WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 36/2019

07-09-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: PZM, Nissan, MI, Delphi, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Najbezpieczniejszy Młody Kierowca

Nissan prezentuje drugą generację Juke

W oczekiwaniu na ważną nowelizację przepisów drogowych

Ważny zakład Delphi Technologies powstał w Polsce

S17 coraz dłuższa, S10 coraz bliżej realizacji


Najbezpieczniejszy Młody Kierowca

Wydanie na weekend - Najbezpieczniejszy Młody Kierowca

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Polski Związek Motorowy rozpoczyna drugą edycję konkursu "Najbezpieczniejszy Młody Kierowca", który skierowany jest do osób w wieku 18-24 lat. Jego celem jest promowanie odpowiedzialnej postawy za kierowcą wśród rówieśników. Według przytaczanych przez organizatora statystyk wypadków drogowych najczęściej ich sprawcami są właśnie osoby do 24 roku życia.

Zasady konkursu są proste - należy zarejestrować się na stronie najbezpieczniejszymlodykierowca.pl i odpowiedzieć na 30 losowo zadanych z puli 200 pytań. Każde z nich są wielokrotnego wyboru, a uczestnik może maksymalnie rozwiązać trzy testy. W punktacji liczą się zarówno poprawne odpowiedzi jak i czas w jakim ich udzielono. Ten etap konkursu zakończy się 15 września.

Na tej podstawie 30 najlepszych uczestników zakwalifikowanych zostanie na rundę finałową, która odbędzie się 28 września na Torze Poznań. Zwycięzca otrzyma w użyczenie na dwa miesiące jeden z modeli Mercedesa oraz zaproszenie na europejski finał konkursu na Słowenii.

"Przede wszystkim jednak do wygrania jest zmiana świadomości swojej jako uczestnika ruchu drogowego i danie dobrego przykładu innym, że tak naprawdę od nas wszystkich zależy nasze życie na drodze"

- mówi Marzena Jougounoux, Główny Specjalista ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polskim Związku Motorowym.


Nissan prezentuje drugą generację Juke

Wydanie na weekend - Nissan prezentuje drugą generację Juke

PREMIERA TYGODNIA | W najbliższy wtorek rozpocznie się salon samochodowy we Frankfurcie, na którym zabraknie wielu marek. Zmienia się bowiem podejście producentów do tej formy prezentacji, a tym samym kalendarz wprowadzanie premier. Takim przykładem jest Nissan, który przedstawił właśnie drugą generację crossovera Juke należącego do segmentu B.

Nowy jest większy od poprzednika, ma 4210 mm długości przy rozstawie osi 2636 mm. Jego szerokość to 1800 mm, a wysokość 1595 mm. Przestrzeń bagażowa dysponuje teraz pojemnością 422 litrów.

Lista wyposażenia Juke wzbogaciła się o rozbudowany system aktywnego tempomatu, który Nissan nazywa ProPilot. W trakcie jazdy utrzymuje on zadaną przez kierowcę prędkość, odległość od poprzedzającego pojazdu z automatyczną funkcją hamowania i przyspieszania, a także koryguje tor jazdy względem środka osi pasa ruchu.

Kierowca otrzymuje też wsparcie w postaci systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, rozpoznawanie znaków drogowych, asystenta utrzymania pasa ruchu i martwego pola w lusterkach czy ostrzeżenie o ruchu poprzecznym podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Wszystko to można zaliczyć do standardu we współczesnych modelach samochodu.

Na liście wyposażenia znajduje się też zestaw kamer 360 stopni. Z kolei system połączeń alarmowych eCall działa bezpłatnie tylko przez siedem lat od zakupu auta. System multimedialny oferować będzie możliwość stworzenia pokładowej sieci wi-fi.

Downsizing wkracza pod maskę nowego Juke. Trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności jednego litra dysponuje mocą 117 koni mechanicznych. Do wyboru dostępna jest 6-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowy automat o siedmiu przełożeniach. W obu konfiguracjach prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.

Sprzedaż drugiej generacji Nissana Juke rozpocznie się listopadzie tego roku.


W oczekiwaniu na ważną nowelizację przepisów drogowych

Wydanie na weekend - W oczekiwaniu na ważną nowelizację przepisów drogowych

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Rząd przyjął i przesłał do Sejmu projekt nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym dotyczącej wprowadzenia obowiązku tworzenia przez kierowców tzw. korytarza życia i jazdy na suwak.

Nowelizacja ma doprecyzować zasady zachowania się kierowców podczas tworzenia korytarzy życia i ustępowania pierwszeństwa służbom ratowniczym. W przypadku jazdy na suwak określą sposób jazdy przed zwężeniem wprowadzając zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

Jeśli Sejm nie odrzuci proponowanych zmian, przepis o jeździe na suwak zacznie obowiązywać po 60 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, zaś korytarz życia już od 1 listopada 2019 roku.


Ważny zakład Delphi Technologies powstał w Polsce

Wydanie na weekend - Ważny zakład Delphi Technologies powstał w Polsce

INWESTYCJE | Delphi Technologies otworzył w Błoniu pod Warszawą nowy zakład Elektroniki i Elektryfikacji. Inwestycja obejmuje powierzchnię blisko 35 tysięcy metrów kwadratowych, z czego 17,6 tys. to obiekt produkcyjny. Docelowo znajdzie w nim zatrudnienie ponad tysiąc pracowników.

Tym samym Polska jest piątym, po USA, Meksyku, Chinach i Singapurze, krajem, w którym Delphi Technologies produkuje komponenty między innymi do pojazdów elektrycznych.

"Zgodnie z naszymi wcześniej ogłoszonymi planami, osiągnęliśmy ważny kamień milowy. Biorąc pod uwagę naszą wizję i ambicję bycia pionierem w technologiach napędowych, ten nowy zakład będzie wspierał długofalowy wzrost i umożliwi nam lepszą obsługę naszych klientów na ich drodze do stworzenia pojazdów w pełni zelektryfikowanych"

- powiedział podczas uroczystego otwarcia zakładu Rick Dauch, dyrektor generalny Delphi Technologies.


S17 coraz dłuższa, S10 coraz bliżej realizacji

Wydanie na weekend - S17 coraz dłuższa, S10 coraz bliżej realizacji

POLSKIE DROGI | Od dziś można korzystać z kolejnego fragmentu S17 pomiędzy węzłami Ryki Północ i Skrudki (województwo lubelskie). Na tym 15-kilometrowym odcinku znajduje się jeszcze węzeł Rynku Południe. Jednak pomimo parametrów drogi ekspresowej tymczasowo obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Jest to związane z kontynuowaniem prac między innymi przy budowie części przepustów. Niemniej S17 liczy już 140 kilometrów, od początku obwodnicy Garwolina do Piask.

Obecnie najdogodniejsze połączenie Szczecina z centralną Polską prowadzi przez drogę ekspresową S3 i autostradę A2. Docelowo zastąpi je krótsza trasa S10. Przebiegać będzie od autostrady A6 przez Wałcz, Piłę, Bydgoszcz, Toruń do połączenia z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).

W województwie zachodniomorski trwa już budowa S10 w postaci obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa (6,5 km) oraz Wałcza (17,8 km). Z kolei dla 6-kilometrowego odcinka Szczecin Kijewo-Szczecin Zdunowo podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej, a dla 108 kilometrów pomiędzy Stargardem i Piłą na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej.

W Wielkopolsce od blisko dekady dostępna jest obwodnica Wyrzyska, a dla 31-kilometrowego odcinka do Piły wykonano już Studium Korytarzowe. Trwają też prace projektowe nad przebiegiem obwodnicy miasta i skrzyżowaniem S10 z S11.

Kolejne prace projektowe obejmują województwo kujawsko-pomorskie, od Wyrzysk do Bydgoszczy (40-kilometrów). Tutaj GGDKiA planuje uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych w drugiej połowie 2020 roku.

Wcześniej poznamy decyzje odnośnie połączenia Bydgoszczy i Torunia (około 50 km). Co ciekawe może on powstać w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) z umową na okres 30 lat.