TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Peugeot 2008 | Grudzień 2019

Peugeot 2008

15-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Peugeot

Podwójny test i noty nowego Peugeota 2008 to efekt różnic w doborze elementów wyposażenia. W drugim, najwyżej ocenionym, znalazł się kompletny system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Peugeot 2008 - uderzenie w przeszkodę stałą

Crossover Peugeot 2008 powstał na bazie miejskiego modelu 208. Zadebiutował na rynku w 2013 roku i w tym samym czasie zdobył w testach zderzeniowych Euro NCAP ocenę pięciu gwiazdek. Sześć lat później francuski koncern przedstawił jego drugą generację, której rozpoczęcie sprzedaży w Polsce zaplanowano na marzec 2008 roku.

Auto wyposażone jest w szereg współczesnych elementów podnoszących bezpieczeństwo i wspierających kierowcę. Jednym z nich jest system autonomicznego hamowania awaryjnego, ale tylko z funkcją wykrywania obecności pieszych (pozycja oznaczona kodem V-AEBS2). Rozszerzenie jej o rowerzystów dostępne jest w opcji (V-AEBS3), a jest to jeden z ocenianych dziś standardów przez Euro NCAP. Stąd w obecnych testach - zgodnie z regulaminem - przeprowadzono podwójne próby. W pierwszej (z wyposażeniem standardowym) uzyskano cztery gwiazdki, w drugiej (rozszerzonej) o jedną więcej.

Peugeot udostępnił niedawno specyfikację nowego 2008 na polskim rynku. Auto dostępne będzie w czterech wersjach wyposażenia: Active, Allure, GT Line i GT.

Testowany egzemplarz posiadał między innymi: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu i wspomniany już system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych (Active Safety Brake).

Drugie auto doposażono o funkcję wykrywania obecności rowerzysty (w Active niedostępny, w Allure dopłata 1500 złotych, w GT Line i GT standard). Jednak kluczowe punkty crossover 2008 stracił za działanie systemu autonomicznego hamowania przy wyższych prędkościach (do 140 km/h).

Bezpieczeństwo dorosłych 34,7 pkt. (91 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodą odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń lewej nogi i klatki piersiowej. U pasażera siedzącego obok odnotowano również obrażenia lewej nogi. Łącznie przyznano 7,6 na 8 punktów.

W teście uderzenia w przeszkodę stałą u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano poważniejsze obrażenia klatki piersiowej. U pasażera doszło także do przeciążeń kręgów szyjnych (6,6 na 8 pkt.).

W trakcie uderzenia w bok Peugeot 2008, ochrona (od strony kierowcy) była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu auta w słup doszło do obrażeń klatki piersiowej (15,6 na 16 pkt.).

Profile wszystkich zagłówków i siedzeń zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (1,7 na 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tej części testów nowy 2008 uzyskał 3,3 z 4 punktów. Nie podano przyczyn obniżenia tej noty.

Bezpieczeństwo dorosłych 35,4 pkt. (93 proc.)

W drugim egzemplarzu Peugeot 2008, który wyposażono w rozbudowany o funkcję wykrywania obecności rowerzysty system autonomicznego hamowania awaryjnego, uzyskano maksymalną liczbę czterech punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Peugeot 2008 - uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 41,4 pkt. (84 proc.)

Do testów w Peugeot 2008 z manekinami dzieci użyto fotelików Britax-Romer KidFix XP (6-latek) i podkładki podwyższającej (10-latek).

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną w obu manekinach odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych (15,9 na 16 pkt.).

W trakcie uderzenia w bok auta, od strony większego manekina, stwierdzono skrajnie niebezpieczne siły działające na klatkę piersiową (7 na 8 punktów).

Testowany egzemplarz auta został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych auta wykluczono próby z fotelikiem Maxi-Cosi CabrioFix montowanym na środkowym miejscu kanapy na bazie EasyBase2 z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowy.

W trakcie prób zauważono poważne problemy z montażem tego fotelika na bazie z użycie pasa bezpieczeństwa także na skrajnych miejscach kanapy.

W sumie przyznano 11,5 na 12 punktów.

Ochrona pieszych 29,9 pkt. (62 proc.)

Ochrona nóg potrąconej osoby na wysokości zderzaka i ochrona miednicy na wysokości przedniego pasa samochodu była na optymalnym poziomie (po 6 punktów). Powierzchnia maski zapewnia dostateczną ochronę głowy, ale poważne zagrożenie dla niej stanowią słupki A (14,6 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

Działanie tego systemu w wymienionych sytuacjach oceniono na 3,4 z 12 punktów. Zastrzeżenia wzbudziły trzy scenariusze. W warunkach dziennych wyjście pieszego zza przeszkody i nocnych z przejściem pieszego przed maską 2008 i pieszego idącego poboczem.

Ochrona pieszych 35,2 pkt. (73 proc.)

W Peugeot 2008 wyposażonym w funkcję wykrywania obecności rowerzysty uzyskano inne wyniki. Scenariusz z wyjściem pieszego zza przeszkody oceniono pozytywnie, zastrzeżenia wzbudziła sytuacja z osobą idącą poboczem. W warunkach nocnym specjaliści mieli te same uwagi.

Dodanie funkcji wykrywania obecności rowerzysty poszerzyła oceny o dwa scenariusze. Oba zaliczono pozytywnie, stąd większa liczba punktów (8,6 na 12 pkt.).

Pomimo to w obu testach przekroczono 60 proc. maksymalnej oceny, czyli minimum do uzyskania pięciu gwiazdek Euro NCAP.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 8,9 pkt. (68 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP zmodernizowane Mondeo zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 z 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,6 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (1,6 z 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Zastrzeżenia oceniających wzbudziły wszystkie scenariusze z działaniem autonomicznego systemu hamowania awaryjnego oraz reakcji kierowcy na stałą przeszkodę.

Uzyskana tu suma punktów nie przekroczyła 70 proc. maksymalnej noty. Oznacza to, że pomimo spełniania tych kryteriów w pozostałych częściach testów, nie można przyznać więcej niż cztery gwiazdki.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,6 pkt. (73 proc.)

Egzemplarz Peugeot 2008 z rozszerzonym systemem autonomicznego hamowania o funkcję wykrywania rowerzysty oceniono na 2,3 punkta. Dzięki temu przekroczono próg 70 proc. noty maksymalnej, co oznacza prawo do uzyskania pięciu gwiazdek Euro NCAP.