TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | MG ZS EV | Grudzień 2019
MG ZS EV
30-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i MG
To drugi test zderzeniowy Euro NCAP crossovera MG ZS. Poprzednio otrzymał notę trzech gwiazdek, teraz wersja z napędem elektrycznym zdobyła ich komplet.
Po przejęciu brytyjskiej marki MG przez chiński koncern SAIC Motor powrócono w 2017 roku do produkcji modelu ZS. Z tym, że kompakt został zastąpiony crossoverem. Teraz na jego bazie powstała wersja z napędem elektrycznym oznaczona symbolem EV.
To pierwsze bezemisyjne auto w ofercie tej marki. Silnik o pojemności 44,5 kWh osiąga moc 143 KM (105 kW) przy 353 Nm, zapewnia zasięg około 260 kilometrów (163 mile), ładowanie baterii od zero do 80 procent - poprzez stację 50 kW - zajmuje około 40 minut.
Głównym rynkiem zbytu MG ZS EV, podobnie jak pozostałych modeli tej marki, jest Wielka Brytania. Elektryk oferowany jest w dwóch wersjach wyposażenia: Excite i Exclusive. Obie wyposażono w pakiet MG Pilot, który zawiera kluczowe elementy oceniane przez Euro NCAP, jak adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów.
Pozostałe elementy wyposażenia standardowego to między innymi sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera.
Bezpieczeństwo dorosłych 34,5 pkt. (90 proc.)
Podczas zderzenia czołowego MG ZS EV z przeszkodą odkształcalną odnotowano u kierowcy ryzyko obrażeń klatki piersiowej i nóg. Poziom ochrony siedzącego obok pasażera był na optymalnym poziomie. W tej części testów przyznano 7,4 z 8 punktów.
W trakcie uderzenia przodem auta w przeszkodę stałą u kierowcy także doszło do obrażeń klatki piersiowej. Natomiast u pasażera, siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej do kierującego, odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych i ryzyko odniesienia bardzo poważnych urazów klatki piersiowej (7 na 8 pkt.).
Podczas uderzenia w bok crossovera ZS z napędem elektrycznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Jednak już w trakcie uderzenia auta w słup doszło u niego do poważnych obrażeń klatki piersiowej (14,4 na 16 pkt.).
Przy uderzeniu w tył samochodu profile wszystkich zagłówków oraz foteli zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (1,7 na 2 pkt.).
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.
W tej części testów elektryczna odmiana crossovera ZS otrzymała maksymalną notę czterech punktów.
Bezpieczeństwo dzieci 41,7 pkt. (85 proc.)
Do testów w MG ZS EV z manekinami sześcio- i dziesięcioletniego dziecka użyto fotelik samochodowy Britax-Romer KidFix II XP z nakładką amortyzującą SICT oraz podkładkę podwyższającą.
Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną na większym manekinie odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych. Poziom ochrony mniejszego był optymalny (14,7 na 16 pkt.).
Przy uderzeniu bocznym poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (maksymalne 8 punktów).
Testowany egzemplarz crossovera wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
W tej części testów przyznano maksymalną notę 12 punktów.
Ochrona pieszych 31 pkt. (64 proc.)
Ochrona nóg potrąconej osoby na wysokości zderzaka MG ZS EV była na optymalnym poziomie (maksymalne 6 punktów). Centralna część przedniego pasa samochodu stwarza poważne ryzyko uszkodzenia miednicy człowieka (3,7 na 6 pkt.).
Środkowa powierzchnia pokrywy komory silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. Największe zagrożenie stanowią słupki A (17 na 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.
Działanie tego systemu w tych sytuacjach oceniono zaledwie na 4,3 z 12 punktów. Testujący mieli - mniejsze lub większe - zastrzeżenia do każdego z tych scenariuszy.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,2 pkt. (70 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP elektryczny crossover marki MG został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 na 3 pkt.), adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,3 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,6 z 3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).
Przedstawiciele Euro NCAP mieli zastrzeżenia do trzech sytuacji z wykryciem nieruchomej przeszkody i interakcji kierowcy.