TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Maj 2025
Testy Euro NCAP: tylko połowa modeli z maksymalną oceną
| oprac. redakcja | foto: Euro NCAP
Organizacja Euro NCAP przeprowadziła testy 12 modeli samochodów, w czterech przypadkach wyniki przypisano do kolejnych bliźniaczych wersji. Spośród nich zaledwie połowa, w tym jeden awansem, otrzymały maksymalną notę pięciu gwiazdek.
Audi A5
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,8 pkt. (87 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 43,2 pkt. (88 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 49,6 pkt. (78 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14 pkt. (77 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★★
Audi Q5
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,2 pkt. (85 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42,3 pkt. (86 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 50,3 pkt. (79 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14 pkt. (77 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★★
Dacia Bigster
Bezpieczeństwo dorosłych: 27,7 pkt. (69 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42 pkt. (85 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,2 pkt. (60 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,3 pkt. (57 proc.)
Ocena ogólna: ★★★☆☆
Ford Tourneo Custom i Ford Tourneo Custom EV oraz Volkswagen Transporter
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,4 pkt. (86 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42,6 pkt. (86 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 49,9 pkt. (79 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,9 pkt. (66 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★☆
Uzyskane oceny Euro NCAP dotyczą Forda Tourneo Custom (w tym wersji z napędem elektrycznym) oraz Volkswagena Transportera.
Kia EV3
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,5 pkt. (83 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 41,6 pkt. (84 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 48,7 pkt. (77 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,2 pkt. (67 proc.)
Ocena ogólna (wyposażenie standardowe): ★★★★☆
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,5 pkt. (83 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 41,6 pkt. (84 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 49,2 pkt. (78 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,1 pkt. (78 proc.)
Ocena ogólna (z pakietem bezpieczeństwa): ★★★★★
Kia EV3 dostępna jest w czterech wersjach wyposażenia: Air, Earth, Business Line oraz GT Line. W dwóch bazowych oferowany jest pakiet DriveWise, który zawiera między innymi: system autonomicznego hamowania z funkcją hamowania na skrzyżowaniach oraz aktywnego wspomagania ruchu kierownicą w celu uniknięcia kolizji (FCA2); asystenta jazdy po autostradzie (HDA2) rozbudowanego o funkcję automatycznej zmiany pasa ruchu, unikania kolizji przy niskich prędkościach w przypadku zajechania drogi oraz unikania kolizji z samochodem jadącym sąsiednim pasem niebezpiecznie zbliżającym się do naszego samochodu; system monitorowania martwego pola z funkcją automatycznej korekty toru jazdy oraz monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania (BCA) oraz funkcję blokady otwarcia drzwi tylnych w sytuacji, gdy system monitorowania martwego pola wykryje ryzyko kolizji z nadjeżdżającym pojazdem (SEA). W dwóch najwyższych wersjach jest to standard wyposażenia.
Zgodnie z wymogami organizacji Euro NCAP ocenie podlega wersja pojazdu z wyposażeniem podstawowym. Dopuszcza się jednak przeprowadzenie ponownego testu samochodu, jeżeli elementy wpływające na bezpieczeństwo mogą zostać dodane jako opcje.
MG S5 EV
Bezpieczeństwo dorosłych: 36,2 pkt. (90 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 40,2 pkt. (82 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 51,9 pkt. (82 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,1 pkt. (78 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★★
Peugeot 3008 i 5008 oraz Opel Grandland
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,1 pkt. (82 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42 pkt. (85 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 50,2 pkt. (79 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,3 pkt. (62 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★☆
Uzyskane oceny Euro NCAP obowiązują dla: Opla Grandland oraz Peugeot 3008 i 5008.
Renault 4 E-Tech EV
Bezpieczeństwo dorosłych: 32 pkt. (79 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 41,9 pkt. (85 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 46,3 pkt. (73 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,4 pkt. (68 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★☆
Tesla model 3
Bezpieczeństwo dorosłych: 36,4 pkt. (90 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 46 pkt. (93 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 56,2 pkt. (89 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,7 pkt. (87 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★★
Toyota C-HR
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (85 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42,6 pkt. (86 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 54,4 pkt. (86 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,3 pkt. (79 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★★
Voyah Courage
Bezpieczeństwo dorosłych: 36,3 pkt. (90 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 43,5 pkt. (88 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 48,1 pkt. (76 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,7 pkt. (87 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★★
Volkswagen Tayron
Bezpieczeństwo dorosłych: 35 pkt. (87 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 41,7 pkt. (85 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 52,9 pkt. (83 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,5 pkt. (80 proc.)
Ocena ogólna: ★★★★★