portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
KARTKA Z PODRÓŻY | Malowane kwiaty na domach i muzeum na wykopaliskach
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Jeep Wrangler | Grudzień 2018


Jeep Wrangler

27-12-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Nowy Jeep Wrangler (JL) pozbawiony jest wielu elementów wyposażenia mających kluczowe znaczenie w testach zderzeniowych Euro NCAP. Masywna konstrukcja terenówki stwarza poważne zagrożenie potrąconej osobie.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Jeep Wrangler | Grudzień 2018

Jeep to synonim samochodów terenowych, a Wrangler to współczesne wcielenie legendarnego Willys'a. Na rynku obecny jest od ponad 30 lat, czwarta generacja (JL) zadebiutowała w Europie podczas wiosennego salonu samochodowego w Genewie. Dostępny jest w dwóch rodzajach nadwozia - dwudrzwiowy z krótkim i czterodrzwiowy z długim rozstawem osi. Każdy posiada napęd 4x4 Select Trac, który w zależności od wersji różni się przełożeniem tylnej osi.

Nowy Wrangler oferowany jest w trzech poziomach wyposażenia: Sport, Sahara i Rubicon. Do testów zderzeniowych Euro NCAP użyto modelu w środkowej specyfikacji. Na liście jego wyposażenia znalazły się między innymi: cztery poduszki powietrzne, przednie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.

Ze względów konstrukcyjnych - elementy karoserii włącznie z dachem można zdejmować - nie zamontowano kurtyn powietrznych, co też wykluczyło przeprowadzenie próby uderzenia w słup. Ponadto głowa manekina najstarszego dziecka, pozbawiona dodatkowej ochrony w postaci zagłówka fotelika, uderzyła w słupek C. Z kolei brak ograniczników napięcia tylnych pasów przełożył się na poziom zabezpieczenia klatki piersiowej w trakcie zderzeń czołowych.

Na liście wyposażenia Jeepa Wranglera zabrakło asystenta utrzymania pasa ruchu oraz systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (AEB).

Bezpieczeństwo dorosłych 19,3 pkt. (50 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do bardzo poważnych obrażeń klatki piersiowej kierowcy, w mniejszym stopniu także nóg. Natomiast u pasażera do lekkich obrażeń klatki piersiowej i górnych partii nóg (ocena 3,9 na 8 punktów). W trakcie uderzenie całą szerokością Jeepa Wranglera w przeszkodę stałą stwierdzono mniejsze niż poprzednio obrażenia klatki piersiowej. U pasażera, który tym razem siedzi po przekątnej do kierującego, doszło do skrajnie niebezpiecznych obrażeń kręgów szyjnych i klatki piersiowej (na kanapie brak pirotechnicznych napinaczy z ogranicznikiem napięcia). Łączna nota 5,7 na 8 punktów.

Próba uderzenia w bok Wranglera (od strony kierowcy) potwierdziła optymalną ochronę (8 pkt.). Z powodu braku kurtyn powietrznych nie przeprowadzono testów uderzenia w słup.

Profile wszystkich miejsc i zagłówków zapewniałą optymalną ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Nowy Jeep Wrangler nie posiada tych elementów na swoich wyposażeniu.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Jeep Wrangler | Grudzień 2018

Bezpieczeństwo dzieci 34,3 pkt. (69 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego przeznaczono fotelik Britax-Romer KidFix XP, zaś dla 10-letniego dziecka podkładkę podwyższającą firmy Graco. W teście uderzenia przodem samochodu w przeszkodę odkształcalną doszło do skrajnie niebezpiecznych przeciążeń kręgów szyjnych i w mniejszym stopniu klatki piersiowej starszego dziecka (13,7/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok głowa manekina 10-letniego dziecka uderzyła w słupek C i ramę drzwi (7,1/8 pkt.).

Nowy Wrangler wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 6 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Ze względów konstrukcyjnych wykluczono montaż fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyBase2 z wykorzystaniem pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy.

Zaleca się uważne montowanie fotelika Britax-Romer KidFix XP na skrajnych miejscach kanapy.

Specjaliści z Euro NCAP mieli bardzo poważne problemy z montażem fotelików: Maxi-Cosi CabrioFix z bazą Isofix FamilyFix i BeSafe iZi Kid X4 Isofix na skrajnych miejscach kanapy.

W przypadku fotelika Maxi-Cosi CabrioFix i pasa bezpieczeństwa zastrzeżenia obejmują miejsce pasażera z przodu i skrajne na kanapie. Uwaga do tych miejsc dotyczy także - wspomnianego już powyżej - fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyBase2.

Ponadto na miejscu pasażera nie udało się poprawnie zamontować - za pomocą pasa - fotelików Britax-Romer King II LS i Britax-Romer KidFix XP. Łącznie przyznano tylko 7,5 z 12 punktów.

Ochrona pieszych 23,9 pkt. (49 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na 4,5 z 6 pkt, zaś na wysokości przedniego pasa (miednica) przyznano maksymalną liczbę sześciu punktów. Niemal cała powierzchnia maski silnika, podszybia i słupków A stanowi poważne zagrożenie dla głowy potrąconej osoby (13,4/24 pkt.).

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Nowy Jeep Wrangler nie posiada tych elementów na swoich wyposażeniu.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 4,2 pkt. (32 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP nowy Wrangler wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.) i tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.). Zabrakło więc asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu i systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach AEB.

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry