POLSKIE DROGI
Aktualności | S11
Prace na kolejnych odcinkach S11
02.09.2023 | oprac. redakcja | rys. GDDKiA/archiwum
Ruszają kolejne prace na przyszłej drodze ekspresowej S11. Wykonawcy odcinka Bobolice - Szczecinek przekazano plac budowy, zaś dla fragmentu Kępno - Olesno ogłoszono trzy postępowania przetargowe.
Droga ekspresowa S11 połączy Kołobrzeg (wspólny odcinek z S6) przez Poznań z Katowicami. W sumie jej przebieg zaplanowano przez cztery województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie. Docelowo to 550 kilometrów, z których około 150 kilometrów jest już oddanych do ruchu. Realizacja całości S11 planowana jest do 2030 roku.
S11 w województwie zachodniopomorskim
Droga ekspresowa S11 rozpoczyna się w Kołobrzegu i na odcinku 35 kilometrów - do węzła Bielice w stronę Trójmiasta - ma wspólny przebieg z S6. Dalej do węzła Koszalin Zachód istnieje jej niewielki fragment.
Od niego do węzła Bobolice - w kierunku Śląska - trwa budowa kolejnych 48 kilometrów. Zostaną one oddane do ruchu jeszcze we wrześniu bieżącego roku.
Udostępniony właśnie plac budowy oznacza realizację odcinka Bobolice - Szczecinek (24 km). Wykonawca - firma Intercor (1,1 mln zł) - ma na to czas do lipca 2026 roku. W tym okresie zawarto 7 miesięcy na opracowanie projektów wykonawczych (projekt budowlany już wykonano), a więc zasadnicze prace w terenie rozpoczną się wiosną 2024 roku. Na ich wykonanie przewidziano 22 miesiące z wyłączeniem przerw zimowych pomiędzy 15 grudnia a 15 marca.
Do wykonania dwie jezdnie po dwa pasy ruchu plus awaryjny w każdą stronę. Powstaną też węzły Wierzchowo i Szczecinek Północ oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych w pobliżu miejscowości Nowe Gonne (jeszcze bez nadania nazwy). Docelowo będą miały kategorię II, czyli ze stacją paliw i obiektami gastronomicznymi.
To ostatni z nieistniejących jeszcze odcinków S11 w Zachodniopomorskim. Od Szczecinka do granicy z województwem wielkopolskim (12 km) jeździmy od 2019 roku.
S11 w województwie wielkopolskim
W Wielkopolsce istnieje już odcinek S11 pomiędzy węzłami Poznań Północ i Zachód (około 27 km), dalej wspólny przebieg z autostradą A2 do węzła Poznań Krzesiny (26 km), następnie już osobno do węzła Kórnik Południe (14 km). Kolejne to Mieszków - Jarocin (13 km), Ostrów Wielkopolski Północ - Południe (21 km) i obwodnica Kępna na przecięciu z S8 do węzła Baranów (28 km).
Pozostałe fragmenty podzielono na siedem zadań, do których przygotowania są na różnym etapie.
S11 w województwie opolskim
Planowany odcinek S11 Baranów - Olesno będzie miał blisko 46 kilometrów długości (z czego 12 km w Wielkopolsce i 3 km w województwie łódzkim). Fragment ten podzielono na trzy zadania, dla których ogłoszono właśnie postępowanie przetargowe:
koniec obwodnicy Kępna - Siemianice (12,5 km),
Siemianice - Gotartów (22,7 km),
Gotartów - początek obwodnicy Olesna (10,5 km).
W tym ciągu powstaną cztery węzły drogowe: Siemianice, Byczyna oraz Kluczbork Północ i Południe. Pomiędzy tymi ostatnimi zaplanowano parę Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.
Pod koniec lipca bieżącego roku oddano do ruchu 25-kilometrowy odcinek S11 od tymczasowego skrzyżowania z DK11 w pobliżu Kolonii Ciarka do granicy ze Śląskiem.
S11 w województwie śląskim
S11 na Śląsku będzie miała ponad 60 kilometrów długości. Fragment ten podzielono na dwie części. Dla odcinka od granicy z województwem opolskim do styku powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego złożono przed wakacjami bieżącego roku wniosek o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Ta sama procedura dla odcinka do Bytomia i skrzyżowania z autostradą A1 zostanie rozpoczęta w najbliższych tygodniach. Dokument DŚU określi ostateczny - z kilku zaproponowanych wariantów - przebieg S11 na Śląsku.