TESTY
Plusy i minusy | Alfa Romeo Tonale diesel
DNA Alfy w połączeniu ze sposobem dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera
10.10.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W przypadku tego modelu Alfy powinniśmy wyróżnić fakt montażu silnika wysokoprężnego, bo w 2024 roku to rzadkość. Skupiamy się jednak na elementach podnoszących bezpieczeństwo, które znalazły się również po stronie wad Tonale.
PLUSY
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W Alfie Tonale mamy rozwiązane znane z Fiata - funkcję zmiany statusu umieszczono w menu komputera pokładowego. W tym przypadku na dotykowym ekranie ustawionym na środku kokpitu.
Takie rozwiązanie - do którego trzeba uruchomić silnik, znaleźć odpowiednie ustawienie i je potwierdzić - ogranicza niemal do zera ryzyko zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera przez osobę postronną.
Fizyczne przyciski do obsługi klimatyzacji,
pozwalają kierowcy na szybką zmianę ustawień. Gdyby ograniczono je wyłącznie do formy cyfrowych przycisków na ekranie dotykowym wiązałoby się to z koniecznością odrywania wzroku kierowcy od tego co się dzieje na drodze.
DNA,
czyli tradycyjny wybór trybów jazdy w modelach Alfy. D - jak dynamic czyli sportowe ustawienie pracy silnika, N - jak normal, do spokojnej jazdy, zaś A - to w tym modelu wciąż all weather (w wersjach hybrydowych zastąpiony Advanced Efficiency, co oznacza przejście na napęd elektryczny). Standard ten uzupełnia system dynamicznego zawieszenia Active Suspension SDC. Radość z jazdy w stu procentach zapewniona.
MINUSY
Wysokość uchwytów Isofix na kanapie,
przy sztywnych szynach naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix, nie zapewniła optymalnego przylegania podstawy do siedziska. Pomiędzy nimi powstał pusty klin, który w przypadku zderzenia auta może osłabić jakość mocowania fotelika dziecięcego.
Regulacja wysokości tylnych zagłówków,
na skrajnych miejscach przekłada się na jedną pozycję (86 cm), podobnie jest na środkowym (72 cm). Jeśli je opuścimy - dla niższych osób - wówczas w pozycji zero nie mają żadnej blokady położenia.
Kształt drugiej pary drzwi,
wymaga sporej ostrożności podczas ich otwierania. Zaostrzoną krawędzią można wyrządzić sobie krzywdę.
Dane z komputera pokładowego Alfa Romeo Tonale diesel:
dystans przejechany podczas testu | 837 km |
średnia prędkość | 71 km/h |
średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km |