POLSKIE DROGI
Aktualności | S7/DK47
Jeszcze co najmniej 10 lat stania w korkach na Zakopiance
05.08.2023 | oprac. redakcja | foto: archiwum i GDDKiA
Nie można oczekiwać poprawy płynności ruchu na Zakopiance bez powstania drogi ekspresowej pomiędzy Krakowem i Myślenicami. Na ten około 30-kilometrowy fragment S7 poczekamy około 10 lat.
Zakopianka to potoczna nazwa dwóch odcinków dróg krajowych numer 7 i 47. Liczy około stu kilometrów, ale przy średnim natężeniu ruchu wynoszącym 60 tysięcy pojazdów na dobę (pomiar GDDKiA z lat 2020-21) trudno mówić o płynnej jeździe. Po części zmieni to przeniesienie ruchu na drogę ekspresową S7. Obecnie gotowy jest fragment od Myślenic do Rabki-Zdroju (32 km).
Przekroczony budżet na wytyczenie S7 Kraków - Myślenice
Sytuacja taka potrwa jeszcze kilka lat. Dopiero teraz drogowcy zabrali się za wytyczanie przebiegu S7 od Krakowa (nowy węzeł z autostradą A4) do Myślenic. Pod uwagę branych jest sześć wariantów, wskazaniem optymalnego zajmie się firma wybrana w zakończonym właśnie przetargu.
Wpłynęło w nim pięć ofert, z których tylko jedna (IVIA, 16 666 500 zł) mieści się w założonym przez GDDKiA budżecie (22 386 000 zł). Kolejna, od Transprojekt Gdański, opiewa na kwotę 26 568 000 zł, a najwyższa - Voessing Polska - na 40 233 300 zł.
Przy sprawnym wyborze wykonawcy opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zajmie około 6 lat. Przy czym istnieje możliwość wybrania innego miejsca początku drogi od zakładanego obecnie. W Studium korytarzowym wskazano powiązanie z A4 pomiędzy węzłami Kraków Południe i Kraków Bieżanów. Swoje zdanie nadal mogą wyrażać okoliczni mieszkańcy.
Sama budowa też będzie pracochłonnym etapem, bowiem każdy z przyjętych wariantów zakłada tunele. Od trzech do pięciu. Długość S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami waha się pomiędzy 23 a 30 kilometrami.
Za rok po dwa pasy ruchu do Nowego Targu
Od Rabki-Zdrój rolę Zakopianki nadal będzie pełnić droga krajowa nr 47. Obecnie budowany jest fragment Rdzawka - Nowy Targ (16 km) o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Pojedziemy nim przed wakacjami 2024 roku.
Co dalej z DK47 Nowy Targ - Zakopane?
Dalej nie będzie już tak szeroko. Aktualnie GDDKiA poszukuje wykonawcy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla odcinka DK47 Nowy Targ - Szaflary (około 7 km). Zostanie on przebudowany w dotychczasowym przebiegu, w którym trzeba uwzględnić aż 117 zjazdów do posesji. Przyjęto przy tym założenie dobudowy dodatkowych pasów ruchu na wszystkich możliwych fragmentach.
Podobnie będzie od Szaflar do ronda w Zakopanem (12 km). Rozpoczęcie robót budowlanych na obu odcinkach DK47 nie nastąpi wcześniej niż w 2028 roku.