WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 5/2020
01-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Circle K, SEAT, Fiat, archiwum, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Circle K wspiera bezpieczeństwo najmłodszych
Nowy SEAT Leon
Sto lat Fiata w Polsce
Frankfurt bez Motor Show!
GDDKiA modernizuje polskie drogi
Circle K wspiera bezpieczeństwo najmłodszych
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Ruszyła druga odsłona kampanii edukacyjnej Drogowe ABC. Jej celem jest promowanie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród dzieci w wieku trzech do sześciu lat. Podstawową platformą komunikacji jest strona internetowa www.drogoweabc.pl, na której znalazło się kilka porad dla rodziców i opiekunów.
Główne działania prowadzone są w placówkach przedszkolnych. W poprzedniej zorganizowano lekcje brd dla ponad 25 tysięcy. Tegoroczna rozpocznie się w marcu, a źródłem jej finansowania będą środki przekazane przez właściciela sieci stacji paliw Circle K. Złoży się na nie dziesięć groszy od każdego sprzedanego napoju - kawy, herbaty i gorącej czekolady. Akcja na stacjach potrwa do 18 marca.
"Działania wspierające poprawę bezpieczeństwa na drodze są dla nas bardzo ważne. Wierzymy, że etap edukacji przedszkolnej, to najlepszy moment, by zacząć budować świadomość i kształtować prawidłowe postawy wśród najmłodszych. Dlatego, wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem stworzyliśmy program edukacyjny Drogowe ABC, a jego pierwsza edycja została bardzo pozytywnie przyjęta przez wychowawców, rodziców i same dzieciaki. W tym roku powracamy z drugą edycją Drogowego ABC, która obejmie swym zasięgiem kolejne 25 tysięcy dzieci w całej Polsce"
- mówi Rafał Droździak, dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji w Circle K Polska.
Nowy SEAT Leon
PREMIERA TYGODNIA | SEAT zaprezentował czwartą generację swojego bestsellera - Leona. Powstał on na płycie podłogowej MQB Evo i oferowany będzie w dwóch wersjach nadwozia, 5 drzwiowego hatchbacka oraz kombi (Sportstourer). Ma on teraz długość - odpowiednio - 4368 mm(+86 mm) i 4642 mm (+93 mm) przy wspólnym rozstawie osi 2686 mm (+50 mm). Pozostałe wymiary także są jednakowe - szerokość 1800 mm (-16 mm) i wysokość 1456 mm (-3 mm). Pojemność bagażnika wynosi 380 i 617 litrów.
Wewnątrz tradycyjne zegary zostały zastąpione cyfrowym zestawem na panelu o przekątnej 10,5 cala. Obok niego - w zależności od wersji - znalazł się 8,25 calowy lub 10 calowy ekran dotykowy. System multimedialny pozwoli sparować zawartość smartfona za pośrednictwem Android Auto lub Apple CarPlay. Dodanie karty SIM rozszerzy funkcjonalność na usługę eCall.
W gamie jednostek napędowych dostępne będą silniki benzynowe 1.0 (90 i 110 KM), 1.5 (130 i 150 KM) oraz 2.0 TSI (190 KM). Wśród diesli tylko 2.0 (115 i 150 KM).
Nowością jest miękka hybryda eTSI oparta na silniku TSI 1.0 110 KM lub 1.5 150 KM, oba z przekładnią DSG. Kolejna to typ plug-in, w którym łączna moc silnika elektrycznego i benzynowego (1.4) wynosi 205 KM. Zasięg na jednym ładowaniu, mierzony według cyklu WLTP, to 60 kilometrów.
Nowy SEAT Leon pojawi się w salonach sprzedaży w II kwartale 2020 roku.
Sto lat Fiata w Polsce
WYDARZENIA | Drugiego lutego 2020 roku marka Fiat świętuje setną rocznicę obecności w Polsce. Tego dnia podpisano w Warszawie umowę utworzenia spółki akcyjnej Polski Fiat, w której 49 procent udziałów objęła firma Herman Meyer. Był to pierwszy importer samochodów tej marki, który rozpoczął ich sprowadzanie jeszcze pod zaborami w 1906 roku. Siedem lat później został otwarty w Warszawie firmowy salon sprzedaży.
Utworzenie spółki Polski Fiat wiązało się z planami budowy fabryki, jednak inwestycja ta została wstrzymana z powodu kryzysu ekonomicznego. W międzyczasie Włosi przejęli udziały od Hermana Meyera i samodzielnie rozwijali sprzedaż. Według źródeł Fiata średnia sprzedaż roczna oscylowała wokół 450 sztuk, a najpopularniejszym modelem był 501.
W 1931 roku zawarto umowę licencyjną z Państwowymi Zakładami Inżynieryjnymi na produkcję samochodów, między innymi 508 (Junak), 518 (Mazur) oraz pojazdów 621 L/R i 618. Równolegle odbywał się montaż z części importowanych z Włoch, w tym Fiaty 1500, 500 Topolino (na zdjęciu) i 1100. Szacuje się, że do wybuchu II wojny światowej powstało ponad 20 tysięcy pojazdów, w tym różnych odmian na potrzeby wojska.
Do pomysłu budowy fabryki Fiata powrócono w 1948 roku, docelowo miał to być warszawski Żerań ze średnią produkcją roczną na poziomie 10 tysięcy sztuk. Ostatecznie zerwano tę umowę, by w 1965 roku powrócić do współpracy na zasadzie licencji. Początkowo modelu 1300/1500, ostatecznie postawiono na zupełnie nową konstrukcję 125 (i dodano na końcu literę "p"). Do 1991 roku taśmy fabryki na Żeraniu opuściło 1 450 tys. Fiatów, z czego 60 procent przeznaczono na eksport.
Druga umowa licencyjna z Włochami została podpisana w 1971 roku i dotyczyła produkcji samochodu małolitrażowego. Na jej podstawie najpierw w Bielsku-Białej, a następnie w Tychach powstawał model 126 (także z literą "p").
W okresie przemian gospodarczych lat 90. ubiegłego wieku, Fiat rozpoczął w nich produkcję Cinquecento z przeznaczeniem zarówno na polski, jak i europejski rynek. W 1992 roku Fabryka Samochodów Małolitrażowych została sprzedana Włochom. W kolejnych latach, już produkowano w nich między innymi Seicento, Pandę i 500, w Bielsku-Białej powstała fabryka silników, zaś w Skoczowie odlewnia żeliwa.
18 listopada 2019 roku zakłady w Tychach opuścił 12 milionowy Fiat. W podsumowaniu produkcji samochodów w Polsce w ubiegłym roku włoski koncern jako jedyny odnotował wzrost i zajmuje drugie miejsce w rankingu.
Fiat w drugą "setkę" obecności w Polsce wchodzi podpisaniem umowy z grupą PSA, do której należy fabryka samochodów w Gliwicach, zaś w Tychach produkowany jest silnik benzynowy PureTech.
Frankfurt bez Motor Show!
WYDARZENIA | Organizowany co dwa lata, na przemian z Paryżem, salon samochodowy we Frankfurcie nad Menem jest jednym z najważniejszych miejsc na motoryzacyjnej mapie Europy. Jednak edycja z 2019 roku była ostatnią w tym mieście. Taką decyzję, po 70 latach współpracy od 1951 roku, podjął właśnie organizator Internationale Automobil-Ausstellung (IAA), czyli Verbandes der Automobilindustrie (VDA).
To wynik ogłoszonego wcześniej konkursu na kontynuowanie tej imprezy w kolejnych latach. W minionym tygodniu odbyła się prezentacja kandydatów spośród niemieckich miast. Frankfurt, podobnie jak Hannover, Kolonia i Stuttgart, z niego odpadli. W finałowej trójce znalazły się Berlin, Hamburg i Monachium. Ostateczna decyzja, obejmująca już edycję 2021, zostanie podjęta w najbliższych tygodniach.
Decyzja o zmianie miejsca salonu samochodowego wiąże się ze zmianami zachodzącymi w motoryzacji. Jeszcze przed dekadą Frankfurt czy Paryż były miejscami najważniejszych premier samochodów, także w skali świata. Ostatnie edycje to coraz dłuższe listy nieobecności koncernów i marek. Swoją absencję najczęściej tłumaczono zmianą w komunikacji z klientami i stawianiem na bardziej bezpośrednie, w tym cyfrowe, kanały prezentacji i sprzedaży. Przedstawiciele VDA są jednak przekonani, że uda im się wypracować nową koncepcję, która już za rok przywróci blask wystawie.
Póki co już za miesiąc czekają nas najważniejsze w Europie pokazy nowych samochodów w Genewie. Ale i tutaj, pomimo znacznie wyższej rangi, także widać spadek zainteresowania producentów. W 2019 roku zabrakło Alpine, DS, Forda, Infiniti, Jaguara, Hyundaia, Land Rovera, MINI, Opla i Volvo. W tym prawdopodobnie nie będzie marek z grupy PSA i Forda.
GDDKiA modernizuje polskie drogi
POLSKIE DROGI | Przedstawiliśmy już podsumowanie działań GDDKiA w 2019 roku, planowane zakończenie inwestycji w 2020 roku oraz listę przetargów na budowę nowych dróg. W uzupełnieniu tych danych informacje o szykowanych modernizacjach istniejącej już infrastruktury. Będzie to ponad dwieście zadań na długości około 630 kilometrów. Ich wartość wyniesie około 3,6 miliona złotych.
W zakres tych prac wchodzi między innymi wymiana nawierzchni, przebudowa skrzyżowań, montaż sygnalizacji świetlnych, tworzenie wysepek pomiędzy pasami ruchu, a także elementy separacji ruchu pieszego od kołowego.
Pełna lista przetargów znajduje się pod tym linkiem
GDDKiA kontynuuje audyt przejść dla pieszych, w newralgicznych miejscach są na bieżąco wdrażane zalecania inspektorów. Z puli środków na modernizację istniejącej infrastruktury montowane będą doświetlenia przejść.
Z zapowiadanych przetargów w minionym tygodniu rozstrzygnięto dwa na budowę autostrad. Na A6 rozpoczęte przed poprzedniego wykonawcę prace dokończy firma PRD Nowogard. To 3,5 kilometra drogi na odcinku Szczecin Dąbie - Rzęśnica, na którym trzeba między innymi położyć warstwę ścieralną. Osobny przetarg dotyczyć będzie prac związanych z przejściami dla zwierząt, wygrodzeń i nasadzeń.
Drugi z przetargów dotyczy przekształcenia drogi krajowej nr 18 w autostradę A18. Prace te obejmują budowę blisko 12 kilometrów jezdni południowej (północna jest już gotowa i użytkowana) od granicy z Niemcami w Olszynie. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag Infrastruktura Południe, termin na składanie ewentualnych odwołań od wyboru GDDKiA wyznaczono na 7 lutego.
Od piątku korzystać można z obwodnicy Sanoka. Nowa droga ma przekrój 2+1 i na odcinku 6,7 kilometra łączy się z czterema skrzyżowaniami jednopoziomowymi. Na tej trasie powstało 8 mostów, 4 wiadukty i 18 przepustów.
Obwodnica z jednej strony łączy się z drogą krajową nr 28, w ciągu której powstanie obwodnica Zatora (woj. małopolskie). GDDKiA podpisała właśnie umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej z zastosowaniem metodyki i narzędzi BIM (Building Information Modeling). To pierwsza realizacja inwestycji drogowej w tym modelu w Polsce. Czas realizacji to 49 miesięcy.