TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | DS 4 Hybrid plug-in

Dziecko w DS 4 Hybrid - foteliki i wózki

24.04.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nowy DS4 wyróżnia się trzema parami mocowań Isofix, te na kanapie schowano w wąskich nacięciach skórzanej tapicerki. Bagażnik hybrydy plug-in jest mniejszy o 40 litrów, co nie umniejsza jego praktyczności przy pakowaniu wózków dziecięcych.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - foteliki samochodowe dla dzieci

Foteliki dziecięce użyte w teście DS4 Hybrid:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego, grupa 0/0+, Maxi-Cosi, Isofix, i-Size, baza, fotel pasażera, przodem do kierunku jazdy

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W DS4 zamontujemy go przede wszystkim za pomocą systemu Isofix (standard we wszystkich czterech wersjach wyposażenia).

Testowany egzemplarz (poziom Rivoli) wyróżnia się sportowymi, głęboko profilowanymi, fotelami. Pomimo to bez przeszkód zamontowaliśmy używaną przez nas bazę Maxi-Cosi 2WayFix. Przed rozstawieniem nogi stabilizującej wyjęliśmy dywanik podłogowy. Zyskujemy tym stabilniejsze oparcie.

Bez uwag podczas wkładania i wyjmowania fotelika/nosidełka dziecięcego. Niemniej wyższe osoby mogą narzekać na niskie zawieszenie DS4.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego, grupa 0/1, Maxi-Cosi, Isofix, i-Size, baza, fotel pasażera, tyłem do kierunku jazdy

Także bez uwag w próbie montażu fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Jest on przeznaczony dla nieco starszego (większego) dziecka. Zasadniczą różnicą jest pozostawienie go na stałe w samochodzie. Tu również wyższe osoby mogą narzekać na niskie zawieszenie DS4.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymusza odsunięcie całości od kokpitu samochodu. Należy też fotel maksymalnie obniżyć, a jego oparcie ustawić w pionie. W DS4 regulacje te poza topową wersją wyposażenia Opera są manualne (zastąpienie elektryczną wymaga wyboru opcji w pakietach w cenie od 4500 do 9300 zł).

W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie DS4 pozostaje zaledwie 7 cm.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego, grupa 0/1, Maxi-Cosi, Isofix, i-Size, baza, fotel pasażera, przodem do kierunku jazdy

Fotelik 2WayPearl można obrócić na bazie 2WayFix przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak, aby jak najdłużej używać pozycji odwrotnej). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - mocowania top-teher, fotel pasażeray

Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.

Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kanapy.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego, grupa 1, Britax-Romer, Isofix, top-teher, fotel pasażera, przodem do kierunku jazdy

Para mocowań Isofix z przodu nie ma plastikowych nakładek, które ułatwiają wsunięcie szyn fotelika. Dlatego na czas ich montażu warto odchylić oparcie fotela pasażera. Tak też zrobiliśmy w przypadku naszego testowego fotelika Britax-Romer TriFix.

Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Na podłogę auta wrócił dywanik.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego, grupa 2/3, Recaro, Isofix, i-Size, fotel pasażera, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 zdemontowaliśmy zagłówek z miejsca dla pasażera. W DS4 czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu plecy fotelika optymalnie przylegają do oparcia siedzenia pasażera.

Na czas wsuwania szyn odchyliliśmy oparcie fotela pasażera. Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 pasowała do głębokich wyprofilowań siedzenia pasażera. Bez problemu zapięliśmy samochodowy pas bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta dziecko.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego, grupa 0/0+, Maxi-Cosi, Isofix, i-Size, baza, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Pary mocowań Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy DS4. Umieszczono je w wąskich nacięciach skórzanej tapicerki. Pomimo to z łatwością wsunęliśmy szyny naszej bazy 2WayFix. Przez rozstawieniem nogi stabilizującej zdjęliśmy dywanik podłogowy.

Bez uwag podczas wkładania i wyjmowania fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus. Przy tej czynności osoby wysokie mogą narzekać na niskie zawieszenie auta.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego, grupa 0/1, Maxi-Cosi, Isofix, i-Size, baza, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Także bez uwag podczas montażu na kanapie w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelika Maxi-Cosi 2WayFix. Wykonanie czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem dziecka ułatwia szerokie otwarcie drugiej pary drzwi.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - miejsce na nogi, fotel pasażera

Montaż na skrajnym miejscu kanapy fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia do kokpitu siedzenia pasażera. Pomimo to zajmująca to miejsce w DS4 osoba dorosła nie powinna narzekać na brak wolnego miejsca na wysokości kolan.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego, grupa 0/1, Maxi-Cosi, Isofix, i-Size, baza, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Ten sam fotelik na bazie Maxi-Cosi 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak, aby jak najdłużej używać pozycji odwrotnej). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy 2WayPearl w pełnym zakresie regulacji.

Wszystkie miejsca DS4 z mocowaniami Isofix oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają normę i-Size.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - mocowania top-tether, skrajne miejsca kanapy

W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę pasa mocującego zapniemy najwygodniej od strony bagażnika.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego, grupa 1, Britax-Romer, Isofix, top-tether, kanapa, przodem do kierunku jazdy

W nacięcia skórzanej tapicerki kanapy trudno wsunąć szersze szyny Isofix fotelika Britax-Romer TriFix. Dlatego musieliśmy skorzystać z plastikowych nakładek dodawanych przez producentów.

Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy DS4 wynosi 105 stopni.

Na podłogę auta wrócił dywanik.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - montaż fotelika dziecięcego z grupy 2-3, Recaro, kanapa, Isofix, i-Size, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem fotelika z grupy 2-3 zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. W DS4 czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu plecy fotelika miały optymalne oparcie.

Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.

Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki DS4 wynosi 91 cm. Bez problemu wysunęliśmy na maksymalne ustawienie zagłówek fotelika dziecięcego.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy DS4 naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix - Britax-Romer TriFix i Recaro Mako Elite 2 - pozostało pomiędzy około 30 cm wolnej przestrzeni. Z naszej strony stanowczo odradzamy korzystanie z takiego sposobu przewożenia trzeciego dziecka.

Zmierzona przez nas szerokość kanapy DS4 to 127 cm.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - próby pakowania wózków dziecięcych do bagażnika

Wózki dziecięce użyte w teście DS4 Hybrid:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - wózek dziecięcy, gondola, X-lander w bagażniku

Bagażnik DS4 w wersji hybrydy plug-in mierzy 390 litrów (z silnikiem spalinowym 430 litrów). Zmierzona przez nas płyta podłogi ma 105 cm szerokości (pomiędzy nadkolami) i 79 cm wysokości. Przy progu głębokość wynosi 7 cm, a wysokość do ruchomej półki to 46 cm.

Na tej przestrzeni zmieściły się obie części (gondola i podwozie z kółkami) naszego wózka dziecięcego X-lander.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - wózek dziecięcy, spacerówka, Quinny w bagażniku

Aby zmieścić na długość bagażnika DS4 testowy wózek/spacerówkę Quinny Zapp Xtra 2 musieliśmy zdjąć z niego kółka.

Nadkola oraz plecy oparć kanapy wykończono wykładziną, co chroni te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem elementami na przykład wózka dziecięcego. Standardem są cztery zaczepy do siatki lub linek zabezpieczających przewożone rzeczy w bagażniku.

Testy - DS 4 Hybrid plug-in - dwa wózki dziecięce w bagażniku

Pod półką bagażnika DS4 zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce.

Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 68 cm, do progu ładunkowego 73 cm, a do przycisku służącego do zamykania klapy bagażnika 180 cm. Ona sama unosi się na 194 cm.