TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Alfa Romeo Junior hybrid
Dziecko w Alfie Romeo Junior - wyposażenie samochodu
| tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum Jedź Bezpiecznie
Niewiele elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci zależy od wersji wyposażenia Alfy Romeo Junior. Z naszej listy brakuje rozkładanego podłokietnika kanapy oraz oczek do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone w bagażniku przedmioty, na przykład wózki.
W Alfie Romeo Junior wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera umieszono w zamykanym schowku na rękawiczki. To mechaniczny zamek, do którego należy użyć - zgodnie z załączonym schematem - kluczka. Ten w postaci samego grota został schowany w module systemu „Keyless entry”.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie obudowy lusterka wewnętrznego.
Przy aktywnej poduszce powietrznej podświetla się - na minutę od uruchomienia silnika - dioda z napisem „ON”.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - na czas pracy silnika - dioda z napisem „OFF”.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
W plecach skrajnych miejsc kanapy Alfy Romeo Junior znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Fotele i kanapę testowanej wersji Alfy Romeo Junior pokryto opcjonalną tapicerką Corsa, będącą częścią pakietu Sport Perfo (dopłata 12 tys. zł). To połączenie Alcantary ze sztuczną skórą.
W nacięciach tego drugiego materiału – na skrajnych miejscach kanapy – umieszczono mocowania Isofix (i-Size). Brakuje jednak plastikowych prowadnic, które ułatwiają prawidłowy montaż szyn fotelików. Nieużywane zaczepy można zasłonić zamkiem błyskawicznym.
Elektrycznie sterowane szyby boczne są fabrycznym elementem każdej wersji Alfy Junior. Wszystkie opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd dodatkowa funkcja zapobiegająca przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie za pomocą przycisku umieszczonego w panelu swoich drzwi.
W ramie drugiej pary drzwi umieszczono blokadę możliwości ich otwarcia od środka kabiny pasażerskiej. W Alfie Romeo Junior jest to mechaniczny zamek, do którego pasuje grot kluczyka schowanego w module „Keyless entry”. W praktyce wystarczy płaski przedmiot pasujący do wąskiej szczeliny zamka. Schemat działania blokady wytłoczono na ramie drzwi.
Przyciemniane szyby z tyłu należą do wyposażenia standardowego we wszystkich wersjach, z wyjątkiem bazowej odmiany Ibrida.
Elektrycznie sterowany dach panoramiczny jest dodatkowo płatną opcją (6500 zł) we wszystkich wersjach wyposażenia Alfy Junior.
W testowanym egzemplarzu zastosowano opcjonalne fotele kierowcy i pasażera zaprojektowane wspólnie z firmą Sabelt. Ich oparcia wykonano z tworzywa sztucznego, co ułatwia usuwanie zabrudzeń — na przykład śladów butów dzieci podróżujących w fotelikach na kanapie.
Na końcu środkowego tunelu znajdziemy port usb typu C. Podłączymy do niego zasilanie urządzeń multimedialnych, z których podczas podróży korzystają dzieci.
Kolejne porty usb typu A i C znajdują się w dolnej części kokpitu. Za ich pomocą zintegrujemy zawartość smartfona z centralnym wyświetlaczem (Android Auto lub Apple CarPlay). Możemy to zrobić także bezprzewodowo.