WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 1/2020

04-01-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Hyundai, Orlen, dakar.com, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Nowe stawki kar za brak polisy komunikacyjnej OC

Hyundai rozpoczyna rok rynkowym debiutem i10

Robert Kubica i Orlen dołączają do Alfa Romeo Racing

Polacy na trasie Rajdu Dakar 2020

GDDKiA podsumowała inwestycje drogowe w 2019 roku


Nowe stawki kar za brak polisy komunikacyjnej OC

Wydanie na weekend - Nowe stawki kar za brak polisy komunikacyjnej OC

UBEZPIECZENIA | Posiadacze motorowerów, motocykli, samochodów, pojazdów ciężarowych, autobusów i ciągników zobowiązani są do posiadania ważnej polisy komunikacyjnej OC. Za jej brak nakładane są kary, których wysokość ustalana jest na dany rok kalendarzowy. Odnośnikiem jest tu minimalne wynagrodzenie za pracę. Stawki na 2020 roku wzrosły o piętnaście procent.

Przedstawiciele Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przypominają, że OC należy wykupić najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu lub ostatnim dniu trwania dotychczasowej. Mylne jest więc przeświadczenie, że umowa z ubezpieczycielem przedłuża się automatycznie.

Inne sytuacje wygaśnięcia umowy to zmiana właściciela pojazdu lub nieopłacenie pełnej składki.

Kary za brak aktualnej polisy komunikacyjnej OC zależne są od liczby dni przerwy i kategorii pojazdu. I tak za spóźnienie do 3 dni właściciele samochodów osobowych zapłacą 1040 złotych, pojazdów ciężarowych 1560 złotych i pozostałych 170 złotych.

O ponad połowę wzrastają opłaty za przerwę od 4 do 14 dni. Ich wysokość - to odpowiednio - 2600, 3900 i 430 złotych. Powyżej dwóch tygodni kary wynoszą 5200, 7800 i 870 złotych.

Spóźnialscy muszą się liczyć z dodatkowymi obciążeniami jeśli będą sprawcą zdarzenia drogowego. Do zapłacenia będą mieli kwotę odszkodowania, którą UFG wypłaci poszkodowanym. Obecnie fundusz prowadzi 16 tysięcy takich postępowań, średnia wysokość to 16,5 tysiąca złotych.

W ciągu trzech kwartałów 2019 roku UFG wystawił też 93 tysiące wezwań do zapłaty kar z tytułu braku aktualnej polisy komunikacyjnej OC.


Hyundai rozpoczyna rok rynkowym debiutem i10

Wydanie na weekend - Hyundai rozpoczyna rok rynkowym debiutem i10

PREMIERA TYGODNIA | Z początkiem stycznia, zaprezentowany na salonie we Frankfurcie w 2019 roku, Hyundai i10 trafił do sprzedaży w Polsce. To trzecia generacja tego malucha, spokrewnionego z Kia Picanto. Projekt, tak jak poprzednio, powstał w centrum badawczo-rozwojowym w Russelsheim w Niemczech. Produkuje go fabryka Hyundaia w w Izmicie (Turcja).

Nowy Hyundai i10 oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: Access, Comfort i Premium. W każdej z nich znajdziemy między innymi asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (LKA), system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszego (FCA), tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz układ automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe (HBA).

W bazowej wersji - poprzez pakiet Cool and Sound za promocyjną cenę 1900 złotych - trzeba dopłacić za klimatyzację manualną. Zawiera on także regulację wysokości fotela kierowcy i sterowanie radiem w kole kierownicy.

Topowy poziom Premium posiada między innymi klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania tyłem z kamerą cofania, bezkluczykowy dostęp do auta, przyciemniane szyby z tyłu, światła do jazdy dziennej i pozycje LED, elektrycznie regulowane szyby w drugiej parze drzwi i dwupoziomową podłogę bagażnika (pojemność 252 litra).

Za fabryczną nawigację trzeba zapłacić trzy tysiące złotych.

W gamie jednostek napędowych dostępne są tylko silniki benzynowe (Euro 6d). Trzycylindrowy 1.0 MPI dysponuje mocą 67 KM i pozwala osiągną prędkość maksymalną 156 km/h. Czterocylindrowy MPI ma 1.2 litra pojemności, moc 84 KM i V max. 171 km/h.

Do obu montowana jest pięciobiegowa skrzynia manualna lub pięcioprzełożeniowy automat.

Najmniejszy model Hyundaia oferowany jest w pięciodrzwiowym nadwoziu hatchback. Bazowa wersja (1.0 MPI 67 KM w wersji Access) homologowana jest dla czterech osób. Wyceniono ją na 42 100 złotych.

Pozostałe mają pięć miejsc. Auto w powyższej konfiguracji kosztuje 43 300 złotych, za Comfort zapłacimy 49 400 lub 53 400 złotych z przekładnią AMT.

Z silnikiem 1.2 MPI dostępne są tylko wersje Comfort i Premium. Ceny tych wersji i10 ze skrzynią manualną kosztują 51 900 lub 63 300 złotych, a z automatem 55 900 i 67 300 złotych.


Robert Kubica i Orlen dołączają do Alfa Romeo Racing

Wydanie na weekend - Robert Kubica i Orlen dołączają do Alfa Romeo Racing

SPORT | Nowy Rok rozpoczął się od elektryzującej, nie tylko fanów sportów motorowych, wiadomości. Po nieudanym dla Roberta Kubicy sezonie w teamie Rokit Williams Racing, w bieżącym będzie reprezentował barwy Alfa Romeo Racing. Co prawda w roli kierowcy rezerwowego, ale wielu znawców Formuły 1 przewiduje, że za rok zastąpi Fina Kimi Raikkonena. W listopadzie przedstawiciele Alfy Romeo poinformowali o przedłużeniu umowy z drugim kierowcą teamu, Włochem Antonio Giovinazzim.

"Zaczynam nowy rozdział w karierze dołączając do Alfa Romeo Racing Orlen. To zespół, który zajmuje szczególne miejsce w moim sercu i miło będzie zobaczyć znajome twarze, które pamiętam jeszcze z Hinwil. Czas i okoliczności się zmieniły, ale jestem przekonany, że determinacja i głód sukcesu pozostaną niezmienne. Liczę, że moje doświadczenie pozwoli nam wspólnie wykorzystać szanse, które czekają w nadchodzącym sezonie"

- mówi Robert Kubica.

W sezonie 2020 Fomuły 1 w nowej roli zaprezentuje się też PKN Orlen. Polski koncern został bowiem sponsorem tytularnym Alfa Romeo Racing i marka utworzy czwarty człon oficjalnej nazwy zespołu. Logo Orlen pojawi się między innymi na bolidach, kombinezonach i kaskach zawodników oraz ubiorach mechaników i techników.

"W sporcie podobnie jak w biznesie, bardzo ważna jest konsekwencja. Kiedy w ubiegłym roku wspieraliśmy powrót Roberta Kubicy do Formuły 1, wiedzieliśmy, że tworzymy historię sportu, ale też otwieramy nowy rozdział w historii marki ORLEN. Miniony sezon przerósł nasze oczekiwania w kontekście korzyści uzyskiwanych dzięki obecności w najbardziej prestiżowych wyścigach świata. Sama wartość ekspozycji naszego logotypu po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł, znacząco zwiększyliśmy również zyski sieci detalicznej. Budowa globalnej rozpoznawalności marki pozwoliła nam też na rozpoczęcie procesu co-brandingu, w ramach którego docelowo wszystkie europejskie stacje naszej sieci mają działać pod jednym szyldem. Dziś robimy kolejny ważny krok na tej drodze wiążąc się z zespołem o olbrzymiej tradycji i historii. Naszym ambasadorem pozostaje Robert Kubica, niezmiennie lubiany, jeden z najszybszych kierowców świata"

– mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Umowa obejmuje też udział całego teamu Alfa Romeo Racing Orlen w tegorocznej edycji Verva Street Racing.

Kolejna dobra wiadomość dotyczy, prowadzonej przez Sauber Motorsport, Orlen Akademii Kartingowej. Obecnie polski koncern paliwowy jest sponsorem polskiej serii tych zawodów. Z grona 200 startujących kierowców zostanie nominowanych 30 do Akademii Orlen Team. Trójka najlepszych przejdzie na szczebel międzynarodowy i być może w ten sposób wyrośnie następca Roberta Kubicy.

W sezonie 2019, po 30 latach nieobecności, do Formuły 1 powróciła Alfa Romeo. Pierwszy kierowca teamu, Kimi Raikkonen, w klasyfikacji generalnej kierowców zajął 12. miejsce. Drugi z nich, Antonio Giovinazzi, był siedemnasty. Z kolei wśród konstruktorów Alfa Romeo Racing Ferrari zajęło 8. pozycję.


Polacy na trasie Rajdu Dakar 2020

Wydanie na weekend - Polacy na trasie Rajdu Dakar 2020

SPORT | Po dziesięciu latach Rajd Dakar opuścił Amerykę Południową. Już jutro, 5 stycznia, 42. edycja rozpocznie się na Półwyspie Arabskim. Całą trasę wytyczono na terytorium Arabii Saudyjskiej. W sumie liczy 7500 kilometrów długości podzielonych na dwanaście etapów. Około 75 procent prowadzi przez tereny pustynne.

Dakar 2020 wystartuje w Jeddah, mieście położonym nad Morzem Czerwonym. Kolejne etapy prowadzić będą wzdłuż wybrzeża do Neom, a później w kierunku Zatoki Perskiej, do stolicy kraju Rijady. Zawodnicy dotrą tam w sobotę 11 stycznia i będą mieli dzień przerwy.

Po zatoczeniu pętli, finisz wyznaczono na 17 stycznia w Al-Qiddiya. To nowopowstający kompleks rozrywkowy, którego pierwsza faza będzie gotowa w 2023 roku.

Zawodnicy podzieleni zostali na trzy kategorie pojazdów - motocykle i quady, samochodowy osobowe i lekkie konstrukcje terenowe (SSV) oraz pojazdy ciężarowe. Dla każdej z tych grup trasa rajdu przebiega nieco inaczej.

Z Polaków w gronie motocyklistów rywalizować będą Adam Tomiczek (numer startowy 30), Maciej Giemza (35) i Krzysztof Jamruż (71). Na quadach pojadą Rafał Sonik (251), Kamil Wiśniewski (257), Arkadiusz Lindner (277) i Paweł Otwinowski (278).

W mieszanym składzie w Mini John Cooper Works Rally pilotem Jakuba Przygońskiego będzie Niemiec Timo Gottschalk (303).

W mocniejszym składzie Biało-Czerwonych zobaczymy w kategorii SSV. W Can-Am Maverick X3 pojadą Aron Domżała i Maciej Marton (419) oraz Maciej Domżała i Rafał Marton (425).

Na koniec pojazdy ciężarowe. W Tatrze Jamal pojedzie kierowca Robert Szustkowski, pilot Jarosław Kazberuk i mechanik, Czech Filip Skrobanek (510). W takim samym modelu rolę pilota pełnić będzie Szymon Gospodarczyk. Kierowcą jest Francuz Patrice Garrouste, a mechanikiem Czech Petr Vojkovsky (521).


GDDKiA podsumowała inwestycje drogowe w 2019 roku

Wydanie na weekend - GDDKiA podsumowała inwestycje drogowe w 2019 roku

POLSKIE DROGI | W 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła prace na ponad 960 kilometrów dróg. W tej puli 460 km to nowo wybudowane odcinki, dzięki którym łączna długość sieci tras szybkiego ruchu w Polsce przekroczyła cztery tysiące kilometrów. Drogi ekspresowe to 2425,1 km, zaś autostrady 1696,3 km.

Najważniejsze z tych inwestycji to dokończenie autostradowej obwodnicy Częstochowy (A1) oraz połączenia Goleniowa z Koszalinem (S6) i Poznania z Wrocławiem (S5). Przed czasem udostępniono do ruchu niewielki, ale znaczący dla ciągłości ruchu, fragment S7 w województwie świętokrzyskim i kolejne odcinki S17 od ronda w Kołbieli w kierunku Lublina. W ostatnim dniu grudnia 15 kilometrów - pomiędzy węzłami Bydgoszcz Północ-Bydgoszcz Opławiec - zyskała droga ekspresowa S5.

Tuż przed końcem roku wydano Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ostatniego odcinka (B) od Lesznowoli do węzła Tarczyn Północ w ciągu S7.

W minionym roku GDDKiA podpisała dziewięć umów na 160,8 kilometrów dróg i ogłosiła 34 nowych przetargów. Już wkrótce rozstrzygnięte zostaną na budowę między innymi A2 pomiędzy Kałuszynem a Siedlcami, drugą nitkę A18, S1 od Bielska Białej (z obwodnicą Oświęcimia) w kierunku Katowic, S3 w kierunku Świnoujścia, S7 od Czosnowa do Płońska czy S11 od Bobolic do Koszalina.

W 2019 roku przeprowadzono też szereg przygotowań pod przyszłe inwestycje. Najważniejsze z nich do koncepcje programowe dla A2 na dobudowę trzeciego pasa ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą (planowane rozpoczęcie inwestycji w 2021 roku), analiza modernizacji lub wytyczenia nowego przebiegu A4 pomiędzy Krzyżową i Wrocławiem, przedłużenia S5 od A1 do S7, budowy S8 od Kłodzka do Wrocławia (decyzję poznamy w I kwartale 2020), przygotowano też warianty dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

GDDKiA złożyła też wniosek o uzyskanie Decyzji środowiskowej dla fragmentu S12 od granic województw łódzkiego i warszawskiego do Radomia.

W 2020 roku, według Programu budowy dróg krajowych, powinien zostać oddany do użytku między innymi na A2 odcinek od węzła Lubelska do obwodnicy Mińska Mazowieckiego (czerwiec), na S2 odcinek od węzła Puławska do węzła Lubelska (sierpień) - woj. mazowieckie, na S5 odcinek od Nowe Marzy (A1) do Aleksandrowo-Tryszczyn i Szubin -Jaroszewo - woj. kujawsko-pomorskie (czerwiec i listopad), na S10 obwodnica Wałcza (grudzień), na S17 odcinek od węzła Zakręt do obwodnicy Kołbieli (czerwiec) - woj. mazowieckie, na S61 odcinek od węzła Śniadowo do Łomży Południe - woj. podlaskie (grudzień), na DK20 obwodnica Węgorzyna - woj. zachodniopomorskie (październik), na DK28 obwodnica Sanoka - woj. podkarpackie (styczeń) oraz na DK73 obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej - woj. małopolskie (kwiecień).

Tutaj znajdziesz aktualną mapę Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) w większej rozdzielczości