portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki


Tydzień 6/2019

09-02-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Ministerstwo Infrastruktury, Volkswagen, WCotY, GDDKiA, Alfa Romeo

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Czytelniejsze oznakowanie odcinkowych pomiarów prędkości

Facelifting Volkswagena Passata

Kandydaci do tytułu World Car of the Year

Kolejne inwestycje GDDKiA

Alfa Romeo Racing, nowy team w F1


Czytelniejsze oznakowanie odcinkowych pomiarów prędkości

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Czytelniejsze oznakowanie odcinkowych pomiarów prędkości | Znaki drogowe | Tydzień 6/2019

PRZEPISY DROGOWE | Ministerstwo Infrastruktury planuje dodanie nowych znaków drogowych oznaczających początek i koniec odcinkowego pomiaru prędkości (OPP). Obecnie w tych dwóch miejscach ustawiany jest znak D-51 "Automatyczna kontrola prędkości". Do katalogu zostaną wprowadzone jeszcze dwa: D-51a i D-51b.

Znak D-51a otrzyma również praktyczną informację w postaci obowiązującego na tym odcinku ograniczenia prędkości (B-33).

Zmiany obejmą też zasady łączenia tego znaku z "tabliczką wskazującą odległość znaku informacyjnego od początku (końca) drogi lub pasa ruchu" (T-1a). Dziś używa się jej do wskazania długości odcinkowego pomiaru prędkości. Umieszczona pod D-51a informować będzie o odległości do miejsca, w którym pomiar będzie prowadzony.

Projekty nowelizacji "Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych" oraz "Rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" zostały skierowane do uzgodnień i konsultacji publicznych. Jeśli nie będzie do nich uwag zmiany zostaną ogłoszone w Dzienniku Ustaw i wejdą w życie po upływie 14 dni.

Odcinkowy pomiar prędkości na polskich drogach funkcjonuje od 2015 roku. Jego zarządcą jest Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Zgodnie z przepisami minimalna długość odcinka na obszarze zabudowanym wynosi 10 kilometrów, poza 20 kilometrów. Obecnie funkcjonuje 30 takich miejsc. Kamera na bramce wjazdowej i wyjazdowej rejestruje pojazd i godzinę. Na tej podstawie wyliczany jest średni czas, a tym samym prędkość z jakim został pokonany ten odcinek. Przekroczenie powyżej 10 km/h skutkuje wystawieniem mandatu karnego.

Facelifting Volkswagena Passata

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Facelifting Volkswagena Passata | Volkswagen Passat B8 | Tydzień 6/2019

PREMIERA TYGODNIA | Passat to jeden z najpopularniejszych modeli Volkswagena. Jego produkcja, rozpoczęta w 1973 roku, przekroczyła właśnie 30 milionów sztuk. Ósmą generację (B8) zaprezentowano w 2014 roku, wraz z nią w gamie zadebiutowała wersja z napędem hybrydowym GTE. W następnym roku Passat otrzymał tytuł Car of the Year 2015.

Ogłoszona właśnie modernizacja Passata obejmuje przede wszystkim systemy asystujące kierowcy. I tak na liście wyposażenia pojawi się - po raz pierwszy w gamie Volkswagena - kierownica pojemnościowa, która rozpoznaje dotyk i nacisk dłoni. Na tej podstawie tworzone będzie interaktywne połączenie z takimi systemami jak Travel Assist. To kolejna nowość, tym razem odpowiadająca za półautonomiczną jazdę samochodu (nawet do 210 km/h). Innym rozwiązaniem jest układ Emergency Steering Assist, który kontroluje działanie układu hamulcowego podczas wymijania. Passat przejmie też z nowego Touarega matrycowe reflektory IQ.Light-LED.

Zmiany obejmują system multimedialny, który oparty będzie na rozwiązaniach trzeciej generacji MIB3. Wśród nich znalazła się karta eSim do niezależnego i stałego połączenia z internetem, co między innymi umożliwi dostęp do streamingu muzyki czy usług Volkswagen We. Kierowca zyska możliwość otwierania i uruchamiania samochodu kluczykiem zakodowanym w aplikacji smartfona.

Z kolei w palecie jednostek napędowych Volkswagen stawia na rozwój układu hybrydowego GTE. Dotychczasowy zasięg 55 kilometrów został wydłużony do 70 km.

Zmodernizowany Passat zostanie oficjalnie zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie. Auto, tak jak dotychczas, oferowane będzie w dwóch wersjach nadwozia - sedan (Limousine) i kombi. Przedsprzedaż rozpocznie się w maju, do salonów trafi we wrześniu.

Kandydaci do tytułu Word Car of the Year

WYDARZENIA | Organizatorzy konkursu na światowy samochód roku ogłosili listę nominowanych aut. W kategorii głównej jest to dziesięć modeli, w pięciu pozostałych po pięć. Z tego grona międzynarodowe jury złożone z 86 dziennikarzy motoryzacyjnych (w tym jeden z Polski, Maciej Pertyński) wybierze finałowe trójki. Poznamy je 5 marca, w pierwszym dniu prasowym salonu samochodowego w Genewie.

O tytuł World Car of the Year rywalizują (w kolejności alfabetycznej): Audi e-tron, BMW serii 3, Ford Focus, Genesis G70, Hyundai Nexo, Jaguar I-Pace, Mercedes Klasa A, Suzuki Jimny oraz Volvo S60/V60 i XC40.

W kategorii World Urban Car są to: Audi A1, Hyundai AH2/Santro, Kia Soul, SEAT Arona oraz Suzuki Jimny, w World Luxury Car: Audi A1, Audi Q8, BMW serii 8, Mercedes CLS, Volkswagen Touareg, a w World Performance Car: Aston Martin Vantage, BMW M2 Competition, Hyundai Veloster N, McLaren 720S, Mercedes AMG Coupe (4-drzwiowy).

Szansę na tytuł World Green Car mają: Audi e-tron, Honda Clarity Plug-in Hybrid, Hyundai Nexo, Jaguar I-Pace oraz Kia Niro EV. Ostatnią kategorią jest World Car Design: Citroen C5 Aircross, Jaguar E-Pace, Jaguar I-Pace, Suzuki Jimny oraz Volvo XC40.

WYDARZENIA | Podwójny triumf Volvo | World Car of the Year 2018

Zwycięzców poszczególnych kategorii World Car of the Year poznamy 17 kwietnia, w dniu rozpoczęcia New York International Show. Wcześniej, bo 4 marca, ogłoszone zostaną wyniki europejskiego konkursu Car of the Year 2019.

Kolejne inwestycje GDDKiA

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Kolejne inwestycje GDDKiA | GDDKiA | Tydzień 6/2019

POLSKIE DROGI | Miniony tydzień przyniósł wiele dobrych dla kierowców informacji z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na początek o ogłoszeniu przetargu na pilotażowy odcinek "zielonej drogi", czyli budowy miejsc z punktami ładowania samochodów elektrycznych. Ma ich być 13, pięć w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) pomiędzy Wrocławiem a Łodzią (droga ekspresowa S8) i osiem na odcinku autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Katowicami. Zadaniem zwycięzców (nie może nim zostać tylko jedna firma) będzie budowa i zarządzanie dwoma ogólnodostępnymi punktami ładowania w każdej z tych lokalizacji przez okres 10 lat, z możliwością przedłużenia umowy na pięć kolejnych.

Coraz bliżej do przebudowy 43-kilometrowego odcinka autostrady A2 pomiędzy Warszawą (węzeł Konotopa) i Łodzią (granica województw). Do przetargu na dodanie trzeciego pasa ruchu zgłosiło się pięciu wykonawców. Najniższą cenę zaoferowały Mosty Katowickie (3,1 mln złotych), najwyższą spółka TPF (4,6 mln złotych). Harmonogram prac zakłada podpisanie umowy ze zwycięzcą (kryteria to między innymi kwalifikacje i doświadczenie, zespół kadry projektowej oraz inżynieryjnej oraz cena) w kwietniu. O ile pozostali uczestnicy nie złożą odwołań, termin realizacji wynosie od tego momentu 19 miesięcy.

Także w tym miesiącu upływa termin składania ofert na likwidację wysp na Punkcie Poboru Opłat Pruszków na A2. Zwycięzca musi przystować w tym miejscu autostradę do układu po dwa pasy w obu kierunkach z rezerwą na trzeci. Obecnie PPO Pruszków wyłączony jest z eksploatacji, ciąg A2 opiera się na dwóch skrajnych pasach przedzielonych wysoką wyspą wykonaną z betonu. Z tego względu obowiązuje tu ograniczenie prędkości do 40 km/h. Realizacja umowy powinna zakończyć się 30 czerwca 2019 roku.

Ruszył też przetarg na Regionalne Projekty Wdrożeniowe (RPW), które będą elementem Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR) w europejskiej sieci transportowej TEN-T. Ten kompleksowy układ obejmuje zarówno porty morskie, linie kolejowe, porty lotnicze oraz drogi. W Polsce korytarze tych ostatnich przebiegać będą między innymi w ciągu autostrad czy ekspresówek S3 (granica z Czechami - Świnoujście) i S19, S17, S7 (granica ze Słowacją - Trójmiasto). Celem KSZR jest stworzenie dynamicznego systemu informacji dla kierowców w zakresie aktualnych warunków drogowych, zdarzeniach i utrudnieniach w ruchu, wytyczonych objazdach, dostępnych miejscach na parkingach czy czasowych ograniczeń prędkości. Termin otwarcia ofert zaplanowano na 4 kwietnia 2019 roku, a wdrożenie całego systemu do 2021 roku.

W piątek, 8 lutego, wznowiono drążenie tunelu pod górą Mały Luboń na trasie S7, na części popularnie zwanej "Zakopianką". Przerwa, od stycznia, spowodowana była niedostarczeniem przez włoskiego producenta stalowych profili. Wykorzystuje się je do wzmocnienia konstrukcji tunelu. Prace na budowie kontynuowane będą przez całą dobę przez siedem dni w tygodniu. Obecnie wydrążono 2087 metrów tunelu na obu nitkach jezdni, zaawansowanie inwestycji zbliża się do 40 procent, zgodnie z umową jej zakończenie wyznaczono na grudzień 2020 roku.

Alfa Romeo Racing, nowy team w F1

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Alfa Romeo Racing, nowy team w F1 | Alfa Romeo Racing | Tydzień 6/2019

SPORT | Przed rokiem, po 30 latach nieobecności, marka Alfa Romeo powróciła na tor Formuły 1. Jako sponsor tytularny związała się z Sauber Motorsport AG. W tym sezonie współpraca zostanie rozszerzona, do wyścigów zgłoszono bowiem zespół Alfa Romeo Racing. W jego tle promowane będzie logo Quadrifoglio (czterolistna koniczyna), czyli topowych, o sportowych osiągach, wersji Alfy.

Za sterami dwóch bolidów zasiądą: Mistrz Świata z sezonu 2007, Kimi Raikkonen (numer startowy 7) i wychowanek Ferrari Driver Academy, Antonio Giovinazzi (#99).

"Alfa Romeo Racing to nowa nazwa, ale może już pochwalić się długim pasmem sukcesów w Formule 1. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z Sauberem w kontynuowaniu tradycji opartej na doskonałości technicznej i włoskim stylu, które wyróżniają markę Alfa Romeo na wyżynach sportowej rywalizacji. Nie ma wątpliwości: z Kimi Raikkonenem i Antonio Giovinazzim za kierownicą oraz doświadczeniem Alfy Romeo i Saubera będziemy ścigać się, by pokazać się z jak najlepszej strony"

- powiedział Mike Manley, dyrektor generalny FCA.

Przed rokiem zespół Alfa Romeo Sauber F1 korzystał z bolidów Ferrari C37. Prowadzili je: Szwed Marcus Ericsson (rocznik 1990) i pochodzący z Monaco Charles Leclerc (1997). W klasyfikacji generalnej w rankingu konstruktorów zajęto 8. pozycję, zaś wśród kierowców Leclerc był trzynasty, a Ericsson siedemnasty.

Sezon 2019 Formuły 1 rozpocznie się 14 marca Grand Prix Australii. Zakończenie, po 21 rundach, 29 listopada Grand Prix na torze w Abu Dhabi. Do F1, w zespole Williams Racing, powraca też Robert Kubica (#88).

POLECAMY
WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - UFG w walce z przestępczością ubezpieczeniową | Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny | Tydzień 5/2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Druga eko-inwestycja Mercedes-Benz Manufacturing w Jaworze | Mercedes-Benz Manufacturing Poland | Tydzień 4 2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Kolejne inwestycje GDDKiA w poprawę brd | GDDKiA | Tydzień 3 2019

Piąty tydzień 2019

Czwarty tydzień 2019

Trzeci tydzień 2019

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry