WYDARZENIA
Targi | Salon Samochodowy Paryż 2018 | Toyota
Toyota
19-10-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Stoisko Toyoty na salonie w Paryżu przyciągało aż trzema ważnymi dla tej marki nowymi modelami. Na ich wyposażeniu znalazła się między innymi nowa generacja systemów Toyota Safety Sense.
Jednym z liderów sprzedaży nowych samochodów w Polsce jest - oferowana jedynie w nadwoziu hatchback i kombi (Touring Sports) - Toyota Auris. Model ten wkrótce zniknie z rankingów sprzedaży, po ponad dekadzie japoński producent zdecydował się na powrót do nazwy Corolla. Przez ten czas dostępny był jedynie sedan, ten obecny teraz w sprzedaży należy jednak do poprzedniej generacji.
Nowa Corolla w nadwoziu hatchback została zaprezentowana wiosną na salonie samochodowym w Genewie. Teraz przyszedł czas na kombi, które niezmiennie będzie nosić oznaczenie Touring Sports. Obie wersje wejdą do sprzedaży na początku przyszłego roku. Z góry można założyć, że wkrótce uzupełni tę gamę nowy sedan.
Obie wersje - hatchnack i kombi - zostały zbudowane na platformie TNGA (korzysta z niej już Prius i C-HR). Jej elastyczność pozwala projektantom na łatwe dostosowanie konstrukcji względem cech poszczególnych rodzajów nadwozia, jak i układów napędowych. I tak kombi ma 4653 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2700 mm, zaś hatchback przy długości 4370 mm ma też krótszy - o 60 mm - rozstaw osi.
Zgodnie z zapowiedzią Toyota rezygnuje z jednostek wysokoprężnych. Nowa Corolla napędzana będzie silnikiem benzynowym 1,2 turbo o mocy 116 koni mechanicznych lub z układem hybrydowym. Ten po raz pierwszy dostępny będzie z możliwością wyboru pomiędzy dwoma konfiguracjami. Będzie to silnik benzynowy 1.8 o łącznej mocy 122 KM lub 2.0 180 KM. Oba mają wpływ na bazową pojemność bagażnika - w hatchbacku to 361 lub 313 litrów, w kombi to 598 lub 581 litów.
Niemniej ważną nowością Toyoty pokazaną w Paryżu był model Camry. On także po latach powraca do naszego kraju, w rozpoczętej już przedsprzedaży zamówionych zostało ponad 50 egzemplarzy. Sedan ten - 8. generacja - również został zbudowany na platformie TNGA. Auto mierzy 4885 mm długości (2825 mm rozstawu osi), 1840 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Pojemność bagażnika wynosi 524 litry.
Nowa Toyota Camry dostępna jest wyłącznie z układem hybrydowym. Składa się on z silnika benzynowego o pojemności 2.5 litra, który w połączeniu z elektrycznym generuje moc 218 KM. Według danych producenta średnie zużycie paliwa będzie na poziomie 4,2 litra na 100 kilometrów (pomiar jeszcze według normy NEDC).
Gamę nowości Toyoty uzupełnia 5. generacja RAV4. W porównaniu z poprzednikiem jest niewiele krótsza (4600 mm), nieco szersza (1885 mm) i niższa (1650 mm). Powiększono przy tym, o 30 mm, rozstaw osi (2690 mm). Zyskała też przestrzeń bagażowa - dodatkowe 79 litrów (580 l) i 60 mm długości. Naturalnie i nowy RAV4 powstał na platformie TNGA. Auto dostępne będzie z napędem na przód lub wszystkie koła. Z tyłu zamontowany został dodatkowy silnik elektryczny, dzięki czemu wzrosła o 30 proc. siła przełożenia (podział pomiędzy osiami w zakresie 100:0 - 20:80). Dodatkowo podczas jazdy w terenie większą przyczepność kół zapewnia system Trail Mode.
Tu również dostępne będą nowe układy hybrydowe. Podstawą jest silnik benzynowy 2.5 litra, który w wersji FWD dysponuje łączną mocą 218 KM, a w AWD 222 KM. Jednostki napędowe uzupełni dwulitrowy silnik benzynowy z manualną skrzynią biegów.
Ważną - z naszego (sic!) punktu widzenia - jest lusterko wsteczne z możliwością wyświetlenia obrazu pochodzącego z kamery umieszczonej w górnej części klapy bagażnika. Co ciekawe, kierowca będzie mógł skorzystać z funkcji zoomu. Zalety takiego lusterka doceniliśmy - i to 5 lat temu - podczas manewrów Fordem Transitem Custom.
Toyota Safety Sense (TSS) to zestaw systemów podnoszących bezpieczeństwo. W zależności od modelu czy wersji wyposażenia składa się z układu zapobiegającego lub minimalizującego skutki kolizji (PCS) z funkcją wykrywania obecności pieszych, adaptacyjnego tempomatu (ACC), alarmu o zamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), rozpoznawania znaków drogowych (RSA) i automatycznego przełącznika świateł drogowych na mijania (AHB). Wyróżniliśmy ich obecność na wyposażeniu testowanych ostatnio modeli Yaris i C-HR.
Zaprezentowane na targach w Paryżu nowe modele Toyoty wyposażone są już w drugą generację zestawu TSS. Poprawiono w nim między innymi zakres działania systemu PCS (od 10 do 180 km/h) i poszerzono o możliwość wykrywania ryzyka potrącenia pieszego po zmroku, a także obecności rowerzysty w dzień, adaptacyjny tempomat zyskał funkcjonalność przy niższych prędkościach przypadtnych w ruchu miejskim (od 0 do 30 km/h) i został połączony z rozpoznawaniem znaków drogowych (kierowca wciąż decyduje o dostosowaniu prędkości do aktualnego wskazania), zaś asystent utrzymania pasa ruchu potrafi teraz reagować na drodze bez wyznaczonych linią krawędzi.
Wprowadzony asystent pasa ruchu (LTA) w połączeniu z aktywnym tempomatem utrzymuje przez cały czas pojazd na osi pomiędzy wymalowanymi pasami. Jeśli ich odczyt jest niemożliwy, punktem odniesienia może być jadący przed nami samochód.