WYDARZENIA
Noc Muzeów | Dom Volvo w Warszawie
Noc Muzeów w Domu Volvo od strony bezpieczeństwa
20-05-2019 | tekst: Volvo | foto: archiwum
Z okazji Nocy Muzeów polski oddział Volvo zaprosił do swojego flagowego salonu na ulicy Marszałkowskiej w Warszawie. Oprócz kilku historycznych modeli zaprezentowano też cztery elementy wyposażenia samochodu mających realny wpływ na bezpieczeństwa na drodze.
Zapraszamy do naszej fotorelacji (opisy pochodzącą z tabliczek na gablotach).
Kierownica
Kilkadziesiąt lat temu kierownica samochodu służyła wyłącznie do kierowania. Współczesne kierownice to prawdziwe centrum dowodzenia, pozwalające kierowcy sterować podstawowymi funkcjami pojazdu - takimi jak radio czy tempomat - bez konieczności odrywania rąk od kierownicy i oczu od drogi. Samochody z automatyczną skrzynią biegów posiadają specjalne manetki przy kierownicy, umożliwiające wygodne i efektywne sterowanie biegami.
Współczesne koło kierownicy ma kształt dostosowany do budowy dłoni, z wyraźnie zaznaczonymi podparciami na kciuki, co umożliwia dynamiczny chwyt. Funkcja podgrzewania zapewnia pełny komfort nawet w okresie zimowym, a pokrycie kierownicy eksluzywną gładką skórą zapewnia optymalne wyczucie.
Kierownice nowych samochodów wyposażone są w poduszki powietrzne, zapewniające kierowcy bezpieczeństwo podczas wypadku.
Lusterko zewnętrzne
Lusterko boczne zastosowane w Volvo P1800 z 1961 roku zapewniało ograniczoną widoczność do tyłu. Współczesne lusterka stosowane w samochodach Volvo zapewniają nie tylko lepszą widoczność, ale posiadają także więcej funkcji. Automatyczne składanie pozwala uniknąć uszkodzeń obudowy lusterek na wąskich miejscach parkingowych, a zewnętrzne oświetlenie podłoża poprawia widoczność podczas parkowania w nocy lub w ciemnych garażach podziemnych.
Współczesne lusterka samochodów Volvo wyposażone są dodatkowo w system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu (BLIS). System BLIS, ostrzegając o obecności innych użytkowników drogi, pomaga bezpieczenie i pewnie zmienić pas ruchu podczas jazdy na autostradzie. System korzysta z czujników radarowych, by wykryć pojazdy zbliżające się z tyłu po obu stronach samochodu, po czym ostrzega kierowcę o zagrożeniu.
Pasy bezpieczeństwa
Niewielu ludzi uratowało tyle istnień, co konstruktor Nils Hohlin, który w 1959 roku w modelu Volvo PV544 wprowadził do seryjnej produkcji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Ocenia się, że od tego czasu ponad milion ludzi uniknęło śmierci dzięki decyzji firmy Volvo Cars, która zrzekła się praw patentowych, umożliwiając stosowanie tego wynalazku przez innych producentów samochodów. W pasy bezpieczeństwa wyposażone są do dziś auto wszystkich marek samochodowych.
Współczesne pasy bezpieczeństwa mogą być wyposażone w elektryczne napinacze, pomagające utrzymać osoby siedzące na przednich fotelach we właściwej pozycji, zanim dojdzie do zderzenia. To rozwiązanie skutkuje przyciśnięciem barku pasażera, a w razie konieczności siła docisku jest dodatkowo zwiększana przez aktywację napinacza pirotechnicznego. Jeżeli zderzenia uda się uniknąć, pas jest automatycznie luzowany.
Reflektory
Reflektor Volvo P1800 z lat 60. działał w oparciu o standardową żarówkę oraz odbłyśnik. Współczesny reflektor Volvo S60 to zaawansowana technologia LED, zapewniająca znakomitą widoczność, a tym samym bezpieczeństwo. Reflektory skrętne doświetlają drogę podczas skrętu, a dzięki wykorzystaniu adaptacyjnej technologii Active High Beam Control umożliwiają kierowcy jazdę na światłach drogowych (tzw. długich) bez konieczności ich wyłączania, gdy z przeciwka jadą inne pojazdy. Dodatkowo nowoczesne reflektory wyposażone są w wysokociśnieniowy układ oczyszczania lamp, pozwalający utrzymać ich czystość i pełną sprawność nawet podczas długich podróży w deszczu czy po śniegu.
Współczesne reflektory to również niezwykle istotny element designu. W samochodach Volvo światła przypominające literę T nawiązują kształtem do Młotów Thora, nordyckiego boga burzy i piorunów. To nierozłączny element stylistyczny każdego nowego Volvo.