovia Polska. Wykonawca na jej realizację ma 19 miesięcy.