TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Opel Corsa | Listopad 2019
Opel Corsa
28-11-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum
Nowy Opel Corsa, podobnie jak bliźniacza konstrukcja Peugeot 208, nie zdobył kompletu gwiazdek Euro NCAP. Noty obniżyła słaba ochrona zagłówków siedzeń oraz brak w standardzie funkcji wykrywania rowerzysty przez system hamowania autonomicznego.
Szósta generacja Opla Corsy powstała już w ramach grupy PSA. Bliźniaczymi konstrukcjami są więc Citroen C3 i Peugeot 208. W historii tego modelu to także szósty test zderzeniowy Euro NCAP. Komplet pięciu gwiazdek zdobył tylko raz, w 2006 roku. Wcześniej za każdym razem otrzymywał po jednej więcej - zaczęło się w 1997 od dwóch, w 2000 były trzy, a w 2002 cztery. W 2014 roku, podobnie jak teraz, przyznano mu cztery gwiazdki Euro NCAP.
Niedawno tą samą liczbę otrzymał Peugeot 208 mając jednak lepsze noty za bezpieczeństwo pasażerów i systemy podnoszące bezpieczeństwo, a gorsze za ochronę pieszych.
Nowy model Opla (także z logo Vauxhall) oferowany jest w czterech poziomach wyposażenia - Corsa, Edition (oceniana przez Euro NCAP), Elegance i GS Line. Jest też wersja z silnikiem elektrycznym, oznaczona jako Corsa-e. Każda zawiera między innymi sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, układ utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości, ale tylko z funkcją wykrywania tylko pieszych.
Rozszerzenie go o rowerzystów wymaga dopłaty 2100 złotych do Pakietu bezpieczeństwa. Ale jest on dostępny tylko w Elegance i GS Line. W tej cenie otrzymujemy także adaptacyjny tempomat, a przy automatycznej skrzyni biegów jeszcze zaawansowany układ utrzymania wybranego pasa ruchu.
Bezpieczeństwo dorosłych 31,9 pkt. (84 proc.)
W trakcie uderzenia przodem nowej Corsy w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń klatki piersiowej i lewej nogi. Poziom ochrony siedzącego obok pasażera był na optymalnym poziomie (ocena 7,7 na 8 punktów).
Z kolei podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę stałą, zarówno u kierowcy jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano obrażenia klatki piersiowej (7,6 na 8 pkt.).
Przy uderzeniu w bok Corsy - od strony kierowcy - poziom ochrony był na optymalnym poziomie. Uderzenie w słup przyczyniło się do obrażeń klatki piersiowej kierującego (15,5 na 16 pkt.).
Profile przednich siedzeń i zagłówków zapewniają dostateczną ochronę kręgów szyjnych. Gorszy poziom zabezpieczenia odnotowano na tylnych miejscach.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.
Wyniki nowej Corsy w powyższych sytuacjach były dobre, jednak zgodnie z regulaminem testów niskie noty za ochronę zagłówków siedzeń nie pozwoliły zapisać tych punktów. Stąd ocena zero.
Bezpieczeństwo dzieci 42,5 pkt. (86 proc.)
Do testów szóstej generacji Opla Corsa z manekinami dzieci użyto fotelika Britax-Romer KidFix XP (sześciolatek) i podkładki podwyższającej (dziesięciolatek). Wyniki prób uderzenia auta z przeszkodą odkształcalną wykazały ochronę na optymalnym poziomie (16 pkt.). Podobnie jak podczas uderzenia w bok Corsy (8 pkt.).
Testowany model został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.
Wśród opcji znajduje się trzecia para Isofix (i-Size) na miejscu pasażera.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych wykluczono ustawienie środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyBase2 mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa z fotelikiem CabrioFix. Był również problem z montażem tego zestawu na skrajnych miejscach.
Ostatecznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 11,5 z 12 punktów.
Ochrona pieszych 32,1 pkt. (66 proc.)
Ochronę pieszego na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednicy) oceniono maksymalną liczbą sześciu punktów. Środkowa część maski silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby, największe zagrożenie stanowią słupki A (16,4 na 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.
Zastrzeżenia oceniających wzbudziły sytuacje wyjścia pieszego zza przeszkody (dzień) oraz przejścia przed maską auta i poruszania się poboczem (noc).
Zamontowany w standardzie system autonomicznego hamowania nie został wyposażony w funkcję wykrywania obecności rowerzysty, co spowodowało utratę kilku punktów. W sumie przyznano 3,7 na dwanaście możliwych do zdobycia.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9 pkt. (69 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP nowy Opel Corsa wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (2,5 z 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,3 na 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (1,7 na 3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).
Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu autonomicznego hamowania we wszystkich czterech scenariuszach.