TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Nissan Juke | Grudzień 2019
Nissan Juke
30-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Nissan
Druga generacja i druga próba Nissana Juke w testach zderzeniowych Euro NCAP. W obu zdobył maksymalną notę pięciu gwiazdek.
Oficjalna prezentacja drugiej generacji Nissana Juke nastąpiła we wrześniu tego roku. Auto, pomimo nieuchronnie zbliżającego się Brexitu, produkowane jest wyłącznie w angielskim Sunderland.
Sprzedaż nowego Juke w Polsce rozpoczęła się na początku października. Crossover dostępny jest w pięciu poziomach wyposażenia: Visia, Acenta, N-Connecta, N-Design i Tekna. Już w bazowej wersji dostępny jest komplet elementów ocenianych przez Euro NCAP: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu i system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.
Bezpieczeństwo dorosłych 36 pkt. (94 proc.)
W trakcie uderzenia przodem nowego Nissana Juke w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do niewielkich obrażeń klatki piersiowej i lewej nogi. Poziom ochrony, siedzącego obok, pasażera był optymalny. W sumie przyznano 7,8 z 8 punktów.
Przy uderzeniu przodem auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu, po przekątnej do kierującego) odnotowano obrażenia klatki piersiowej (7,4 na 8 pkt.).
Podczas uderzenia w bok Nissana Juke, ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu auta w słup klatka piersiowa kierującego narażona jest na większe obrażenia (15,3 z 16 pkt.).
Przy uderzeniu w tył auta, profile zagłówków i wszystkich siedzeń stanowią dobrą ochronę dla kręgów szyjnych i głowy (1,6 z 2 pkt.).
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.
Działanie tego systemu w drugiej generacji Juke oceniono na 3,9 z 4 do zdobycia punktów. Nie podano przyczyn obniżenia tej noty.
Bezpieczeństwo dzieci 42,1 pkt. (85 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka użyto - odpowiednio - fotelika samochodowego Britax-Romer KidFix XP2 i podkładki podwyższającej.
W trakcie zderzenia czołowego z przeszkodą odkształcalną u młodszego dziecka doszło do przeciążeń kręgów szyjnych i głowy, u starszego również kręgów szyjnych (15,1 na 16 pkt.).
Przy zderzeniu bocznym (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie (maksymalne 8 punktów).
Testowany egzemplarz crossovera wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.
Według polskiego cennika nowego Nissana Juke, trzeci komplet mocowań Isofix (i-Size) montowany jest na prawym fotelu pasażera tylko w wersji wyposażenia N-Design.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych wykluczono w prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środkowym miejscu kanapy z wykorzystaniem bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W tej części testów Euro NCAP przyznano maksymalną notę 12 punktów.
Ochrona pieszych 39 pkt. (81 proc.)
Ochrona nóg potrąconej osoby (na wysokości zderzaka) oraz miednicy (przedni pas samochodu) była na optymalnym poziomie. Przyznano za to po sześć punktów.
Środkowa powierzchnia maski silnika zapewnia dobrą ochronę głowy potrąconej osoby. Największe zagrożenie stanowią słupki A (15,1 na 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.Działanie tego systemu w tych sytuacjach oceniono zaledwie na 4,3 z 12 punktów. Testujący mieli - mniejsze lub większe - zastrzeżenia do każdego z tych scenariuszy.
Działanie tego systemu w tych sytuacjach oceniono na 11,9 z 12 punktów. Euro NCAP nie podało powodu obniżenia tej noty.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,6 pkt. (73 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP elektryczny crossover marki MG został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (maksymalne 3 pkt.), adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,8 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,6 z 3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).
Przedstawiciele Euro NCAP nie podali przyczyn obniżenia tej oceny o 0,4 punktu.