WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 20/2019
18-05-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ---
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Audi A4 w nowej odsłonie
Motoryzacyjna Noc Muzeów
Rekord w imporcie samochodów używanych
Fragmenty S7 i S61 bez wykonawcy
Audi A4 w nowej odsłonie
PREMIERA TYGODNIA | Audi odświeża całą gamę modelu A4. Na zewnątrz dokonano korekty wyglądu osłony chłodnicy oraz linii przetłoczeń karoserii. Dodatkowo będzie można wybrać jeden z trzech pakietów stylistycznych - basic, advanced i S line. Nowością w palecie lakierów jest szary Terra. Dla nas ważniejszą zmianą jest wprowadzenie na listę wyposażenia fabrycznego reflektorów diodowych, a w droższych wersjach Matrix z automatycznym przełączeniem na światła drogowe.
Duże zmiany nastąpiły wewnątrz Audi A4, a raczej w rozwiązaniach teleinformatycznych. Na środku kokpitu króluje dotykowy wyświetlacz 10,1 cala MMI, którego menu wywoływane jest komendami głosowymi. System nawigacji otrzymał nową funkcję - komunikacji ze sterownikami sygnalizacji świetlnej, co ma pomóc kierowcy w dostosowaniu prędkości do "zielonej fali". Należy jednak uprzedzić, że rozwiązanie Traffic Light Information w Europie (stosowane od dwóch lat w USA) jest dopiero w fazie testów. Od lipca pierwszym miastem, w którym sygnalizacja będzie gotowa do takiej współpracy, stanie się Ingolstadt.
Kolejną nowością jest usługa doposażenia w oprogramowanie, które można wgrać już po zakupie samochodu. Póki co producent wymienia trzy zestawy dotyczące rynku niemieckiego - MMI, radio cyfrowe DAB+ i Audi smartphone interface. Co więcej używanie ich może być objęte abonamentem okresowym lub dożywotnim.
Na liście opcji dostępne będą trzy pakiety: Podróż, Miasto i Parkowanie. Audi zwraca uwagę na zwiększenie funkcjonalności adaptacyjnego tempomatu o asystenta wydajności. Teraz, niezależnie od obecności innych pojazdów, A4 może zwalniać i przyspieszać bez ingerencji kierowcy. Potrzebne do tego dane pochodzić będą z usługi car-to-X, nawigacji i odczytanych znaków drogowych.
Na początek w palecie jednostek napędowych dostępny będą klasyczne silniki wysokoprężne TDI 2.0 (190 KM) i 3.0 (231 KM). Uzupełnią je hybrydy (MHEV) 12V oparte na dwulitrowym silniku benzynowym TFSI 2.0 (150, 190 i 245 KM). Wersja S4 otrzyma zestaw 48V z jednostką 3.0 TDI 347 KM.
Modernizacja Audi A4 obejmie wersje Limousine (sedan) i Avant (kombi) oraz S i Allroad Quattro. Ich sprzedaż rozpocznie się jesienią tego roku, otworzy ją jednak limitowana linia Edition One.
Motoryzacyjna Noc Muzeów
WYDARZENIA | W najbliższą sobotę, 18 maja, w całej Polsce organizowana jest cykliczna impreza Noc Muzeów. W tym roku, w Warszawie, nie zabraknie ciekawostek ze świata motoryzacji.
Do Łazienek Królewskich zaprasza Citroen. Francuska marka, z jakby nie patrzeć z polskim wątkiem w tle, świętuje stulecie istnienia. Z tej okazji zaplanowano rodzinny piknik i paradę klasycznych modeli. Impreza odbędzie się w godzinach 14-19, wejście od strony ulicy Myśliwieckiej 1.
Drugie zaproszenie pochodzi od Volvo. Flagowy salon przy ulicy Marszałkowskiej 89 będzie miejscem prezentacji między innymi najstarszego modelu tej marki - OV4 z 1927 roku, ostatniego w ofercie auta z sześciocylindrowym silnikiem dolnozaworowym - PV60 (1946) oraz pierwszego kombi - Duett (1953). Salon otwarty będzie od dziewiętnastej do północy.
Rekord w imporcie samochodów używanych
Z RYNKU | Jak donosi Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego miniony miesiąc był drugim, pod względem wielkości importu pojazdów używanych do Polski, kwietniem w historii od 2004 roku. W tym czasie sprowadzono do naszego kraju 93 849 samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Średnia dzienna wyniosła 4469 sztuk. W porównaniu do marca nastąpił wzrost o 9,4 procent.
W kwietniu najczęściej sprowadzane były marki Volkswagen (11 012 sztuk), Opel (9585 szt.), Ford (7917 szt.), Audi (7881 szt.) i Renault (6270 szt.). Wśród nich prym wiodą: Golf (2853 szt.), Astra (2609 szt.), Focus (1531 szt.), A4 (3245 szt.) i Scenic (1193 szt.).
W rekordowym miesiącu nieznacznie przeważały modele z silnikami benzynowymi (50,31 proc.). Na drugim miejscu znalazły się diesle (49,16 proc.), na trzecim elektryki (0,6 proc.), sklasyfikowano także "inne" (0,48 proc.).
Kraje, z których najczęściej pochodzą te samochody to Niemcy, Francja, Belgia, Holandia i Włochy. Ciekawostką są elektryki: USA (83 szt.), Francja (50 szt.), Holandia (17 szt.), Niemcy (16 szt.) i Dania (12 szt.).
Od stycznia do kwietnia 2019 roku prywatny import używanych samochodów osobowych i lekkich dostawczych do Polski wyniósł 335 482 sztuki. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku oznacza to wzrost o 2,7 procent.
Fragmenty S7 i S61 bez wykonawcy
POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyprosiła kolejną firmę z placu budowy. Tym razem harmonogramu prac nie realizowała Rubau Polska. Kontrakty obejmowały odcinek S61 pomiędzy Podborzem i Śniadowem (19,46 km) oraz S7 od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola (6,64 km). Tym samym zagrożone są terminy oddania do użytku tych inwestycji - listopad 2020 i marzec 2021 roku.
Dwie kluczowe inwestycje obejmują województwo podkarpackie. W minionym tygodniu rozpoczęto budowę obwodnicy Stalowej Woli i Niska (15,3 km) w ciągu drogi krajowej nr 77. Tym samym połączy się z S19 w kierunku Rzeszowa lub Lublina. Inwestycja, realizowana przez konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona, zostanie zakończona do marca 2021 roku.
Druga dotyczy dokończenia S19 pomiędzy Sokołowem Małopolskim Północ i Jasionką (bez węzłów). Tutaj przetarg na wykonanie Koncepcji Programowej i uzyskanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach dotyczącej budowy drugiej nitki jezdni wygrały Mosty Katowice. Dokumentacja ma zostać przygotowana w ciągu 18 miesięcy, a jej przyjęcie będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na budowę tego 15 kilometrowego odcinka.
Ruszają prace także na S1 na odcinku Przybędza - Milówka (tzw. Obejście Węgierskiej Górki). W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa tunele (830 i 1000 metrów) z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Całość, o długości 8,5 km, powinna zostać ukończona w ciągu 34 miesięcy. W okres ten wliczona jest przerwa zimowa z wyłączeniem pierwszych siedmiu miesięcy przeznaczonych na prace projektowe.