TESTY
Plusy i minusy | Fiat 600e
Fiat 600, bliźniak Jeepa także w podsumowaniu testu
23.10.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Fiat 600 to bliźniacza konstrukcja testowanego już przez nas Jeepa Avenger, stąd wybieramy niemal te zalety i wady. Na plus bezsprzecznie trzy pary mocowań Isofix, na minus brak zaczepów do siatki lub linek zabezpieczających przedmioty przewożone w bagażniku.
PLUSY
Trzy pary mocowań Isofix,
to standard wyposażenia wszystkich wersji Fiata 600. Do dyspozycji mamy skrajne miejsca kanapy i fotel pasażera. Pozwala to na elastyczne rozplanowanie ustawienia fotelików dziecięcych według własnych potrzeb. Każdy z nich zamontujemy w najbezpieczniejszy obecnie sposób.
Fizyczne przyciski do obsługi klimatyzacji,
pozwalają na wygodniejszy wybór ustawień niż w przypadku umieszczenia tych funkcji w menu ekranu dotykowego. A tym samym nie wymagają od kierowcy odwrócenia wzroku od tego co dzieje się na drodze. Chociaż w przypadku Fiata 600 zabrakło przycisku wyboru miejsca, na które skierowany jest nawiew powietrza. Ale można tę funkcję bezpośrednio „wywołać” za pomocą centralnego przycisku menu.
Obsługa przełożeń skrzyni automatycznej,
odbywa się poprzez przyciski umieszczone na dole centralnej części kokpitu. Doceniamy ergonomię tego rozwiązania, które znajdziemy także w bliźniaczej konstrukcji Jeepa Avenger. Pozwoliło to również na powiększenie schowka w konsoli pomiędzy fotelami.
MINUSY
Mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,
umieszczono w wąskich, zabezpieczonych zamkiem błyskawicznym, nacięciach tapicerki. Przy montażu grubszych szyn trzeba uważać, aby nie rozerwać materiału. W naszych próbach posłużyliśmy się plastikowymi nakładkami, które dodają producenci fotelików. Ale i przy ich zakładaniu musieliśmy zachować ostrożność jednocześnie używając dużej siły.
Brak zaczepów w bagażniku,
do siatki lub linek, którymi można zabezpieczyć transportowane przedmioty. Stwarza to ryzyko przedostania się ich do przestrzeni pasażerskiej podczas kolizji czy wypadku drogowego. Osoby podróżujące Fiatem 600 narażone są na odniesienie dodatkowym obrażeń.
Sposób zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku Fiata 600 mamy mechaniczny przełącznik, do którego trzeba włożyć oryginalny kluczyk od stacyjki silnika (tu schowano go w module systemu Keyless Go). W praktyce dokonaliśmy tego dowolnym, płaskim kluczykiem pasującym do szczeliny zamka. Stwarza to potencjalne ryzyko, że zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera może dokonać nieuprawniona osoba.
Dane z komputera pokładowego Fiata 600e:
dystans przejechany podczas testu | 985 km |
średnia prędkość | 42 km/h |
średnie zużycie energii | 14,6 kWh/100 km |