TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SEAT Leon | 2020

SEAT Leon

22-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

SEAT Leon zamyka tegoroczną listę modeli samochodów ocenianych według ostrzejszych kryteriów Euro NCAP. Na ich tle wyróżnia się wysokimi notami za ochronę dorosłych i najmłodszych pasażerów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Leon | 2020 | zderzenie czołowe

Pokoleniowa zmiana w Grupie Volkswagen objęła - bez wątpienia najważniejszy model - Golfa. A w ślad za nim podążyło Audi A3 i Skoda Octavia. Wszystkie przeszły już testy zderzeniowe Euro NCAP z najwyższą notą pięciu gwiazdek.

Teraz dołącza do nich ostatni przedstawiciel tej rodziny - SEAT Leon. W jego przypadku mowa o IV-generacji. I tu nie mogło być inaczej, ta także zgarnęła komplet gwiazdek. Podobnie, jak i w 2012 roku, ale w swoim debiucie w 2005 roku w nota była o jedną uboższa. Naturalnie tych wyników nie można ze sobą porównywać.

Oficjalnie nowy Leon zadebiutował w styczniu 2020 roku. Ofertę cenową w polskich salonach poznaliśmy w maju. Tym razem okrojono ją do 5-drzwiowego hatchbacka i kombi. Obie wersje dostępne są w tych samych poziomach wyposażenia: Reference, Style, Full LED, Xcellence i FR.

Do testów trafił w krótszym nadwoziu i przedostatniej wersji wyposażenia (wyniki dotyczą modeli od nr VIN VSSZZZKLZMR005539). Posiał komplet branych pod uwagę przez Euro NCAP elementów:

  • przednie, boczne, kurtynowe i centralną poduszkę powietrzną,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix (i-Size) na fotelu pasażera oraz skrajnych miejscach środkowego rzędu siedzeń,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (LKA),

  • układ monitorowania zmęczenia kierowcy,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.

Na tej listy zabrakło przede wszystkim centralnej poduszki powietrznej.

Ocena (2020):

Bezpieczeństwo dorosłych: 35 pkt. (92 proc.)

W trakcie zderzenia czołowego SEAT-a Leona z przeszkodą mobilną kierowca odniósł lżejsze obrażenia prawej nogi i cięższe klatki piersiowej. Natomiast siedzący obok pasażer tylko obrażenia lewej nogi. Przypadki te sugerują, że potencjalne zagrożenie stanowi centralna konsola.

Ta próba wykazała, że konstrukcja przodu nowego Leona (zderzenie następuje na 1/2 szerokości) zapewnia dostateczną ochronę.

Przy uderzeniu całą szerokością przodu auta w przeszkodę stałą u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano przeciążenia klatki piersiowej.

W tej części testów Euro NCAP przyznano 13,9 z 16 możliwych do uzyskania punktów.

Podczas zderzenia bocznego (z platformą mobilną) i uderzenia w słup ochrona na manekinie kierowcy stwierdzono przeciążenia klatki piersiowej. Dodatkowo, w pierwszym przypadku, doszło też do obrażeń miednicy.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Leon | 2020 | centralna poduszka powietrzna

W nowych próbach testów Euro NCAP ochrona kierowcy przy uderzeniu w bok (przeciwna strona, bez użycia poduszek) była na dostatecznym poziomie. Efektywność działania centralnej poduszki powietrznej oceniono najwyższą notą. Dało to łącznie 15,5 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył nowego Leona profile zagłówków oraz siedzeń zapewniają bardzo dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (3,7 z 4 pkt.).

Czwarta generacja SEAT-a Leona została wyposażona w kartę ratunkową pojazdu, system eCall i hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się samochodu po zderzeniu). Tu przyznano maksymalne 2 punkty.

Bezpieczeństwo dzieci: 41,7 pkt. (88 proc.)

Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix2 S i wymontowaną z niego podkładkę podwyższającą.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Leon | 2020 | bezpieczeństwo dzieci

Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną) na większym manekinie dziecka odnotowano większe przeciążenia kręgów szyjnych (15,4 z 16 pkt.).

Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Testowane auto zostało wyposażone w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych (kanapa i środkowy tunel) wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na bazie EasyBase2 za pomocą pasa bezpieczeństwa.

Pozostałe przebiegły bez zarzutu, stąd maks. 12 pkt.

Ochrona pieszych i rowerzystów: 43,4 pkt. (71 proc.)

Konstrukcja przodu nowego Leona za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) i miednicy (pas) potrąconej osoby otrzymała maks. noty po 6 punktów. Dla tułowia i głowy największe zagrożenia stanowi podszybie i słupki A (14,9 z 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Leon | 2020 | autonomiczne hamowanie przed pieszym

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tej części testów SEAT Leon otrzymał 11,6 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego (5,4/9 pkt.) zastrzeżenia były do działania systemu przy skręcie w lewo i scenariuszu wyjścia człowieka zza przeszkody.

W przypadku rowerzysty (6,2/9 pkt.) na niższą ocenę miały wpływ dwie sytuacje: wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu i przejazd przed maską samochodu.

Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,8 pkt. (80 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP nowy Leon został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,1 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W tej części nie było żadnych zastrzeżeń.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Zastrzeżenia były do ostatniej z tych sytuacji.

Testowany model:

SEAT Leon 1.5 TSI, hatchback

Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji nowego SEAT-a Leona w tym miękkiej hybrydy i plug-in (od nr VIN VSSZZZKLZMR005539).