TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Advanced Award | Volkswagen 2020

Technologia z nowego Golfa wyróżniona przez Euro NCAP

18-03-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Volkswagen

Organizacja Euro NCAP opublikowała pierwszą w tym roku ocenę. Nie dotyczy ona jednak testów zderzeniowych, a wyróżnienia za rozwiązanie asystujące kierowcy.

Advanced Award - Technologia z nowego Golfa wyróżniona przez Euro NCAP

Nagroda Advanced Award przyznawana jest przez Euro NCAP za innowacje w zakresie zwiększania bezpieczeństwa. W tym roku mija równe dziesięć lat od jej wprowadzenia. Pierwsi producenci samochodów, którzy ją otrzymali to Mercedes za system Pre-Safe (automatyczne ustawienie foteli do pionu, wstępne naprężenie pasów bezpieczeństwa oraz zamknięcie szyb i szyberdachu w sytuacji zagrożenia potencjalną kolizją); BMW, Citroen i Peugeot za eCall; Opel za układ rozpoznawania znaków drogowych, Audi za asystenta martwego pola w lusterkach wstecznych oraz Honda, Mercedes i Volvo za system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (AEB).

Dziś te rozwiązania są standardem wyposażenia niemal w każdym nowym modelu samochodu wszystkich marek. I taka jest też rola tego wyróżnienia - promowanie i upowszechnienie nowatorskich pomysłów. Niemniej po raz ostatni oceniono je w 2014 roku. Listę zamyka BMW za rozszerzenie systemu AEB o funkcję wykrywania pieszego (przy niskich prędkościach samochodu) i Opel za rozbudowany układ ostrzegania o innym pojeździe znajdującym się w martwym polu lusterka.

Po sześcioletniej przerwie Euro NCAP powraca do nagrody Advanced Award. Przyznano ją właśnie Volkswagenowi za system Car2X oparty na sieci WLAN. Jego działanie, we współpracy z Simensem, testowano między innymi w 2018 roku na ulicach Wolfsburgu.

"Skrzyżowania wyposażone w technologię czujników radarowych pozwalają znacznie zwiększyć dokładność wykrywania pieszych i rowerzystów. Informacja o ich obecności w pobliżu samochodów jest szczególnie cenna na rozbudowanych skrzyżowaniach i w tzw. czarnych punktach, gdzie często dochodzi do wypadków z udziałem tych uczestników ruchu"

- powiedział wówczas Manfred Fuhg, szef działu Siemens Mobility Germany.

Advanced Award - Technologia z nowego Golfa wyróżniona przez Euro NCAP

Pierwszym seryjnym modelem Volkswagena z Car2X na pokładzie jest ósma generacja Golfa. Co więcej, to standard w każdej z wersji dostępnych na rynku.

Dzięki Car2X nowy Golf może komunikować się z otoczeniem, np. infrastrukturą przydrożną czy innymi samochodami znajdującymi się w promieniu 800 metrów. Wymiana danych odbywa się w czasie rzeczywistym i może dotyczyć natężenia ruchu, cykli zmian sygnalizacji świetlnej, przejazdu pojazdów uprzywilejowanych, jak też oznaczenia miejsca niebezpiecznego na drodze. O wszystkim na bieżąco informowany jest kierowca.

Technologię tę można też połączyć z działaniem aktywnego tempomatu (ACC). W przyszłości może rozszerzona o funkcję wykrywania i monitorowania zachowania innych uczestników ruchu drogowego, tak pojazdów, jak i motocyklistów, rowerzystów czy pieszych.

"To ekscytujący obszar technologii, która pozwala podnieść bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego, na przykład motocyklistów. Jest to zbieżne z kierunkiem działań Euro NCAP, ale nie wykorzystamy jej potencjału bez upowszechnienia kompatybilnych rozwiązań w nowych samochodach. Gratuluję Volkswagenowi wprowadzenia jej na seryjne wyposażenie swojego bestsellera, jakim jest Golf"

- skomentował przyznanie nagrody Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.

Poza nowym Golfem technologia ta trafi do nowej gamy elektrycznych modeli ID, w pierwszej kolejności będzie to ID.3. Podobne rozwiązanie wprowadza Ford w Pumie. W 2019 roku ósma generacja Golfa zdobyła komplet gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

POLECAMY

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Volkswagen Golf - uderzenie w przeszkodę odkształcalną

Testy zderzeniowe Euro NCAP
Volkswagen Golf