WYDARZENIA
Car of the Year | 2018
Do czterech razy sztuka
05-03-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Po raz siódmy w przeddzień rozpoczęcia Salonu Samochodowego w Genewie poznaliśmy zwycięzcę konkursu na Car of the Year. Tym razem prestiżowy tytuł przypadł Volvo XC40.
Konkurs na europejski samochód roku organizowany jest od 1964 roku. Obecnie jury składa się z 60 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 krajów, w tym dwóch z Polski. Ocenie podlega między innymi prowadzenie samochodu, komfort jazdy, systemy podnoszące bezpieczeństwo, osiągi i zużycie paliwa. Kluczową rolę odrywa także cena zakupu. Przy czym dany model musi być już sprzedawany w co najmniej pięciu europejskich krajach.
Listę 37 zgłoszonych modeli poznaliśmy w październiku ubiegłego roku. Po serii testów wyłoniona została siódemka finalistów: Alfa Romeo Stelvio, Audi A8, BMW serii 5, Citroen C3 Aircross, Kia Stinger, SEAT Ibiza oraz Volvo XC40. Na tym etapie każdy z jurorów miał do dyspozycji 25 punktów, które mógł przydzielić minimum pięciu kandydatów.
Wojciech Sierpowski, reprezentujący własne wydawnictwo Auto Rok i miesięcznik Auto Moto, najwięcej punktów (sześć) przyznał Citroenowi C3 Aircross. Po cztery punkty otrzymała Alfa Stelvio, Kia Stinger i SEAT Ibiza, zaś po trzy punkty Audi A8 i Volvo XC40. Jeden punkt przypadł BMW serii 5.
Z kolei Maciej Ziemek - interia.pl - aż siedem punktów przyznał Kii Stinger. Po pięć przypadło Audi A8 i Volvo XC40, po trzy Alfie Stelvio i BMW serii 5, a po jednym Citroenowi C3 Aircross i SEAT-owi Ibiza.
Ostatecznie z notą 325 punktów europejskim Samochodem Roku 2018 został nowy crossover Volvo XC40. Drugie miejsce przypadło SEAT-owi Ibiza (242 pkt.), trzecie BMW serii 5 (226). Kolejne pozycje to Stinger (204), C3 Aircross (171), A8 (169) i Stelvio (163).
Statuetkę z rąk nowego przewodniczącego jury Car of the Year, Franka Janssena (dziennikarz niemieckiego magazynu Stern), odebrał prezes Volvo Hakan Samuelsson. Dla tej "szwedzkiej" marki to czwarte miejsce na podium w 55-letniej historii plebiscytu CotY. Dwukrotnie był najniższy stopień - w 1983 roku dla modelu 760 i w 2013 roku dla V40. Blisko zwycięstwa było w 2016 roku, nowe XC90 zaledwie 18 punktami przegrało z Oplem Astra.
Volvo XC40 oferowane jest w polskich salonach od października 2017 roku. Dostępne są cztery poziomy wyposażenia z gamą czterech silników benzynowych i pięciu wysokoprężnych. Najtańszy model kosztuje 127 200 złotych. W standardzie między innymi układ zapobiegania lub ograniczania skutków kolizji bocznych na skrzyżowaniach oraz system wykrywania obecności pieszych i rowerzystów również w trybie nocnym.