Z RYNKU

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce | I półrocze 2024

Liderem niezmiennie Toyota

04.07.2024 | oprac. redakcja | foto: Toyota

Od początku 2024 roku rośnie sprzedaż nowych samochodów osobowych wśród klientów indywidualnych. Niezmiennym liderem wśród marek i modeli na polskim rynku pozostaje Toyota.

Z RYNKU - Toyota liderem sprzedaży nowych samochodów w Polsce w pierwszej połowie 2024 roku

W pierwszej połowie 2024 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce wyniosła 276 957 sztuk (wszystkie dane Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego). Oznacza to, że w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku, wzrosła o 16 procent.

Około 1/3 kupujących stanowili klienci indywidualni, ale w tej grupie nastąpił wzrost o ponad 30 proc. Wśród firm (w tym jednoosobowych działalności gospodarczych) wskaźnik ten wyniósł +10 proc.

Co piąty nowy samochód ma logo Toyoty

Łącznie wśród marek niekwestionowanym liderem pozostaje Toyota, 52 132 sprzedanych samochodów przekłada się na 19 proc. udział na polskim rynku. Na drugim jest Skoda (30 363 szt./11 proc.), a na trzecim Volkswagen (17 681 szt./6,4 proc.).

TOP 10 marek samochodów osobowych uzupełniają: Kia (16 161 szt./5,8 proc.), Hyundai (15 267 szt./5,5 proc.), Mercedes (14 022/5,1 proc.), BMW (13 687 szt./5 proc.), Audi (13 261 szt./4,8 proc.), Renault (10 542 szt./3,8 proc.) oraz Volvo (9621 szt./3,5 proc.).

Pięć modeli Toyoty w TOP 10

W podziale na modele najczęściej wybierana była Toyota Corolla (13 969 szt.). Następnie Skoda Octavia (11 315 szt.) i Toyota Yaris Cross (8038 szt.).

Kolejne modele w TOP 10 to: Toyota RAV4 (7187 szt.), Toyota Yaris (6814 szt.), Toyota C-HR (6685 szt.), Kia Sportage (6583 szt.), Hyundai Tucson (6444 szt.), Dacia Duster (4700 szt.) i Cupra Formentor (4075 szt.).

Toyota wśród Kowalskichh i firm

Wśród klientów indywidualnych największą popularnością cieszy się Toyota (21 proc. sprzedaży wszystkich marek). Na drugim miejscu jest Skoda (10 proc.), na trzecim Kia (9 proc.).

Nieco inaczej wygląda TOP 3 marek samochodów osobowych w zakupów przez podmioty gospodarcze. Na pierwszym jest Toyota (18 proc.), na drugim Skoda (11 proc.), zaś na trzecim zaskoczenie. Na podium wskoczyło BMW (6,5 proc.).

W rozbiciu na modele wśród klientów indywidualnych najchętniej kupowana była Toyota Yaris Cross (5 proc. ogółu). Następnie Kia Sportage (4,2 proc.) i Toyota C-HR (3,6 proc.).

Firmy najczęściej wybierały Toyotę Corolla (6 proc.), Skodę Octavia (5 proc.) oraz Toyotę RAV4 (2,5 proc.). Co ciekawe, w TOP 20 za okres styczeń - czerwiec 2024 roku nie znalazł się żaden model BMW.

Powrót silników diesla?

W gamie jednostek napędowych samochodów osobowych niezmiennie dominują silniki benzynowe (36 proc. ogółu). Drugim wyborem są miękkie hybrydy (24 proc.), a kolejnym pełne hybrydy (22 proc.).

Warto podkreślić, że w I półroczu 2024 roku wzrosło o +1,7 proc. zainteresowanie dieslem (8,7 proc. ogółu). TOP 5 zamykają samochody elektryczne (3,2 proc.).