Z RYNKU
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce | 2023
Polacy niezmiennie stawiają na Toyotę
17.01.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Powody do zadowolenia mają producenci samochodów osobowych, ich sprzedaż wzrosła o 55 283 szt. Na polskim rynku wciąż dominuje Toyota, a wśród jednostek napędowych maleje udział silników spalinowych.
W 2023 roku w naszym kraju sprzedano 475 032 nowych samochodów osobowych (dane Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego). W porównaniu do 2022 roku oznacza to wzrost aż o 13,2 procent (419 749 szt.). Pod tym względem najlepszym miesiącem okazał się marzec (49 460 szt.), a najsłabszym styczeń (35 046 szt.).
Dwa na trzy nowe samochody osobowe rejestrowano na podmioty gospodarcze. Wolumen 344 417 szt. jest wyższy względem 2022 roku o 15,5 proc. W przypadku klientów indywidualnych sprzedaż wyniosła 130 615 szt., a wzrost wyniósł 7,4 proc.
Toyota bez zmian, duży skok Cupry
Najpopularniejszą marką nowych samochodów osobowych w Polsce pozostaje Toyota. Japoński producent ma nie tylko blisko 20 proc. udział w sprzedaży (91 195 szt.), ale też odnotował o 23,5 proc. wzrost zainteresowania. Na drugiej pozycji pozostaje Skoda (51 478 szt./10,84 proc./+22,2 proc.), zaś na trzecim Kia (36 081 szt./7,6 proc./+7 proc.).
W Top 20 największy wzrost sprzedaży, aż o 185,7 proc., zanotowała Cupra. W rankingu tym zajmuje 17. miejsce z 1,85 proc. udziałem w polskim rynku (8779 szt.). Najwięcej, -26,3 proc., stracił znajdujący się na 12. pozycji Ford. Jego udział wyniósł 2,55 proc. (12 111 szt.).
Corolla nie oddaje pierwszeństwa
W zestawieniu modeli najwyższy stopień podium należy do Toyoty Corolli (26 850 szt.). Jej sprzedaż stanowiła 5,65 proc. wszystkich nowych samochodów, jednocześnie odnotowała wzrost zainteresowania, względem 2022 roku, o 25,6 proc. Na drugie miejsce awansowała Skoda Octavia (15 800 szt.). Stało się to dzięki 45-proc. wzrost sprzedaży (udział w rynku 3,33 proc.). Na trzecie miejsce spadła Toyota Yaris (13 459 szt.). Zainteresowanie tym modelem wzrosło o 7,9 proc., a udział wyniósł 2,83 proc.
W Top 20 największy skok, o 117 pozycji, zanotowała Toyota Corolla Cross (6151 szt.). Imponujący wzrost zainteresowania o 772,5 proc. łatwo było uzyskać, bo wersja ta trafiła do sprzedaży w listopadzie 2022 roku. W zestawieniu za ubiegły rok model ten zajął 16. miejsce osiągając 1,29 proc. rynku.
Największy spadek, o 10 pozycji, zaliczył Hyundai i30 (5521 szt.). Ostatecznie znalazł się na 18. miejscu, sprzedaż zmalała o 39,6 proc., a udział w rynku wyniósł 1,16 proc.
Toyota i dla Kowalskiego…
Wśród klientów indywidualnych niezmienną popularnością cieszy się Toyota (27 564 szt., udział w rynku 21,1 proc., wzrost do 2022 roku +16,1 proc.), Kia (14 405 szt./11,03 proc,/-0,5 proc.) i Skoda (12 771 szt./9,78 proc./+18,3 proc.).
W tym przypadku najwyższy wzrost odnotowała, znajdująca się na 14. miejscu, Cupra (2292 szt./1,75 proc./+172,5 proc.). O sześć pozycji, na 15. miejsce, spadł Ford (2236 szt./1,71 proc./-33,8 proc.).
Najchętniej wybieranym modelem była Toyota Yaris Cross (6917 szt./5,30 proc./+24,2 proc.), Kia Sportage (5419 szt./4,15 proc./+7,1 proc.) i Toyota Yaris (4780 szt./3,66 proc./-9,6 proc.).
Największy wzrost zainteresowania miała, zajmująca 12. miejsce, Toyota Corolla Cross (2519 szt./1,93 proc./+625,9 proc.). Z kolei największy spadek zanotował inny model Toyoty. Na 11. miejscu znalazł się RAV4 (2592 szt./1,98 proc./-27,8 proc.).
… i dla firmy
Firmy, w tym jednoosobowe działalności gospodarcze, w 2023 roku stawiały na: Toyotę (sprzedaż 63 631 szt./udział w rynku 18,47 proc./wzrost względem 2022 roku +26,9 proc.), Skodę (38 707 szt./11,24 proc./+23,8 proc.) i Volkswagena (25 406 szt./7,38 proc./+14 proc.).
Największe zainteresowanie firm miała, zamykająca Top 20, Tesla (3661 szt./1,06 proc./+290,3 proc.). Najwięcej stracił, znajdujący się na 11. miejscu, Ford (9875 szt./2,87 proc./-24,4 proc.).
Tu pierwszą trójkę modeli tworzą: Toyota Corolla (23 054 szt./6,69 proc./+23,7 proc.), Skoda Octavia (13 805 szt./4,01 proc./+43,2 proc.) i Toyota Yaris (8679 szt./2,52 proc./+20,7 proc.).
To właśnie rejestracje na tzw. regon stały za wzrostem popularności Cupry Formentor, która zajęła 15. miejsce (4798 szt./1,39 proc./+152,8 proc.). Jak też za spadkiem zainteresowania Hyundaiem i30, który ukończył 2022 rok na 12. pozycji (4929 szt./1,43 proc./-37,4 proc.).
Maleje zainteresowanie silnikami spalinowymi
Ciekawe zmiany zaszły w palecie jednostek napędowych. Już blisko połowę z nich (48,4 proc.) stanowią zasilane paliwami alternatywnymi. W porównaniu z 2022 roku wzrost sprzedaży takich modeli nowych samochodów osobowych nastąpił o 33 proc. Wśród nich po niemal 20 proc. ogółu stanowią miękkie (MHEV) i pełne (HEV) hybrydy. Samochody elektryczne (BEV) odnotowały 51,3 proc. wzrost r/r, a ich udział wynosi 3,6 proc.
Nowe samochody osobowe z silnikami benzynowymi stanowiły tylko 41,7 proc. (47,8 proc. w 2022 roku) i zanotowały spadek zainteresowania o -1,3 proc. w ogóle sprzedaży w 2023 roku. Silniki wysokoprężne miały 9,9 proc. udziału (11 proc. w 2023 roku), a to właśnie one zyskały +1,7 proc. na popularności.