TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Ford Mondeo | Grudzień 2019

Ford Mondeo

11-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Ford

To drugi, tym razem po modernizacji auta, sprawdzian piątej generacji Forda Mondeo. Uczestniczyło w nim kombi, ale uzyskane wyniki przypisano też wersji nadwozia liftback.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Ford Mondeo V facelifting - uderzenie w przeszkodę stałą

Poprzedni test zderzeniowy Forda Mondeo miał miejsce wraz z debiutem piątej generacji. Od 2014 roku wiele się zmieniło w kwestii wyposażenia aut. Na przykład ówczesny egzemplarz posiadał system autonomicznego hamowania awaryjnego tylko przy małych (miejskich) prędkościach. Zmianę na pełen zakres wprowadzono w ramach modernizacji Mondeo wiosną tego roku. Przy okazji Ford postanowił ponownie sprawdzić swój flagowy model. Tym bardziej, że od 2018 roku obowiązują nowe, ostrzejsze kryteria ocen Euro NCAP.

W obu przypadkach, podobnie jak w 2007 roku, uzyskano komplet pięciu gwiazdek. Poprzednie testy zderzeniowe Mondeo miały miejsce w 2002 roku (4 gwiazdki), 2001 roku (4 gwiazdki) i 1997 roku (3 gwiazdki).

Odświeżone Mondeo oferowane jest w Polsce w czterech wariantach wyposażenia: Trend, Edition, Titanium i ST-Line X (i w odrębnej lini Vignale). Według specyfikacji Euro NCAP do testów trafił egzemplarz Titanium, który posiadał między innymi: siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa kierowcy), wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (Pre-Collision Assist).

Ten ostatni jednak, według polskiego cennika Mondeo, jest opcją wymagającą dopłaty 900 złotych.

Bezpieczeństwo dorosłych 36,8 pkt. (96 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną u pasażera odnotowano obrażenia nóg. Ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Ocena to 7,8 na 8 punktów.

Natomiast podczas uderzenia w przeszkodę stałą u pasażera (siedzącego na kanapie po przekątnej do kierującego) doszło do urazów klatki piersiowej (7,7 na 8 pkt.).

Ochrona podczas uderzenia w bok Mondeo i samochodu w słup była na optymalnym poziomie (maks. 16 pkt.).

Konstrukcja wszystkich zagłówków i miejsc zapewnia dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy podróżującym osobom (1,6 na 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tej części testów zmodernizowany Ford Mondeo uzyskał 3,8 z 4 punktów. Nie podano przyczyn obniżenia tej noty.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Ford Mondeo V facelifting - uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Do testów z fotelikami dziecięcymi w Fordzie Mondeo użyto Britax-Romer KidFix XP (6-latek) i podkładki podwyższającej (10-latek).

Ochrona dzieci podczas uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną była na optymalnym poziomie (maks. 16 pkt.). Podobnie jak podczas uderzenia w bok Forda Mondeo (od strony większego manekina dziecka). Przyznano tu maksymalną liczbę 8 punktów.

Testowany egzemplarz auta został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych auta wykluczono próby z fotelikiem Maxi-Cosi CabrioFix montowanym na środkowym miejscu kanapy na bazie EasyBase2 z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowy. Pomimo to przyznano maksymalną w tym zakresie testów liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 34 pkt. (70 proc.)

Ochrona nóg potrąconej osoby na wysokości zderzaka była na optymalnym poziomie (maks. 6 pkt.). Przeciwieństwem tego była ochrona miednicy na wysokości przedniego pasa samochodu (0 pkt.). Powierzchnia maski zapewnia dobrą ochronę głowy, ale poważne zagrożenie dla niej stanowią słupki A (17,9 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Działanie tego systemu w wymienionych sytuacjach oceniono na 10 z 12 punktów. Zastrzeżenia wzbudziły trzy scenariusze. W warunkach wyjście pieszego zza przeszkody i przejazd rowerzysty przed maską samochodu. W nocy przejście pieszego przed maską Forda Mondeo.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,6 pkt. (73 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP zmodernizowane Mondeo zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 z 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,9 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2 z 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

W tym przypadku zastrzeżenia do działania systemu Pre-Collision Assist były przy scenariuszu autonomicznego hamowania przed tyłem poprzedzającego auta.