TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Dacia Spring

Dziecko w Dacii Spring - foteliki i wózki

23-05-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Na dwuosobowej kanapie Dacii Spring bez problemu zamontowaliśmy wszystkie nasze testowe foteliki dziecięce. Zaskoczeniem na plus, w trakcie pakowania wózków, okazał się bagażnik.

Testy - Dacia Spring - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether

Foteliki dziecięce użyte w teście Dacii Spring:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Dacia Spring - próba z montażem fotelika/nosidełka Max-Cosi, fotel pasażera, pas bezpieczeństwa, tyłem do kierunku jazdy

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Dacii Spring zrobimy to jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Przy tej czynności w naszej próbie z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.

Testy - Dacia Spring - miejsce na nogi pasażera, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 11 cm wolnej przestrzeni.

Należy też ustawić maksymalnie w pionie oparcie fotela. W Dacii Spring nie ma regulacji wysokości siedzenia pasażera.

Testy - Dacia Spring - próba z montażem fotelika na bazie Isofix, Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy

Na obu miejscach kanapy znajdują się pary mocowań Isofix (i-Size). Zabrakło wokół nich nakładek ułatwiających wsunięcie szyn, jednak bez problemu zrobiliśmy to podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Bez uwag również podczas rozstawiania nogi stabilizującej.

W miarę szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie Dacii Spring ułatwia wstawianie i wyjmowanie z samochodu fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

Testy - Dacia Spring - próba z montażem fotelika na bazie Isofix, i-Size, Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie można zamontować również fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. Z tą różnicą, że pozostaje on na stałe w samochodzie.

W tym przypadku także szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie auta ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z zapięciem i wypięciem dziecka z fotelika.

Testy - Dacia Spring - miejsce na nogi pasażera, przód

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji osoba zajmująca to miejsce nie powinna narzekać na brak przestrzeni na wysokości swoich kolan.

Testy - Dacia Spring - próba z montażem fotelika na bazie Isofix, i-Size, Maxi-Cosi, przodem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej stosowanie pozycji odwrotnej).

W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Dacii Spring spełniają standard i-Size.

Testy - Dacia Spring - próba z zapięciem klamry pasa bezpieczeństwa, fotelik Britax-Romer, Isofix, kanapa

W plecach oparć obu miejsc kanapy znajdują się mocowania top-tether. Klamrę z pasem mocującym najwygodniej zapiąć od strony bagażnika. Od strony kabiny pasażerskiej jest to trudniejsze, bo trzeba odchylić całe (nie ma funkcji dzielenia) oparcie kanapy.

Testy - Dacia Spring - próba z montażem fotelika dziecięcego Britax-Romer, grupa 1, Isofix, top-tether, kanapa

Pomimo braku nakładek wokół punktów Isofix bez przeszkód wsunęliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja miała dobre oparcie na siedzisku i oparciu kanapy. Bez przeszkód mogliśmy regulować pochylenie skorupy.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 105 st.

Testy - Dacia Spring - próby z montażem fotelika dziecięcego Recaro, grupa 2-3, Isofix, kanapa

Przed ustawieniem testowego fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy z kanapy zagłówek. Czynność ta jest łatwa o ile poradzimy sobie z odchyleniem jednoczęściowego oparcia.

Konstrukcja fotelika nie zakrywała zamka samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez problemu ustawiliśmy maksymalną wysokość zagłówka fotelika.

Zmierzona przez nas wysokość pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką mierzy 84 cm.

Testy - Dacia Spring - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Kanapa Dacii Spring (szerokość 118 cm) ma tylko dwa miejsca do siedzenia. Tym samym cytowany przepis nie ma zastosowania.

Testy - Dacia Spring - próby z pakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście Dacii Spring:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Dacia Spring - próby z wózkiem dziecięcym, podwozie i gondola, X-lander

Bagażnik elektryka Dacii ma 290 litrów pojemności. Podłoga ma zachowany regularny kształt. Według naszych pomiarów mierzy 66 cm długości i 93 cm szerokości, przy 16 cm głębokości.

Na tej przestrzeni bez problemu zmieściło się kompletne podwozie wózka X-lander i gondola X-pram.

Testy - Dacia Spring - próby z wózkiem dziecięcym, spacerówka, Quinny

Nasza testowa spacerówka zmieściła się tylko wzdłuż bagażnika. W jego przestrzeni zabrakło uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty.

Nadkola i plecy oparcia kanapy pokryto wykładziną. Niewielki plastikowy panel i odsłonięte powierzchnie metalowe znalazły się na klapie, co naraża je na przypadkowe porysowanie.

Testy - Dacia Spring - próby z wózkami dziecięcymi

Wysokość od podłogi do półki bagażnika wynosi 54 cm. Pod nią zmieściły się oba nasze testowe wózki.

Górna krawędź zderzaka jest na wysokości 66 cm, próg ładunkowy na 73 cm, zaś sama klapa unosi się na 83 cm. Brakuje na niej rączki do zamykania.