TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Ford Kuga III plug-in
Dziecko w Fordzie Kuga - foteliki i wózki
23-08-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W lepszym dopasowaniu kształtu fotelika dziecięcego do profilu kanapy pomaga funkcja zmiany kąta ustawienia jej oparcia. Przy pakowaniu wózka dostępną przestrzeń bagażnika możemy regulować przesunięciem drugiego rzędu siedzeń nowego Forda Kuga.
Foteliki dziecięce użyte w teście Forda Kuga:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W nowym Fordzie Kuga zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W trakcie tej czynności nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Podstawa fotelika optymalnie przylegała do wyprofilowań fotela samochodu (siedzisko ma 50 cm szerokości, we wgłębieniu 33 cm).
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też ustawić oparcie fotela w pionie (służy do tego pokrętło) i maksymalnie obniżyć (dźwignia).
W tym modelu Forda możemy też zmienić kąt położenia siedziska fotela pasażera (pokrętło). Wszystkie te regulacje są standardem w każdej wersji wyposażenia III-generacji Kugi.
W tej konfiguracji osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan. Według naszych pomiarów pomiędzy skrajem kanapy a plecami fotela pozostaje aż 24 cm wolnej przestrzeni.
Pary mocowań Isofix na skrajnych miejscach kanapy są standardem wyposażenia Forda Kugi. Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn.
W trakcie montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania jej nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Jej podstawa w całości opierała się o siedzisko kanapy.
Szeroko otwierane drzwi oraz wysokie nadwozie tego auta zapewniają dużą wygodę podczas wkładania i wyjmowania nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Fabrycznym elementem wszystkich wersji wyposażenia Forda Kuga jest przesuwana kanapa (według naszych pomiarów w zakresie 15 cm). W naszych testach z fotelikami przyjęliśmy pozycję maksymalnego cofnięcia. Kanapa ma też regulowany kąt położenia oparcia w zakresie 90-105 st. Tu przyjęliśmy optymalne dla danego modelu fotelika pochylenie.
Na tej samej bazie można też zamontować fotelik dla nieco większego dziecka. Z tą różnicą, że model Maxi-Cosi 2WayPearl pozostaje na stałe w samochodzie. W pozycji tyłem do kierunku jazdy nie przeszkadza to w wykonaniu wszelkich czynności związanych z podróżą najmłodszego pasażera.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można też obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie jak najdłużej korzystanie z pozycji odwrotnej).
W tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt ustawienia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa III-generacji Forda Kuga spełniają standard i-Size.
Parze mocowań Isofix odpowiadają dodatkowe punkty mocowania (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych. Umieszczono je w plecach oparć kanapy. Klamrę pasa najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to fabryczne dzielenie kanapy i składanie jej oparć w proporcji 60:40.
Plastikowe nakładki na mocowania Isofix nie przeszkodziły w wsunięciu grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Dla lepszego przylegania jego konstrukcji ustawiliśmy do pionu oparcie kanapy.
Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie Forda Kugi ułatwia wykonanie wszystkich czynności związanych z posadzeniem i zapięciem dziecka w foteliku.
Przed montażem naszego fotelika dla najstarszego dziecka - Recaro Monza Nova 2 Seatfix - wyjęliśmy zagłówek z kanapy. W przypadku testowanego Forda Kuga jest to łatwa do wykonania czynność. Jego brak zapewnia optymalne przyleganie pleców fotelika do oparcia kanapy. Dodatkowo ustawiliśmy je do pionu.
Podstawa fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta również dziecko.
Bez problemu ustawiliśmy na maksymalną wysokość zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 96 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy nowego Forda Kuga naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 22 cm wolnej przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka, zresztą i tak stanowczo odradzamy z korzystania z tego przepisu.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy Forda Kugi wyniosła 121 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Forda Kuga:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Testowany egzemplarz Forda Kuga napędza układ hybrydowy typu plug-in. W tej wersji bagażnik auta ma 441 litrów pojemności. Wymiary płyty podłogowej to 85 cm długości i 104 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Na tej przestrzeni nie zmieściliśmy obok siebie gondoli i podwozia wózka X-lander.
Ford Kuga został wyposażony w funkcję przesuwania, do 15 cm, konstrukcji kanapy (pojemność wersji plug-in wzrasta do 581 litrów). Można to zrobić w całości bądź jednej z dwóch części - proporcje 60:40. Po takim ustawieniu bez przeszkód zmieściliśmy obie części naszego wózka X-lander.
Przy maksymalnie odsuniętej do tyłu kanapie bez problemu zmieścił się nasz testowy wózek Quinny. Cztery fabryczne zaczepy służą do zamocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Nadkola i plecy oparć kanapy wyłożono materiałem, co chroni powierzchnie przed porysowaniem. Podatny na to jest plastikowy panel klapy bagażnika.
Układając gondolę X-pram i podwozie X-lander na sobie zmieściliśmy je w poprzek bagażnika. Obok, na długość, zmieścił się złożony wózek Quinny.
Wysokość od podłogi bagażnika do półki wynosi 44 cm. W niektórych przypadkach jej zaletą jest wykonanie z elastycznego materiału zamiast sztywnej płyty.
Zmierzona przez nas wysokość do górnej krawędzi bagażnika to 60 cm, progu ładunkowego 72 cm, a rączki do jej zamykania 187 cm. Ona sama unosi się na 197 cm.