TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
EURO NCAP | Procedura testów zderzeniowych na lata 2020-21
Euro NCAP zmienia protokół testów zderzeniowych
22-05-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
W tym roku Euro NCAP nie przedstawiło jeszcze wyników testów zderzeniowych. Będą one przeprowadzone według nowych zasad i skali ocen, a powodem opóźnień jest sytuacja wywołana epidemią SARS-CoV2-2.
![TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - 2020-21 - Euro NCAP zmienia protokół testów zderzeniowych](/foto/EuroNCAP/20200522,01,Euro-NCAP-zmienia-protokol-testow-zderzeniowych.jpg)
Organizacja European New Car Assessment Programme powstała w połowie lat 90. ubiegłego wieku. W 1997 roku przedstawiła pierwsze wyniki przeprowadzonych przez siebie testów zderzeniowych. Od tamtej pory, zgodnie z pierwotnym założeniem, stały się one dla producentów samochodów punktem odniesienia do konstruowania nowych modeli. Jednocześnie rozwijane są zakresy prób i modyfikowana skala ocen. Stąd też nie można bezpośrednio porównywać ocen poszczególnych modeli. Inne kryteria były w 2000 roku, gdy po raz pierwszy w historii przyznano maksymalną notę pięciu gwiazdek, a inne w 2010 i jeszcze inne w 2019.
![TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - 2020-21 - Zderzenie czołowe z Mobile Progressive Deformable Barrier](/foto/EuroNCAP/20200522,02,Euro-NCAP-zmienia-protokol-testow-zderzeniowych.jpg)
Kolejna aktualizacja procedury testów została zaplanowana na ten rok. W jej ramach zastosowano nową barierę do zderzeń czołowych. Zarówno ona, jak i pojazd będzie poruszać się z prędkością 50 km/h (do tej pory w ruchu był tylko samochód). Zderzenie nastąpi w połowie szerokości maski silnika. Front bariery ma strukturę odkształcalną, co pozwoli odwzorować tzw. czołówkę dwóch pojazdów jadących z naprzeciwka. Stąd też jej nazwa Mobile Progressive Deformable Barrier, jej masa to 1400 kg.
W testowanym aucie zasiądzie manekin nowej generacji Thor-50M.
![TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - 2020-21 - Zderzenie boczne](/foto/EuroNCAP/20200522,03,Euro-NCAP-zmienia-protokol-testow-zderzeniowych.jpg)
Drugą nowością jest test uderzenia w bok auta, w którym przednie miejsce, oprócz kierowcy, zajmie także pasażer. W tej części badana będzie interakcja obu manekinów. W trakcie takich wypadków bardzo często dochodzi do zderzenia się głowami, czego konsekwencją mogą być śmiertelne obrażenia.
Pod uwagę brane będzie działanie środkowej poduszki powietrznej. W taki element ochronny, znajdujący się pomiędzy dwoma fotelami, wyposażona jest między innymi nowa Honda Jazz.
![TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - 2020-21 - Karta pojazdu](/foto/EuroNCAP/20200522,04,Euro-NCAP-zmienia-protokol-testow-zderzeniowych.jpg)
Specjaliści z Euro NCAP przyjrzą się także elementom pozwalającym na przeprowadzenie sprawnej akcji po wypadku. Od kilku lat producenci wyposażają swoje modele w tzw. kartę ratunkową pojazdu. Wyszczególnione są na niej miejsca montażu akumulatora, skrzynki z bezpiecznikami, wzmocnień nadwozia, siłowników czy ładunków pirotechnicznych. Dziś wskazane będzie umieszczenie tych informacji w aplikacji mobilnej przeznaczonej dla służb ratunkowych. Rozwiązanie to zostało opracowane we współpracy z CTIF (Comite Technique International de Prevention du Feu - Międzynarodowym Stowarzyszeniem Straży Pożarnej i Ratownictwa).
Ocenie poddane będzie także działanie systemu powiadamiania ratunkowego eCall.
W 2014 roku rozpoczęto przeprowadzanie ocen systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą. Dwa lata później rozszerzono jego zakres o funkcję wykrywania obecności pieszego, a od 2018 także rowerzysty.
![TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - 2020-21 - Autonomiczne hamowanie przed przeszkodą znajdującą się z tyłu auta](/foto/EuroNCAP/20200522,05,Euro-NCAP-zmienia-protokol-testow-zderzeniowych.jpg)
Teraz do scenariuszy sytuacji drogowych dołączony zostaje manewr skrętu (zawracania) tuż przed nadjeżdżającym pojazdem. Kolejny to automatyczne zatrzymanie samochodu podczas wyjazdu cofania (wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego), jeśli zaistnieje ryzyko potrącenia pieszego. System taki jest już stosowany - najczęściej określany jest mianem monitorowania ruchu poprzecznego.
![TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - 2020-21 - Systemy monitorujące zmęczenie kierowcy](/foto/EuroNCAP/20200522,06,Euro-NCAP-zmienia-protokol-testow-zderzeniowych.jpg)
Ostatnia nowość to ocena systemów monitorujących zachowanie kierowcy. Mierzona będzie jego koncentracja za pośrednictwem ruchów czy siły nacisku na dłoni na kierownicę, utrzymania trakcji pojazdu, jak też - w przyszłości - śledzenia oczu. Obecnie coraz częściej systemy pokładowe potrafią zasygnalizować kierującemu zrobienie przerwy w podróży. Docelowo - poza zmęczeniem - układ ten ma zapobiegać rozproszeniu uwagi, np. poprzez korzystanie z telefonu komórkowego.
Z wytycznych Euro NCAP przygotowanych na lata 2018-2024 wynika, że od tego roku w jedną całość zostaną połączone noty działania autonomicznego hamowania awaryjnego przy niskich (miasto) i wysokich (drogi szybkiego ruchu) prędkościach. Spowoduje to wzrost maksymalnej oceny z 13 na 16 punktów w kategorii systemów podnoszących bezpieczeństwo.
Przesunie się także waga ocen w zakresie ochrony pieszych i rowerzystów. Dotychczas do przyznania za całość testów noty pięciu gwiazdek, należało w tej kategorii osiągnąć 60 procent maksymalnej liczby punktów (48). Teraz będzie to 70 procent i analogicznie, dla 4 gwiazdek 60 proc., ale liczba punktów do zdobycia wzrośnie do 54.
Bez zmian pozostanie waga ocen w poszczególnych kategoriach. Bezpieczeństwo dorosłych to 40 proc., bezpieczeństwo dzieci 20 proc., ochronę pieszych i rowerzystów 20 proc. i systemy podnoszące bezpieczeństwo 20 proc.
Pierwsze wyniki testów Euro NCAP według tych kryteriów poznamy w drugiej połowie roku. Będą one obowiązywać przez najbliższe dwa lata.