TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Alfa Romeo Tonale diesel
Dziecko w Alfa Romeo Tonale - foteliki i wózki
08.10.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Podstawa naszej bazy Isofix nie miała optymalnego oparcia na siedzisku kanapy. Bagażnik Alfy Tonale ma podwójną podłogę, w górnym położeniu zaskoczyła nas przestrzeń w próbie pakowania wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Alfa Romeo Tonale diesel:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Alfa Romeo Tonale zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W trakcie tej próby, z wykorzystaniem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus, bez uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć fotel pasażera, a oparcie ustawić do pionu.
W testowanym egzemplarzu Alfy Tonale w bazowej wersji wyposażenia Sprint dodano pakiet Premium (11 800 zł). Na jego liście znajduje się elektryczna regulacja fotela pasażera (odległość, wysokość i kąt pochylenia oparcia).
W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje zaledwie 8 cm wolnego miejsca.
Mocowania Isofix umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy. Wokół zabrakło plastikowych nakładek, pomimo to bez trudu wsunęliśmy szyny naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Niemniej pomiędzy podstawą bazy a kanapą pozostał pusty klin.
Przed rozstawieniem nogi stabilizującej wyjęliśmy dywanik podłogowy (zapewnia to lepsze oparcie).
Wyższe nadwozie i szeroko otwierana druga para drzwi Alfy Tonale ułatwiają wstawianie i wyjmowanie nosidełka dziecięcego.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka i pozostaje na stałe w samochodzie.
Podczas tej próby nie odnotowaliśmy uwag. Ponownie wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności przy dziecku.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia całości do kokpitu. W takiej konfiguracji siedząca na miejscu pasażera osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jak najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie kąta skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Alfa Romeo Tonale oraz wykorzystywane elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to dzielone i składane oparcie kanapy (60:40).
Pomimo braku plastikowych nakładek na mocowaniach Isofix łatwo wsunęliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań kanapy. Mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy Alfy Tonale wyniósł 100 st.
Przed montażem fotelika z grupy 2-3 zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta w Alfie Tonale jest łatwa do wykonania. Dzięki temu zapewnimy optymalne przyleganie pleców fotelika do oparcia kanapy.
Podstawa naszego fotelika dziecięcego Recaro Mako Elite 2 nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Mogliśmy ustawić na maksymalną wysokość jego zagłówek.
Wysokość pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką samochodu mierzy 88 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi fotelikami w Alfie Tonale wynosi od 26 cm (góra) do 36 cm (dół).
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 120 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Alfa Romeo Tonale diesel:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Alfy Tonale wynosi 500 litrów. Podzielono ją podwójną podłogą. W dolnym położeniu płyta ma 68 cm długości i 102 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Wysokość do półki wynosi 55 cm, zaś głębokość przy progu 16,5 cm.
Na tej przestrzeni łatwo zmieściliśmy kompletne podwozie i gondolę naszego wózka dziecięcego X-lander.
Na długość bagażnika Alfy Tonale zmieścił się nasz wózek-spacerówka Quinny Zapp Xtra 2.
Nadkola bagażnika i plecy kanapy pokryto wykładziną do chroni te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem, na przykład elementami wózka dziecięcego. Dodatkowe zabezpieczenie przewożonych przedmiotów siatką lub linkami zapewniają cztery uchwyty mocujące.
W górnym położeniu podłoga bagażnika Alfy Tonale mierzy 58 cm długości i 99 cm szerokości. Do ruchomej półki jest 42 cm wysokości. Co zaskakuje - na tej przestrzeni zmieściły się jednocześnie oba nasze wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 70 cm, do progu załadunkowego 77 cm, zaś do rączki służącej do manualnego zamknięcia klapy 186 cm. Ona sama unosi się na wysokość 200 cm.