TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Fiat 600e
Dziecko w Fiacie 600 - foteliki i wózki
21.10.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Fiat 600 ma w standardzie trzy pary Isofix, ale skorzystanie z tych na skrajnych miejscach kanapy utrudniają wąskie nacięcia tapicerki. Przy próbach spakowania wózków dziecięcych pozytywnie zaskakuje przestrzeń bagażnika wersji z napędem elektrycznym.
Foteliki dziecięce użyte w teście Fiata 600e:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Fiacie 600 zamocujemy go za pomocą systemu Isofix (standardem są trzy pary uchwytów).
Podczas tej próby z użyciem naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix i nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag. Przed rozstawieniem nogi stabilizującej bazy wyjęliśmy dywanik podłogowy, co zapewnia lepsze oparcie.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego i starszego dziecka. W ustawieniu tyłem do kierunku jazdy bez uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć (regulacji tej nie ma w testowanej wersji wyposażenia RED) oraz ustawić oparcie w pionie (służy do tego pokrętło).
W takiej konfiguracji na wysokości kolan pasażera siedzącego z tyłu na kanapie pozostaje około 14 cm wolnej przestrzeni.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie Isofix można obrócić także przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak stosowanie jak najdłużej pozycji tyłem). W tym ustawieniu mogliśmy bez przeszkód zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików typu Isofix. Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kanapy.
Mocowania Isofix umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela pasażera. Podczas wsuwania grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix musieliśmy chwilowo odchylić oparcie.
Fiat 600e RED posiada głęboko profilowane fotele. Pomimo to konstrukcja naszego fotelika mieściła się w nich. Bez przeszkód mogliśmy pochylić jego skorupę w pełnym zakresie regulacji.
Przed ustawieniem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 zdemontowaliśmy zagłówek fotela pasażera. Zapewnia to lepsze przyleganie konstrukcji do oparcia.
Bez przeszkód zapięliśmy klamrę samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Zagłówek naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 ustawiliśmy na maksymalną wysokość. Zmierzona przez nas odległość od siedziska fotela pasażera do podsufitki Fiata 600e wynosi 97 cm.
Uchwyty Isofix na skrajnych miejscach kanapy umieszczono w zasuwanych kieszeniach materiałowej tapicerki. Nacięcia są wąskie, ale bez trudu wsunęliśmy szyny naszej bazy 2WayFix. Przed rozstawieniem nogi stabilizującej zdjęliśmy dywanik podłogowy, co zapewnia lepsze jej podparcie.
Szeroko otwierana druga para drzwi ułatwia wstawianie i wyjmowanie nosidełka z zapiętym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix zamontowaliśmy - także w pozycji tyłem do kierunku jazdy - fotelik 2WayPearl. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Szeroko otwierana druga para drzwi ułatwia wykonanie wszelkich czynności przy dziecku.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to osoba dorosła zajmująca to miejsce nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Na zamontowanej na kanapie bazie 2WayFix obróciliśmy fotelik 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak używanie jak najdłużej pozycji tyłem). Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Fiata 600e spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się kolejne punkty top-tether. Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to dzielenie i składanie (60:40) oparć kanapy.
Nacięcia tapicerki kanapy, w których schowano mocowania Isofix są zbyt wąskie, aby wsunąć grubsze szyny fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix. Dlatego dla ułatwienia nałożyliśmy na nie plastikowe nakładki. Dodatkowo chronią one przed przypadkowym uszkodzeniem materiału.
Podstawa naszego fotelika dobrze pasowała do wyprofilowań kanapy Fiat 600e. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 stopni.
Przed ustawieniem naszego fotelika Recaro zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia.
Podstawa naszego fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Bez przeszkód wysunęliśmy na maksymalną wysokość zagłówek fotelika.
Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki Fiata 600e wynosi 89 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi fotelikami w Fiacie 600e wynosi od 22 cm (góra) do 32 cm (dół). Nie ma więc wystarczającego miejsca do takiego posadzenia dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 122 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Fiata 600e:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Fiata 600 z napędem elektrycznym wynosi 360 litrów. Płyta podłogowa ma wymiar 73 cm długości i 102 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Wysokość do półki wynosi 50 cm. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy nasz dwuczęściowy wózek dziecięcy X-lander.
Nasza złożona spacerówka Quinny zmieściła się tylko na szerokość bagażnika Fiata 600e. Jego głębokość przy progu wynosi 14 cm.
Nadkola bagażnika i plecy kanapy wykończono tkaniną, która chroni te powierzchnie przed przypadkowym zarysowaniem, na przykład elementami wózka dziecięcego. Niestety, w tym modelu samochodu zabrakło oczek do zamocowania siatki lub linek zabezpieczającej transportowane przedmioty.
W bagażniku Fiata 600e zmieściliśmy jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do krawędzi zderzaka wynosi 70 cm, do progu ładunkowego 75 cm, zaś do rączki służącej do zamykania klapy bagażnika 186 cm. Ona sama unosi się na 198 cm.